וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחפנים למטרות טרור: הפחד הגדול של כוחות הביטחון בעולם

23.7.2015 / 1:36

סרטון שהעלה צעיר אמריקני ליוטיוב, ובו הראה כיצד בקלות הפעיל אקדח על גבי כלי הטיס הזעיר, מטריד את ארה"ב. טכנולוגיית הרחפנים הולכת ומשתכללת, אך החוקים למיגורם נותרו ישנים ולא מותאמים למציאות החדשה

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: יאיר דניאל

סרטון שהועלה ליוטיוב השבוע מסעיר ומדאיג את סוכנויות הביטחון בארצות הברית וגם בשאר העולם. אוסטין האוואט, רק בן 18, הרכיב אקדח חצי אוטומטי על רחפן, וביצע ירי מרחוק בחצר ביתו. תוך חמישה ימים הסרטון צבר יותר משני מיליון צפיות.

בעקבות זאת, משטרת קונטיקט פתחה בחקירה והגיעה למסקנה שאין עילה להעמיד לדין את הנער, מפני שאין לכאורה שום ראיה לעבירה על החוק. "זה מקרה קלאסי שבו הטכנולוגיה מקדימה את החקיקה", הסבירו במשטרת קונטיקט.

התקנות בנוגע לרחפנים במדינות השונות בארצות הברית קובעות מגבלות מעטות בלבד: הרחפן חייב להיות בטווח העין של המפעיל שלו; הגובה המקסימלי שאליו מותר לרחפן להגיע הוא 400 רגל (150 מטר); אסורה הטסת רחפנים בקרבת שדות תעופה וסמוך למטוסים - ולמעשה, זהו. החוקים גם מתירים לפתוח באש באזור פרטי, כל עוד זה נעשה בביטחה וכל עוד לא נשקפת סכנת חיים לאיש, כפי שעשה האוואט. מכאן, שהתחום האפור רחב מאוד.

רשות התעופה האמריקנית (FAA) נכנסה לתמונה כדי לבחון אם האוואט עבר על חוקיה, וגם הבולשת הפדרלית (FBI) מעורבת בחקירת הנושא שמאוד מטריד את ראשיה. החשש ברור: מדובר בפעולה פשוטה מאוד שכל ארגון טרור, ולמעשה כל טרוריסט עצמאי, מסוגל להוציא לפועל. כל שצריך הוא לרכוש רחפן ואקדח, ובהנדסה פשוטה ודי בסיסית לתפעל אותו. זאת, מעבר כמובן לריגול: התקנת מצלמה על רחפן ופלישה לאזור רגיש מבחינה ביטחונית הוא איום שכוחות הביטחון בארצות הברית חוששים ממנו תמידית.

תמונות של רחפן (מל"ט) בניו זילנד, 22 ביולי 2015. רויטרס
הרחפנים רק הולכים ומשתכללים. החוקים תקועים מאחור/רויטרס

הבעיה היא שבעוד שהטכנולוגיה הקשורה ברחפנים הולכת ומתקדמת בצעדי ענק - ישנם כבר ניסויים רציניים בכלי טיס מאוישים לשימוש אישי - החקיקה הקשורה לגביהם בכל העולם מפגרת מאוד. במידה מסוימת, זה מזכיר את מה שקורה ברחובות הערים בישראל עם הסגוויי והאופניים החשמליים, רק עם פוטנציאל הרס ונזק משמעותי הרבה יותר.

האתגר החדש הולך ומתבהר לכולם. בתקופה האחרונה היו רחפנים שהוטסו ליד הבית הלבן והקפיצו את כל גופי הביטחון. כך למשל, כבאים בקליפורניה, שמתמודדים עם הרבה שריפות בגלל השרב והחום, התלוננו לאחרונה שרחפנים שטסו ליד שריפות גדולות, שיבשו למסוקי הכיבוי את האפשרות להמטיר מים. כתוצאה מכך, ביום שני האחרון המחוקקים בקליפורניה הגישו הצעת חוק שתתיר למכבי אש להפיל רחפנים שמפריעים לעבודתם, ובנוסף מפעילי הרחפנים ייקנסו.

וזו בכלל לא בעיה פנים-אמריקנית בלבד. רק שלשום אירעה דרמה ליד שדה התעופה של ורשה, בירת פולין, כשמטוס של חברת לופטהאנזה הגרמנית, עם 108 נוסעים, חלף במרחק של פחות ממאה מטרים מרחפן והיה קרוב להתנגש בו בגובה של 760 מטרים. הטייס הגרמני זעם בתשדורת למגדל פיקוח: "קחו אחריות על המרחב האווירי שלכם! זה מסוכן מאוד".

זהו לא המקרה הראשון שקשור ברחפנים בין גרמניה לפולין. לפני שלושה שבועות ארגון פמיניסטי העביר על גבי רחפן גלולות להפסקת הריון מהצד הגרמני של הגבול לצד הפולני. החוק הפולני אוסר על אספקת גלולות כאלה, אבל אין בו שום התייחסות לרחפנים כאמצעי תעבורה, וכך ניצל הארגון פירצה בחוק והחדיר רחפן וגלולות באופן חוקי למדינה שכנה.

בעולם שבו השמיים כל כך פתוחים ונגישים לכל אחד, האיום הביטחוני עולה. זו הסכנה הקרובה שמטרידה את כוחות הביטחון בעולם. בזמן שארצות הברית הודיעה שלשום שהיא חיסלה עוד בכיר בארגון טרור באמצעות מזל"ט, היא גם מתחילה לחשוש שהיא תיפגע בדיוק באותה הדרך, ובאמצעות טכנולוגיה הרבה יותר פרימיטיבית.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully