וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צום תשעה באב: מה שאתם צריכים לדעת היום

היום חל צום תשעה באב, יינעל הטור דה פראנס, נציין 62 שנים למהפכה הקובנית, 128 שנים לשפת האספרנטו ונחגוג יום הולדת לסנדרה בולוק

צום תשעה באב

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
צילום: עומר מירון/עומר מירון

אתם צריכים לדעת שהיום חל צום תשעה באב. אתמול, עם צאת השבת, החל הצום והאבל על חורבן שני בתי המקדש ורבבות מאמינים הגיעו לרחבת הכותל המערבי ולבתי הכנסת המקומיים. ביום זה, המתפללים נוהגים לשבת על הארץ יחפים או עם נעלי בד כאות לאבל, קוראים את מגילת איכה ואומרים קינות על חורבן בית המקדש. השנה, חל תשעה באב בשבת, ועל כן נדחה הצום למוצאי שבת. מדובר בצום השני בחשיבותו בלוח השנה היהודי, אחרי יום הכיפורים, שבו נהוג אף להימנע מרחצה, מנעילת מנעלי עור ומקיום יחסי אישות. במהלך היום אף חל איסור הלכתי על לימוד תורה.

טור דה פראנס

כריס פרום, זוכה טור דה פראנס 2015. רויטרס
כריס פרום, זוכה הטור השנה/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום יינעל הטור דה פראנס, בסיומו יוכתר כריס פרום לאלוף מירוץ האופניים היוקרתי. הרוכב הבריטי, שזכה בטור גם ב-2013, הבטיח אתמול מעשית את המקום הראשון אחרי 20 קטעים, וישייט בקטע ה-21 והאחרון אל שדרות האליזה כשהוא לבוש בחולצה הצהובה המפורסמת. רבים בענף האופניים מאשימים את פרום בן ה-30 בשימוש בסמים, ובשבוע שעבר אוהד זועם אף השליך לעברו כוס שתן כדי להזכיר לו את בדיקות הסמים המחכות לו, אך עד היום הוא מעולם לא נתפס רשמית בשימוש בחומרים אסורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מהפכה קובנית

פידל קסטרו נשיא קובה. AP, הרולד ולנטיין, AP
פידל קסטרו/AP, AP, הרולד ולנטיין

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 62 שנים, בשנת 1953, הוביל פידל קסטרו התקפה, שכשלה, על מחנה צבאי במונקדה ובכך התחילה המהפכה הקובנית. מאותו היום נקראת תנועת המהפכה "תנועת ה-26 ביולי". בשבוע שעבר נפתחה לראשונה מזה 54 שנים שגרירות קובה בארצות הברית וזה זמן מצויין לחזור לרגע שבו התחיל הקרע. האחים קסטרו נאסרו לאחר המתקפה הכושלת אך שוחררו כעבור שנתיים והחלו לתכנן את ההפיכה של "תנועת ה-26 ביולי". בסיומה של המהפכה הקובנית, לאחר שלאחים קסטרו גם הצטרף צ'ה גווארה המפורסם, הודח שליט קובה פולחנסיו בטיסטה ובמקומו תפס את השלטון פידל קסטרו שהנהיג בה משטר מרקסיסטי שבסופו של דבר גרם לניתוק מארצות הברית.

אספרנטו

בול שיצא בבולגריה לזכרו של לודוויג זמנהוף. ShutterStock
בול לזכרו של לודוויג זמנהוף/ShutterStock

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 128 שנים, בשנת 1887, פירסם לודוויג זמנהוף בפעם הראשונה את השפה הבינלאומית אספרנטו במסגרת ספרו Lingvo internacia. האספרנטו היא שפה מתוכננת שיצר זמנהוף בתקווה כי היא תשמש כשפה שנייה של כל אדם בעולם כדי שכל אנשי העולם יהיו מסוגלים לתקשר. הדקדוק שלה פשוט והמילים מבוססות על מספר מצומצם של שורשים ללא יוצאים מן הכלל ולכן היא קלה ללימוד. בישראל קיימים לימודי אספרנטו משנת 1908 ויש שמדברים בשפה ומחיים אותה בישראל עד היום.

סנדרה בולוק

סנדרה בולוק. Pascal Le Segretain, GettyImages
צילום: אימג’בנק, Gettyimages/GettyImages, Pascal Le Segretain

אתם צריכים לדעת שהיום חוגגת השחקנית האמריקנית סנדרה בולוק יום הולדת 51. בולוק החלה לשחק בקולנוע כבר בגיל 21 ובמשך כמה שנים שיחקה בסרטים לא מוכרים. ב-1993 שיחקה ב"איש ההרס" לצידו של סילבסטר סטאלון, שהוביל אותה לפריצה הגדולה לכוכבות ב-1994 עם "ספיד" לצדו של קיאנו ריבס. ב-1998 ביימה וכתבה סרט קצר משלה ("מכינים סנדוויצ'ים"), וב-2010 זכתה בפרס האוסקר על הסרט "הזדמנות שנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully