וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק מחריף: "בקרוב נפתח במתקפה מקיפה נגד דאעש"

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, הודיע כי הקואליציה הבינלאומית נערכת לקראת הרחבת המתקפה נגד הארגון קיצוני. במקביל, לראשונה תקפו מטוסים אמריקניים שיצאו מטורקיה מטרות דאעש בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(שני חיילים נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע של המחתרת הכורדית בטורקיה, השבוע)

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, אמר היום (רביעי) כי קואליציית המדינות הלוחמות בדאעש, בהובלת ארצות הברית, תפתח בקרוב במתקפה מקיפה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" אשר יצא מבסיסים של חיל האוויר הטורקי. במקביל, הערב ערכה ארצות הברית תקיפה ראשונה בצפון סוריה באמצעות מטוסים שיצאו מבסיסים בדרום טורקיה - כך לפי דיווח ברשת CNN.

"כחלק מההסכם שלנו עם ארצות הברית, ישנה התקדמות בנוגע לפתיחת הבסיסים שלנו, במיוחד הבסיס באינצ'רליק (בסיס מרכזי של חיל האוויר הטורקי בדרום המדינה)", אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו. "אנו רואים שמטוסים ומזל"טים אמריקניים מגיעים לבסיסים ובקרוב אנו נפתח כולנו בקרב מקיף נגד דאעש", הוסיף.

עוד כתבות בנושא:
חשש במערכת הביטחון: דאעש מהדק אחיזה בגבול סוריה-ירדן
הלחימה בטורקיה: הכורדים פוצצו טרקטור תופת על כוחות צבא
"אנחנו מנצחים את דאעש כי אנחנו לא מפחדים למות למען החופש"

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, במסיבת עיתונאים באנקרה לאחר התקיפות נגד דאעש וה-PKK. AP
שר החוץ של טורקיה צ'בושואלו/AP

טורקיה הסכימה באופן רשמי לפתוח את בסיסיה למטוסי הקואליציה בחודש שעבר. מדובר בשינוי מדיניות משמעותי, שכן במשך זמן רב נמנעה המדינה מלקחת חלק במאבק נגד הארגון הקיצוני הנלחם בסמוך לגבולותיה. השינוי החל בחודש שעבר, בעקבות פיגוע קטלני בעיירת הגבול סורוץ' שבו נהרגו עשרות בני אדם. טורקיה החלה לתקוף את הארגון הקיצוני בסוריה, ובמקביל היא החלה בתקיפות נגד המליציה הכורדית PKK באזורים הכורדים במדינה ובצפון עיראק. בעקבות זאת, גורמי אופוזיציה במדינה מאשימים את טורקיה ואת הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בשימוש במלחמה בדאעש ככיסוי למטרה האמיתית שלו – מאבק במליציה הכורדית.

וושינגטון ואנקרה פועלות בזמן האחרון על תכנית משותפת שתאפשר הגנה וסיוע של מטוסי חיל האוויר לקבוצות מורדים מתונות, אשר אומנו על ידי ארצות הברית, תוך יצירת אזור חיץ של 80 קילומטרים לאורך הגבול עם טורקיה. גורמים דיפלומטים המעורים בתכנית אמרו כי יצירת הרצועה, אשר תרחיק את דאעש מהגבול הטורקי שממנו הוא מקבל אספקה ותחמושת, יכול להיות גורם משמעותי במאבק נגד הארגון.

קרי: "אם הקונגרס יבטל את הסכם הגרעין ישראל תהיה מבודדת יותר". רויטרס
נפגש עם צ'בושואלו ולברוב כדי לדון במאבק בדאעש. קרי/רויטרס

היום בצהריים נפגש צ'בושואלו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במלזיה, שם נמצאים השניים לרגל פגישת איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה. קרי בירך את מקבילו על ההחלטה לפתוח את הבסיסים הטורקיים למטוסים אמריקניים. כמו כן, קרי חזר על ההתחייבות האמריקנית ליצור מצב שבו ניתן לקיים שיחות שיסיימו את מלחמת האזרחים בסוריה.

בתחילת פגישתם, צ'בושואלו נשאל על ידי העיתונאים בנוגע לאזור החיץ המתוכנן ועל הזמן שבו ייכנס לשטח קבוצה של המורדים המתונים. "עכשיו אנו מאמנים ומחמשים את האופוזיציה המתונה ביחד עם ארצות הברית, ואנו נתחיל את מאבקנו המקיף נגד דאעש בקרוב", אמר.

שר החוץ של סוריה וואליד אל-מועלם נואם בעצרת האו"ם. ניו יורק, 30 בספטמבר 2013. AP
על ארצות הברית לתאם עמנו את התקיפות בסוריה. שר החוץ אל-מועלם/AP

שר החוץ של סוריה, וליד אל-מועלם, התייחס להודעה של טורקיה ואמר היום כי מדינתו תומכת במאמצים להיאבק בארגון הקיצוני, אך הדגיש כי על טורקיה וארצות הברית להיות מתואמות עם המשטר הסורי. "מבחינתנו, בסוריה אין אופוזיציה מתונה ולא מתונה", אמר אל-מועלם במהלך ביקורו באיראן. "כל מי שנושא נשק נגד המדינה הוא טרוריסט", הוסיף. לדבריו, ארצות הברית עדכנה את סוריה על שליחת הקבוצות המתונות למדינה לאחר שאומנו על ידי הצבא האמריקני. "ארצות הברית הודיעה לנו כי הקבוצה לוחמת בדאעש ולא בצבא הסורי", אמר.

בתוך כך, היום נפגש קרי עם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בפעם השנייה השבוע כדי לדון במאבק בדאעש. לפני יומיים שהו השניים בקטר וערכו פגישה משולשת בנושא ביחד עם שר החוץ של סעודיה, עדל אל-ג'ובייר. בתום הפגישה אמר לברוב כי רוסיה וארצות הברית לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לגישה מאוחדת למאבק בדאעש. "כולנו מסכימים כי דאעש המהווה איום, ואנו מסכימים כי אנו צריכים לאחד מאמצים כדי להילחם בארגון בהקדם האפשרי", אמר לברוב והוסיף: "כעת, אין לנו גישה משותפת על הדרך שבה אנו יכולים לעשות זאת". לברוב הוסיף כי הוא וקרי הסכימו כי גורמים רשמיים משתי המדינות ייפגשו כדי לנסות ולמצוא דרך משותפת להילחם בארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully