וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחבלים בודדים ואחיזה במדינות מתונות: כך מתפשט דאעש למערב

20.7.2015 / 0:14

"המדינה האיסלאמית" כבר אינו בעיה מקומית, והתעצמותו במזרח התיכון עולה במקביל לחדירתו למדינות מערביות. קנדה, אוסטרליה, ארה"ב ומדינות אירופה רואות בדאגה כיצד הוכפל מספר מגויסי דאעש בעולם, אך מתקשות למצוא פתרון ממשי לתופעה

עריכה: ליאור קירשנר

(זוועות דאעש: ילד עורף את ראשו של חייל צבא אסד)

חודש הרמדאן הסתיים ברעש גדול עם יותר מ-200 הרוגים בסוף השבוע מפיגועים של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וארגונים המסונפים אליו. האירוע הבולט ביותר אירע בעיראק, שם נהרגו 120 בני אדם ונפצעו 140 נוספים מפיצוץ משאית תופת בשוק במרכז שיעי הסמוך לבגדאד. בנוסף, בניגריה, שחוותה חודש רווי פיגועים מטעם "בוקו חראם", נהרגו כ-60 בני אדם בשני פיגועים, שהוצאו לפועל על ידי מחבלת מתאבדת בת עשר ועוד מחבלת מתאבדת מבוגרת.

אך הפיגועים הקטלניים במזרח התיכון ובניגריה מסתירים תמונה גדולה ומדאיגה יותר: התפשטות הארגון למערב. הדבר נעשה בשתי דרכים: חדירה למדינות מוסלמיות מתונות הסמוכות למדינות מערביות, והמשך הקמת תאים קטנים במדינות מערביות או עידוד פעולות טרור של בודדים.

עוד כתבות בנושא:
דאעש פוצץ את האצטדיון האולימפי בעיר רמאדי שבעיראק
חמש מכוניות של אנשי חמאס התפוצצו בעזה; דאעש קיבל אחריות
סעודיה: נעצרו מאות אנשי דאעש שתכננו מתקפות טרור בממלכה

סוכני FBI בזירת הירי בבסיס הגיוס בצ'טנוגה, טנסי 17 ביולי 2015. רויטרס
בסיס חיל הנחתים שבו אירע פיגוע הירי בטנסי, חמישי האחרון/רויטרס

דוגמה לדרך השנייה קיבלנו רק ביום חמישי האחרון, כאשר מוחמד יוסף עבד אל-עזיז בן ה-24 פתח בירי לעבר מתקן של חיל הנחתים והביא למותם של חמישה אנשי צבא. דעותיו של עבד אל-עזיז, יליד כוויית, הקצינו ככל הנראה במהלך ביקורו
בירדן בשנה שעברה. אתמול פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי בלילה שקדם לרצח, שלח עבד אל-עזיז מסרון לחברו ובו ציטוט מיליטנטי מהקוראן. בנוסף, לפני מספר ימים נעצר אדם בן 23 ממסצ'וסטס על ידי ה-FBI בחשד שתכנן בשם דאעש מתקפת טרור על אדמת ארצות הברית.

בבריטניה התעוררה סערה ציבורית ביום חמישי האחרון, לאחר שנודע כי ראש הממשלה דייויד קמרון ושר ההגנה מייקל פאלון אישרו לחיל האוויר הבריטי להשתתף בהתקפות הקואליציה על מטרות דאעש בסוריה. קמרון ופאלון הסתירו את המידע מחברי הפרלמנט הבריטי, שלפני שנתיים אישר לממשלה לתקוף מטרות דאעש רק בעיראק. קמרון לא התנצל וטען שבריטניה צריכה להגביר את פעילותה נגד דאעש גם בסוריה, לצידה של ארצות הברית. הוא אף ביקש מהפרלמנט הבריטי תמיכה שתיתן תוקף חוקי לתקיפות בסוריה.

"בכל מקרה, שלא יהיה ספק", הבהיר קמרון, "אנחנו מחויבים להשמדת החליפות האיסלאמית בשתי המדינות". קמרון דיבר על מאבק באידיאולוגיה הקיצונית שמאיימת על בריטניה ועל ערכיה הדמוקרטיים, בשל חשש מהתגייסות צעירים בריטים לדאעש. זאת, לאחר ש-700 בריטים כבר עזבו לעיראק ולסוריה.

"אסור להלל את דאעש, זו לא תנועה חלוצית אלא ארגון אכזרי, אלים ומתועב", סיכם ראש הממשלה הבריטי, ופנה באופן ישיר לאותם אנשים שחושבים להצטרף לדאעש: "אתם בשר תותחים בעבור דאעש. הם ינצלו אתכם. אם אתם גברים, הם ישטפו לכם את המוח, יצמידו פצצות לגופכם ויפוצצו אתכם, ואם אתם נשים, הם יהפכו אתכן למשרתות ויתעללו בכן".

מאינדונזיה עד הבלקן: דאעש כבר לא בעיה מזרח תיכונית

תומכי דאעש מפוזרים במדינות מערביות רבות, ובהן קנדה, אוסטרליה וכמובן מדינות באירופה. למרות שכל מדינות המערב והמוסדות הבינלאומיים החלו בפעולות נגד תומכי הארגון, דוגמת חסימת פעילים ברשתות החברתיות, עדיין אין שינוי במגמה.

במקביל לגורמים הפועלים בתוך מדינות המערב, החשש הגדול לא פחות הוא חדירת דאעש למדינות מוסלמיות מתונות שסמוכות למדינות מערביות. התחזקות ארגון הטרור באינדונזיה ובמלזיה מאיימת על אוסטרליה, והתחזקותו במדינות הבלקן, אלבניה, בוסניה ובשטח קוסובו מאיימת על אירופה. בנוסף, יורגן שטוק, ראש האינטרפול, טען לפני חודשיים שכמות גדלה והולכת של קיצוניים באפריקה ובמזרח אסיה מצטרפים לדאעש.

אוסטרליה מתאבלת יום לאחר המצור בבית הקפה "לינדט" דצמבר 2014. AP
באוסטרליה חוששים מהמשך השפעת ארגון דאעש במדינה. אזור בית הקפה לינדט שבסידני לאחר השתלטות גורם המזוהה עם דאעש על המקום, דצמבר 2014/AP

לפני שבוע פורסם שהרשויות באוסטרליה חוששות מהמשך העסקתם של שני טייסים אינדונזיים בחברות תעופה אזרחיות שהפגינו תמיכה בדאעש ברשתות החברתיות. בנוסף, בשל החשש מדאעש, ממשלת אוסטרליה מקדמת במרץ רב חוק שישלול אזרחות אוסטרלית לבעלי אזרחות כפולה שמגלים תמיכה בארגוני טרור.

אינדונזיה, שבה 250 מיליון תושבים, היא המדינה עם הכי הרבה מוסלמים בעולם, אבל דווקא במלזיה, שבה חיים רק 30 מיליון תושבים, שיעורי ההתגייסות לדאעש גבוהים משמעותית. סקר של מכון PEW מלפני שנתיים מראה כי 39% מהמלזים סבורים שהתקפות על אזרחים מוצדקות נגד אויבי האיסלאם. זאת, לעומת 18% בלבד באינדונזיה. האווירה הפוליטית והחברתית במלזיה נוחה הרבה יותר לדאעש לגייס תומכים.

חשש באירופה מהתפשטות התמיכה בדאעש בבלקן

בבלקן הייתה תקרית חמורה לפני שבוע, כאשר אספקת המים לבירת קוסובו, פרישטינה, הופסקה לאחר שהרשויות חשפו תכנית של חמישה פעילי דאעש להרעיל את מאגר המים שלה. אם מנתחים את היחס בין כמות המתגייסים לדאעש לבין גודל האוכלוסייה, חבל קוסובו נמצא בצמרת. 232 אזרחי המדינה לוחמים בשורות דאעש, מה שמציב את קוסובו, שבה פחות מ-2 מיליון תושבים, במקום הרביעי בעולם - כך לפי דוח של האו"ם. אלבניה, ממנה הגיעו 150 לוחמי לדאעש, נמצאת במקום התשיעי בקטגוריה הזו.

בבוסניה ישנם אלפי מוסלמים רדיקליים, ולפי דו"ח רשמי שפורסם במדינה, 192 מבוגרים ו-25 קטינים עברו לסוריה ולעיראק בין 2012 ל-2014, 156 מתוכם נסעו כדי להילחם עם דאעש. בשנה האחרונה בוצעו בבוסניה עשרות מעצרים של אנשים שנסעו להילחם בסוריה ובעיראק וכאלה שסיפקו נשק וכסף לארגון המדינה האיסלאמית. בנוסף לכך, המדינה העבירה חוק שאוסר על אזרחים להילחם במדינות אחרות.

המגמה מדאיגה: לפי האו"ם בספטמבר היו לדאעש רק 15 אלף מגויסים מחו"ל ובאביב מספרם הוכפל. אם מגמת ההקצנה תימשך, בעתיד גם מדינות מוסלמיות מתונות עלולות להתערער.

(עדכון ראשון: 23:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully