וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין: סוריה מייצרת נשק כימי ומחביאה במשאיות

הוול סטריט ג'ורנל דיווח מפי מקורות שונים כי בדמשק המשיך לפעול בשנה האחרונה מתקן שבו יוצר סוג חדש של נשק שהכיל גז כלור. זאת, למרות ההכרזה על כך שאסד השמיד את כל מתקני ייצור הנשק הכימי שברשותו. עוד נטען, כי קיים חשש להסתרת טילים המכילים גז סארין

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: ילדים שנפגעו לכאורה מגז כלור בצפון סוריה, מרץ האחרון)

סוריה המשיכה בשנה האחרונה להחזיק במתקנים לפיתוח נשק כימי בדמשק, וייצרה בהם סוג חדש של נשק שהכיל גז כלור – כך דווח הבוקר (שישי) בוול סטריט ג'ורנל. בדיווח, שהתבסס על שיחות שערך העיתון עם פקחים של הארגון למניעת הפצת נשק כימי ועם גורמי מודיעין אמריקניים ואירופיים, נטען כי הדבר התאפשר בשל ההגבלות המחמירות שחלו על הפקחים בתקופה האחרונה מאז שהנשיא בשאר אסד הצהיר על הוצאת כלל הנשק הכימי מהמדינה.

עוד נטען בדיווח, כי בסוריה פועלים גם מתקני ייצור נשק כימי ניידים ששוהים בתוך משאיות גדולות. לדבריהם, המשאיות "נראות כל כך רגילות, כך שאפילו היו עליהן מודעות של פרסומות". לפי העיתון, בקרב הפקחים מקנן גם חשש כבד לכך שמשטר אסד ממשיך להסתיר במחסנים במקומות שונים במדינה טילים קצרי טווח שמכילים גז עצבים מסוג סארין. גורמים במערכת הביטחון של ישראל התייחסו לדיווח וטענו כי "לא ידוע שאסד חזר לייצר נשק כימי".

הדיווח מהבוקר מגיע למרות הודעת הארגון למניעת הפצת נשק כימי בסוף אוקטובר 2013 כי סוריה השמידה את כל מתקני ייצור הנשק הכימי שעליהם הצהירה בפני האו"ם, וכי יותר מ-1,300 טונות של נשק כימי הועברו לכוח משותף של האו"ם והארגון.

לקריאה נוספת:
הכוחות הכורדים: "דאעש השתמש בגז כימי במהלך הקרבות בסוריה"
ארגוני זכויות אדם: אסד מוסיף להשתמש בגז כלור, ארה"ב מתעלמת
דיווח: נמצאו שרידי גז סארין באתר צבאי בסוריה

עובד גרמני המטפל בפירוק הנשק הכימי של צבא סוריה. מרץ 2014. GettyImages
קיים חשש שמשטר אסד מסתיר טילים קצרי טווח שמכילים גז עצבים/GettyImages

בחודש מאי האחרון גורמים מארגוני זכויות אדם וגורמים רפואיים דיווחו כי הם תיעדו 35 תקיפות של צבא המשטר בסוריה שבהן נעשה שימוש בחביות נפץ אשר מכילות לכאורה גז כלור. לטענתם, רוב התקיפות אירעו במחוז אידליב שבצפון המדינה, אשר רובו נכבש על ידי ארגוני המורדים בראשות הארגון האיסלאמיסטי ג'בהת א-נוסרה.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשאל באותה עת על תקיפות הכלור בסוריה ואמר כי "מבחינה היסטורית, כלור אינו סווג כנשק כימי". "התחייבותי הייתה לוודא שסוריה לא משתמשת בנשק כימי", אמר אובמה בנוגע להסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה שנחתם בשנת 2013. "אסד ויתר על נשק זה והארגון למניעת הפצת נשק כימי ווידא זאת. זה נכון שראינו דיווחים על שימוש בכלור בפצצות שיש לו את האפקט של נשק כימי, ואנו עובדים עם הקהילה הבינלאומית כדי לבדוק את זה. אם נקבל אישור על כך נעבוד עם הקהילה הבינלאומית ונפעל למנוע זאת".

נשיא סוריה בשאר אסד, פברואר 2015. AP
ממשיך להתל במערב? נשיא סוריה, בשאר אסד/AP

נדים חורי מארגון זכויות אדם טען כי "הדברים של אובמה שגויים". "הסוגייה המרכזית היא ההווה, והעובדה היא שרוסיה וארצות הברית, אשר יזמו את ההסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה, לא נוקטות צעדים כדי למנוע תקיפות אלה". חורי אמר כי ארגונו פועל כדי להטיל את האחריות על התוקפים באמצעות הגז הרעיל ולהטיל עליהם סנקציות. גם וויסאם טריף, פעיל בארגון זכויות אדם נוסף, ביקר את דבריו של אובמה ואמר כי הצהרתו מהווה אור ירוק עבור המשטר להמשיך בתקיפותיה באמצעות כלור. "מאז הצהרתו של אובמה משטר אסד עושה שימוש כמעט יומיומי בכלור", אמר טריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully