וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיו של אברהם השבוי בעזה: "אמרו לנו שאם נדבר - חייו בסכנה"

9.7.2015 / 8:41

בני משפחתו של מנגיסטו המוחזק בידי חמאס זה עשרה חודשים טוענים כי חצה את הגבול בשל מצבו הבריאותי, אולם בשב"כ ובממשלה דרשו מהם להנמיך פרופיל: "הכול יעשה בשקט". חבר משפחה: "לאף אחד לא אכפת". דיווח לאולפן וואלה!NEWS

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

כמעט שנה עברה מאז 7 בספטמבר 2014, היום שבו התקשר איש שב"כ לאחד מילדי משפחת מנגיסטו שבאשקלון והודיע להם כי אחיהם, אברהם בן ה-28, חצה את הגבול לרצועת עזה ונמצא בשטחי האויב. "הוא אמר לנו לא לדבר עם אף אחד ולא לספר לאף אחד מהמשפחה הרחוקה, אפילו לא לילדים, כי מדובר במקרה ביטחוני מסווג שיסכן את החיים שלו", שחזר יאלו מנגיסטו בן ה-32, הבכור מתוך תשעה אחים. "ברגע כזה אתה חושב שכל מה שאומרים לך זה אמיתי. אנחנו הקשבנו, שתקנו, היינו בשוק, עשינו את מה שאמרו לנו".

כבר יומיים שיאלו, ראש המשפחה, לא ישן. עיניו אדומות מחוסר שינה, טרודות מדאגה גוברת לקראת היום שבו יתפרסם מקרה נפילתו בשבי של אחיו. זה שנה שבני משפחת מנגיסטו שותקים ומקשיבים לבכירים במערכת הביטחונית. עתה, כשהם מאוכזבים ומתוסכלים ולאחר שכל הצעדים להנמיך פרופיל במטרה להחזירו בחיים אל חיקם עלו בתוהו, הם מבינים שהגיע הזמן לדבר.

לקריאה נוספת:
גורם מדיני: הנחת העבודה היא שאברהם מנגיסטו בחיים

צעיר ישראלי שנמצא בידי חמאס. באדיבות המשפחה
"הקשבנו, שתקנו, עשינו את מה שאמרו לנו". מנגיסטו/באדיבות המשפחה
"במהלך מבצע 'צוק איתן' הוא היה אומר 'אני אלך להציל את החיילים בעזה'"

לדברי יאלו, מנגיסטו נכנס לדיכאון עמוק עקב מותו של אחיו הגדול ממנו בשנתיים. "הוא איבד כל קשר עם המציאות, הוא הוגדר כלוקה בנפשו", סיפר על מצבו הבריאותי של אברהם. לדבריו, אחיו אושפז בבית החולים סורוקה שבבאר שבע פעמיים, אך הטיפולים לא עזרו והוא השתחרר בשל התנהגות טובה. בבית החולים טענו כי הוא לא מסכן את עצמו ולא את הסביבה. במידה רבה, מסבירים בקרבת בני המשפחה, הסיבה הבריאותית היא שהביאה את אברהם לחצות את הגבול וליפול בשבי האויב.

"אחד החברים שלו אמר לי שבמהלך מבצע 'צוק איתן' הוא היה אומר לו 'אני אלך להציל את החיילים בעזה', זאת הסיבה היחידה ההגיונית שהביאה אותו לעבור את הגבול. הוא בן אדם ישר, הגון ושומר חוק", תיאר יאלו. "נכון שיש כאלו שיחשבו שאם הוא חצה את הגבול הוא עשה את זה מרצונו, אבל מדובר באדם שלקה בנפשו. הוא עשה את המעשה הלא הגיוני בגלל מצבו הבריאותי".

יאלו מספר כי מצבו הנפשי גרם לאברהם לא פעם להיעלם מהבית. "הוא נעלם כמה פעמים. בכל פעם היינו מחפשים אותו, באחת הפעמים פנינו למשטרה ומצאו אותו בטבריה. כחלק מההפרעות הנפשיות שלו הוא היה יוצא למסעות, הולך".

"מה ששמענו כאן בשכונה זה שהוא יום אחד קם, לקח תרמיל והלך לכיוון עזה. בדרך ראו אותו אנשים בשביל של קצ"א, הסיור הצבאי מצא את התרמיל שלו על הגדר, בתיק היה תעודת זהות וספר תנ"ך ומאז נעלמו עקבותיו. חלק אומרים שהוא באונר"א וחלק אומרים שהוא חטוף על ידי חמאס", מסביר אחד הדיירים בשכונה על השמועות סביב סיפור נפילתו בשבי של שכנם. "זאת פדיחה של צה"ל שאפשרו לאזרח לעקוף אותם ולחצות את גדר המערכת. הם מתביישים בזה ובגלל זה מונעים את הפרסום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית משפחת אברהם מנגיסטה, הצעיר הישראלי שבידי חמאס, יולי 2015. שי מכלוף
הבניין באשקלון שבו מתגוררת משפחת מנגיסטו/שי מכלוף

בסוף החודש, לאחר שיחת הטלפון של איש השב"כ, מגיע מפקד אוגדת עזה אל בני המשפחה כדי לעדכן אותם במצבו של בנם. "הוא אמר לנו 'אנחנו יודעים איפה הוא, יש לנו את האנשים שלנו ואנחנו עוקבים אחריו'", אמר יאלו. "רצינו לדעת פרטים ואמרו לנו שהוא בריא. אמרו לנו שהוא בשבי חמאס, חקרו אותו שם ושומרים עליו. אמרו לנו לשתוק, כי זה היה אחרי מבצע 'צוק איתן'. לא רצו שיחשיבו אותו כחייל, כי הוא אזרח".

בתחילת השבוע פנו בני המשפחה אל חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה, שמאז אותו יום מלווה את המשפחה. היא הפעילה את קשריה ולחצה על משרד ראש הממשלה כדי שיפעל בנושא ולא יסיר אחריות. בעקבות פעולותיה של חברת הכנסת לשעבר, נשלח אל בית המשפחה אלוף-משנה במילואים, ליאור לוטן, מתאם מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא הנעדרים והשבויים.

ראש עיריית אשקלון בבית משפחה מנגיסטו, 9 ביולי 2015. עיריית אשקלון,
ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני מבקר את משפחת מנגיסטו, הבוקר/עיריית אשקלון
"הוא אמר שהם לא יודעים איפה הוא. 'איבדנו קשר עמו'. נכנסנו לשוק טוטאלי, היינו בהלם ולא האמנו"

"המידע שהוא נתן לנו היה הפוך לגמרי מהמידע שנתן לנו מפקד אוגדת עזה", סיפר יאלו, "הוא אמר שהם לא יודעים איפה הוא, 'איבדנו קשר עמו'. נכנסנו לשוק טוטאלי, היינו בהלם ולא האמנו. הוא הביא לנו את הדוגמה של גלעד שליט ואמר כי פרסום האירוע רק יזיק לו. 'שליט היה בשבי במשך חמש שנים רק בגלל הפרסום התקשורתי', הוא אמר לנו". את הטענה הזו משמיעים גורמי הביטחון לבני המשפחה בכל פעם שעולה השאלה בדבר פרסום המקרה.

לדברי יאלו, לוטן אמר לו: 'אם אתה רוצה תפרסם, אבל זה רק יזיק לאחיך, אתה אחראי. אנחנו נמשיך לפעול עבורו, אבל אתה מחבל במאמצים, אתה יכול להסיר את הצו פרסום, אבל אתה צריך להחליט - אתה רוצה את אחיך או את התקשורת'.

יאלו מנסה לתאר את התחושות שעוברות על בני המשפחה. "עובר יום, עוברים עוד יומיים, כל יום אתה מאמין שמחר יחזירו אותו. עובר שבוע. אנחנו חיים עם התקווה שהוא יחזור, אתה חייב להאמין". אבל כבר עשרה חודשים, ואחיהם עדיין לא שב.

משפחת השבוי: "ראש הממשלה נתניהו לא נפגש איתנו"

בני משפחת מנגיסטו ממשיכים להיפגש עם בכירים במערכת הביטחונית, במיוחד עם לוטן, אך לא מסתירים את רגשותיהם הקשים כלפי ראש הממשלה שלא נפגש או יצר קשר ישיר עמם מאז שנפל אחיהם בשבי. "נפגשנו עם שר הביטחון, הוא אמר לנו את אותם דברים: 'אין לנו כרגע מידע, אנחנו פועלים בכל הערוצים, המדיניים והבינלאומיים, אנחנו מפעילים את כל הקשרים, תנו לנו את הזמן לפעול. הוא אזרח ישראלי לכל דבר'. אבל עד עצם היום הזה ראש הממשלה לא נפגש איתנו.

"נתניהו לא מצא זמן לדבר איתנו, למרות שהבענו הרבה פעמים את רצוננו להיפגש אתו. פנינה תמנו-שטה ויו"ר האגודה של יוצאי אתיופיה זיוה מקונן העבירו לו מסרים שאנחנו רוצים להיפגש איתו, אך עד היום זה לא קרה", הוסיף.

אחיו של אברהם מנגיסטה, הצעיר הישראלי שבידי חמאס. שי מכלוף
"הוא איבד קשר עם המציאות". אחיו של אברהם, יאלו מנגיסטו/שי מכלוף

יאלו שומר על ממלכתיות. הוא מנסה לא להיראות כמי שתוקף את הממשלה ואת הבכירים שניהלו את המשבר, בעיקר כדי לא לחבל במאמצים להחזיר את אחיו הביתה.

בניגוד אליו, ראובן, חבר המשפחה, מסביר את התחושות הקשות שעברו עליהם בשנה האחרונה. "מרמור, תסכול, הרבה בלבול, איבדנו אמון בממשלה", הוא אומר. "האימא והאבא לא מוצאים את עצמם. מדוכדכים, לא יודעים למי להאמין. זה נראה כאילו לאף אחד לא אכפת. בכל פעם שרצו ללכת ולדבר אמרו להם לא. מנעו מהם".

ראובן פונה אל יאלו ומטיח בו: "תגיד את הדברים האלה. אלה הדברים הכי נכונים. תהיה ישיר, אין מה לעשות זה האמת". ראובן ממשיך: "אמרו להם שהכול יסתדר בשקט. שהוא ישתחרר. אבל אנחנו רואים שזה לא קורה. למה עד היום אתם (התקשורת) לא יכולים לפרסם את זה? למה בית המשפט מנע את זה מכם?".

"עד היום לא קיבלנו את התחקיר הצבאי בנושא"

על השאלה אם מדובר בכשל של צה"ל שאפשר לאזרח לעבור את גדר המערכת ולהגיע אל שטח האויב בעזה, השיב יאלו: "עד עצם היום הזה לא קיבלנו את התחקיר הצבאי באשר למקרה. גם אנחנו שואלים את השאלה איך הוא עבר את הגדר".

פרסום אירוע חטיפתו של אברהם מגיע אחרי תקופה סוערת בקהילת יוצאי אתיופיה. יאלו מסביר כי הוא חושש מהסלמה בקהילה בעקבות חשיפת האירוע. "אני בטוח שיהיו כמה גורמים בקהילה האתיופית שינצלו את ההזדמנות ויצאו להפגנות בשמו של אברהם. אני קורא לכולם ואומר שאנחנו כמשפחה לא נגד המדינה, המטרה היחידה שלנו היא להחזיר אותו הביתה. אנחנו לא נפגין אלימות, לא נשתמש באלימות, וכל מי שיפעל באלימות בעצרות - נגנה אותו".

יאלו הסביר כי האחים רצו לפרסם את האירוע מאז שהתרחש, אולם הוריהם החליטו להיענות לבקשת הממשלה ולא לפרסם את הפרטים: "בעדה יש כבוד מאוד גדול לשלטון. בעיני העדה ראש הממשלה הוא כמו מלך - מה שהוא אומר מכבדים ומקבלים בהכנעה. למרות שאנחנו, הילדים ובני המשפחה, התנגדנו וביקשנו להסיר את צו איסור הפרסום, קיבלנו את הבקשה של ההורים והלכנו יד ביד עם המדינה. זה לא היה מרצון, זה היה מאילוץ.

"אימא שלי אמרה לי שהיא מוכנה לעשות הכול כדי שיחזירו את אברהם. אם יגידו לה לא לאכול ולא לשתות בשביל שהוא יחזור - היא תעשה את זה. באחת הפגישות אמרתי לליאור לוטן, 'מה זה? אתם לא מתקדמים, לא עושים כלום, אני קם והולך לשגרירות אתיופיה, הוא אזרח אתיופיה בדיוק כמו שגלעד שליט היה אזרח צרפת'. ההורים שלי ישר התרעמו ואמרו 'מה פתאום? אנחנו יהודים ישראלים'. זה עצוב".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully