וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג גדול במאבק להקטנת זיהום האוויר במפרץ חיפה

7.7.2015 / 23:48

בז"ן משכה את הערר בנוגע להגבלות על הרחבת בתי הזיקוק. שר הגנת הסביבה אבי גבאי שסייר במפרץ הוסיף כי החברה התחייבה להמשיך בהפחתת פליטות הגזים. יונה יהב: "הממשלה מגלה סוף-סוף אחריות לבריאות תושבי חיפה"

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן בסיור בבז"ן שבמפרץ חיפה, 07 ביולי 2015. דוברות המשרד להגנת הסביבה,
גבאי וליצמן בסיור, היום/דוברות המשרד להגנת הסביבה

בז"ן משכה את הערר שהגישה בנוגע למגבלות שנקבעו בתכנית להרחבת בתי הזיקוק, כך אמר היום (שלישי) השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, שערך סיור במפרץ חיפה יחד עם סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, ראש העיר חיפה יונה יהב, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו. במהלך הסיור ביקרו במפעלי בז"ן ובחברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן).

במסגרת הדיון עם מנכ"ל בז"ן, אריק יערי ויו"ר הדירקטוריון, עובדיה עלי, התקבלו מהם הבהרות לגבי הצרכים התפעוליים בתכנית המתאר, לצד התחייבות שלא להגדיל את הייצור. כמו כן, לדברי השר גבאי, אלה הבטיחו להמשיך בהפחתת פליטות הגזים, ולאמץ את הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות בעולם בנושא זה. "סוכם שהם ימשכו את הערר שלהם מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע להרחבת בז"ן ושכל הצדדים יסכימו להיצמד להחלטה המקורית של הוועדה המחוזית, לפיה נמשיך בהפחתת הזיהום במפרץ חיפה", אמר גבאי. "הודענו לבז"ן שבמסגרת התוכנית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה ויחד עם מפעלים אחרים הם יקבלו בהמשך גם הוראות חדשות ומחמירות יותר בנושא הפליטות - אנחנו נעבור מתקן-מתקן, ארובה-ארובה".

בסיור בתש"ן נפגשו הבכירים עם מנכ"ל החברה, רפי טטרקה, אשר הבהיר כי לפי הנתונים אין מהמפעל פליטה מסוכנת של בנזן. "אנחנו צריכים לטפל בקרבה של המתקנים לאוכלוסייה מכיוון שהסיכון בעניין זה עדיין קיים. נמשיך לדון איתם כדי למצוא את הפתרון הכלכלי להעברת המכלים מהאזור בקריית חיים, שבו הם נמצאים כיום", אמר השר גבאי.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שיבח את הפעלתנות של הממשלה ואמר כי היא "הסירה את הכפפות ומגלה סוף-סוף אחריות לבריאותם ולאיכות חיי התושבים במטרופולין חיפה". לדבריו, הסיור היום הוא בעל משמעות מכרעת לדיון שעתיד להתקיים מחר בנושא בוועדת הערר הארצית. "השרים הצליחו לשכנע את מנכ"ל בז"ן למשוך את הערר שהגישו, כך שרק הערר של עיריית חיפה ידון מחר בוועדה, שלפיו לא יוקמו מתקנים חדשים, אלא במקום המתקנים הישנים על משקל מתקן חדש ומודרני במקום מתקן ישן ומזהם".

על פניו, זהו הישג אדיר במאבק שאותו מובילה עיריית חיפה להקטנת זיהום האוויר באזור. "אני רואה חשיבות רבה בכך שכל צמרת משרד הבריאות הגיעה הבוקר לסיור על מנת לדון בתחלואה ולגבש תכנית עבודה, דבר המוכיח את רצינות הממשלה במאבק לצמצום הזיהום והקטנת התחלואה באזור", סיכם גבאי.

עוד בנושא
"חיפה ירוקה"? התכנית הממשלתית מתעלמת מהמאבקים הסביבתיים
השר להגנת הסביבה הבטיח: מיכל האמוניה במפרץ חיפה יפונה
בחיפה חוששים מהתרחבות הזיהום: "הכרזת מלחמה על התושבים"

מבז"ן נמסר בתגובה: "בז"ן, בשקיפות מלאה, הציגה את פעילותה התעשייתית ואת ההשקעות האדירות שבוצעו מאז הפרטת החברה בשנת 2007 לשיפור בתחום איכות הסביבה בדגש על הפחתת פליטות, אשר קטנו במהלך תקופה זו בין 70 ל-90%. כל המשתתפים במפגש היו תמימי דעים כי איכות האוויר באזור חיפה השתפרה באופן ניכר בשנים האחרונות וממשיכה להשתפר. בנוסף, הסכימו המשתתפים כי בניגוד למצב הנוכחי, שאינו מוסדר כלל, אימוץ תוכנית בניין עיר (תב"ע) למתחם חשובה לסביבה, לקהילה החיה בסמיכות למפעלי הקבוצה ולבז"ן עצמה, תוך הסדרה ושקיפות של הפעילות המתרחשת בחצר המפעלים".

בהמשך להצהרתם של השר להגנת הסביבה, סגן שר הבריאות וראש עיריית חיפה כי הם תומכים באישור התב"ע כפי שאושרה בהחלטה המקורית של הועדה המחוזית, הודיע עובדיה עלי, יו"ר דירקטוריון בז"ן, כי בז"ן תחזור בה מן הערר שהגישה בנוגע להיקף הפליטות ממפעלי הקבוצה".

מגרינפיס נמסר: "מצופה ממקבלי ההחלטות לשים סוף להימור על בריאותם של תושבי נפת חיפה. עוד ביקור של השר להגנת הסביבה באזור מוכה התחלואה ועוד הבטחות לריק מצד בז"ן לא יעזרו לתושבי חיפה. המשרדים להגנת הסביבה והבריאות לא יכולים להמשיך ללכת בלי ולהרגיש עם, ולאפשר לתכנית החמורה לעבור תוך הבטחה רפה להחמרת האכיפה, בטח ובטח לאור המחדל המתמשך שנחשף בדוח המבקר האחרון. בז"ן הוכיחה מעל לכל ספק כי לא ניתן לסמוך על מילתם, ואת זיהום האוויר החמור לא יכשיר גם עוד מבנה אונקולוגי חדש על שם משפחת עופר. במקום לסבסד נפט ואתרים פטרוכימיים מזהמים, על הממשלה להפסיק להמר ולפעול מיידית לקידום המאגר הטבעי הזמין ביותר, אנרגית שמש. רק מפנה אסטרטגי וחשיבה מחודשת יפחיתו את זיהום האוויר והתחלואה, יחסכו סכומי עתק למשק ויוזילו את חשבון החשמל של כל משק בית. אין מקום לשטיקים ולהימורים, הרחבת בתי-הזיקוק היא רווח נקי למשפחת עופר, בעוד אנרגיה סולארית היא רווח נקי לכלל הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully