וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום גורלי: המשא ומתן עם איראן נכנס לשעות הכרעה

9.7.2015 / 11:21

שרי החוץ של המעצמות יודעים כי אם ההסכם לא יושג כעת, השגתו בעתיד תהפוך למורכבת ומסובכת הרבה יותר. בישראל מעריכים: זו משיכת זמן לצרכי פוליטיקה פנימית. דיון באולפן וואלה!NEWS

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

המשא ומתן בין איראן לבין שש המעצמות נכנס הבוקר (חמישי) ליממה מכריעה, שבמהלכה ייתכן שיושג הסכם גרעין היסטורי. אך באותה מידה ייתכן שהסכם כזה דווקא ילך ויתרחק. שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, האיחוד האירופי ואיראן קיימו דיונים ארוכים אל תוך הלילה, בידיעה שאם לא יושג הסכם היום, השגתו בעתיד תהפוך למורכבת ומסובכת הרבה יותר. אמש פורסם כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, העריך בשיחה עם מחוקקים דמוקרטים כי הסיכוי להשגת הסכם נמוך מ-50%.

הסיבה לכך שדווקא היום, 9 ביולי, סומן כתאריך מכריע, קשורה לחקיקה שעברה בקונגרס האמריקני באפריל האחרון, וקבעה כי כל הסכם עם איראן יועבר לפיקוח של הקונגרס. על פי החקיקה, אם ההסכם יושג עד 9 ביולי, לקונגרס יהיו 30 יום בלבד לעבור על תוכן ההסכם, ואילו אם הוא יושג לאחר מועד זה, יהיו לקונגרס 60 יום לעיין בו. עד לסיומה של תקופת העיון הזו, הממשל האמריקני לא יוכל להסיר חלק מהסנקציות מעל איראן, סנקציות שחוקקו על ידי הקונגרס, מה שיוביל לעיכוב בביצועו בפועל של ההסכם הבינלאומי.

בכירים בממשל האמריקני אמרו לכל אורך המשא ומתן עם איראן בשבועות האחרונים, כי הדד-ליין "האמיתי" להשגת הסכם הוא 9 ביולי, שכן הכפלת תקופת העיון שיקבל הקונגרס תגרום לעיכובים בעייתיים. אולם בימים האחרונים, על רקע הקשיים שהתגלו במשא ומתן, החל הבית הלבן להפגין גישה הפוכה, כאשר טען כי הממשל אינו נרתע מכך שלקונגרס יהיה זמן ארוך יותר לעיון בהסכם.

לקריאה נוספת:
אובמה: "הסיכוי להגיע להסכם עם איראן נמוך מ-50%"
הנגבי: "גם אם ייחתם הסכם גרעין, ישראל לא תהיה מחויבת לו"
קרי: "לא נוותר על עקרונותינו כדי לחתום על הסכם עם איראן"

שרי החוץ של המעצמות ושל איראן, וינה, יולי 2015. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה, השבוע/רויטרס

בירושלים מעריכים כי הסיבה לשינוי הגישה בבית הלבן היא ביטחונו של אובמה שיצליח לזכות בתמיכה מספקת מצד הקונגרס. על פי החקיקה שאושרה באפריל, אובמה יזדקק לתמיכה של שליש בלבד באחד משני בתי הקונגרס - הסנאט ובית הנבחרים - כדי להסיר את הסנקציות של הקונגרס מעל איראן. לפני כחודשיים שלחו 151 חברים בבית הנבחרים מכתב לאובמה שבו הביעו תמיכה בהסכם שיסיג לאחור את תכנית הגרעין האיראנית בהתאם למתווה שהלך והתגבש בשיחות. 151 חברים בבית הנבחרים מהווים יותר משליש, ואם כל החתומים על המכתב ידבקו בעמדתם, לאובמה מובטח ניצחון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

התיאום בין ישראל לארה"ב נמצא בשפל עמוק

גם בסנאט, שם הנשיא זקוק לתמיכה של 34 סנאטורים כדי להסיר את הסנקציות, מצבו של הנשיא נראה יציב. זאת, על אף שהסיכוי שמתנגדי ההסכם יצליחו להעביר כמה סנאטורים לצדם אינו בלתי סביר. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון אייפא"ק כבר מתכוננים למאבק קשה מול חברי הסנאט במטרה לשכנעם להצביע נגד ההסכם המתגבש, אם וכאשר יאושר. בירושלים מעריכים שבכל מקרה ייחתם הסכם, בין אם זה יקרה היום או בעתיד, וכי כל העיכובים והקשיים המסתמנים במשא ומתן הם לא יותר ממשיכת זמן של איראן והמעצמות לצרכי פוליטיקה פנימית.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. AP
מעריך שהסיכוי להשיג הסכם נמוך מ-50%. אובמה/AP

ההערכה הזו תקפה גם לגבי השאלה של היממה הקרובה - אם ההסכם יושג לפני שתקופת העיון של הקונגרס תוכפל. יש בירושלים מי שמעריכים כי בפועל מעדיף אובמה שתקופת העיון של הקונגרס תוכפל כדי שהוא יוכל לטעון כי הוא לא הגיע להסכם פזיז מתוך לחץ של הדד-ליין, אלא להיפך, התעקש על עמדותיה של ארצות הברית גם במחיר קשיים פוליטיים באישור ההסכם בבית.

עצם העובדה שבירושלים נאלצים בשלב הזה בעיקר לנחש את תכניותיו של הממשל האמריקני, מעידה על כך שבפועל, התיאום בין ישראל לארצות הברית בנושא הסכם הגרעין נמצא בשפל עמוק. אם וכאשר יושג הסכם, ודאי תתקיים שיחת טלפון ממושכת בין נתניהו לשר החוץ קרי, ואולי אפילו עם הנשיא אובמה עצמו. אולם עד לרגע השגת ההסכם, ישראל תצטרך להשיג לפחות חלק מהמידע על המתרחש בחדרי הדיונים בכוחות עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully