וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיג-זג של יועצו הבכיר של אובמה ביחס לפיקוח על מתקני הגרעין

15.7.2015 / 19:56

בן רודס, יועצו של הנשיא לתקשורת אסטרטגית, אמר אתמול ל-CNN כי וושינגטון מעולם לא דרשה גישה לאתרי הגרעין "בכל זמן ובכל מקום". אולם, בריאיון לערוץ 10 באפריל טען: "תהיה גישה בכל שעה ביום". לפי ההסכם, תינתן התרעה של 24 ימים לאיראן

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

יועצו הקרוב של הנשיא אובמה מציג גרסאות סותרות: בריאיון שהעניק אמש לרשת CNN, אמר היועץ הבכיר לענייני תקשורת אסטרטגית, בן רודס, כי ארצות הברית מעולם לא דרשה תוך כדי המשא ומתן עם איראן, שפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוכלו לבקר במתקני הגרעין של האיראנים "בכל זמן ובכל מקום". לפני שלושה חודשים, לעומת זאת, רודס אמר דברים הפוכים בראיונות לתקשורת הישראלית והאמריקנית.

"תהיה לנו גישה למתקני הגרעין של איראן בכל זמן ובכל מקום", אמר רודס בריאיון לערוץ 10 הישראלי שנערך באפריל האחרון, ימים ספורים לאחר שגובשו ההבנות עם איראן בלוזאן. רודס אמר דברים דומים באותה העת גם ל-CNN, כאשר הצהיר: "תחת ההסכם הזה, תהיה גישה לכל מקום ובכל זמן, 24 שעות ושבעה ימים בשבוע, למתקני הגרעין של איראן". הדברים נאמרו כחלק מניסיונו של הממשל האמריקני לשווק את הסכם הגרעין בזירה הפנימית.

לקריאה נוספת על הסכם הגרעין
יעלון על ההסכם עם איראן: "עלינו להיות מוכנים להגן על עצמנו"
בן ישראל בעמדה מפתיעה: "הסכם הגרעין טוב לישראל"
שר החוץ הבריטי מגיע להגן על ההסכם: "ישראל מעדיפה קיפאון"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מתייחס להסכם הגרעין 14.7.15. רויטרס
אובמה מדבר על ההסכם, אתמול/רויטרס

אמש, לעומת זאת, התברר כי הסכם הגרעין כולל מנגנון פיקוח מסובך יותר, שבמסגרתו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יצטרכו לבקש אישור מראש של איראן לכל ביקור באתר גרעיני או אתר החשוד כגרעיני, והאיראנים יוכלו לדחות את מתן האישור עד לפרק זמן של 24 ימים. בתקשורת האמריקנית הציגו את הסעיף הזה כוויתור מצד ארצות הברית, ורודס התייצב ב-CNN כדי להדוף את ההאשמות.

"מעולם לא דרשנו בדיקות שיוכלו להיערך בכל זמן ובכל מקום", אמר היועץ הבכיר של הנשיא בריאיון עם העיתונאית ארין בורנט. "לא דרשנו מסגרת פיקוח שתאפשר לך ללכת לכל מקום במדינה ולבדוק כל אתר, גם אם הוא לא קשור לתכנית הגרעין", הוסיף. עם זאת, הוא התעקש, כפי שעשה גם הנשיא אובמה בנאומו אתמול, כי משטר הפיקוח שיוטל על איראן יהיה קשיח במיוחד.

כחלק מהמאבק הפוליטי בוושינגטון כנגד ההסכם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ותומכיו צפויים להדגיש את ביקורתם על מנגנון הבידוק והפיקוח הקיים בהסכם, ואת הנסיגה, לדבריהם, של הממשל האמריקני מהתעקשות על בידוק במתכונת של "בכל זמן ובכל מקום", למתכונת הפריכה יותר שהוגדרה לבסוף בהסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully