וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: ישראלים מוציאים יותר על בריאות, אך מקבלים פחות שירותים

מנתוני ה-OECD עולה כי ליותר מ-80% בישראל יש ביטוח בריאות פרטי, מקום שלישי בקרב מדינות הארגון, אולם מספר מכשירי ה-MRI ושיעור המיטות הפנויות לאשפוז נמוך מאוד. נקודות האור: זמני המתנה לניתוחים, שיעורי התמותה ותוחלת החיים

חדרי ניתור ריקים באיכילוב, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
ישראל במקום השלישי בשיעור המבוטחים הפרטיים בקרב מדינות ה-OECD. חדר ניתוח באיכילוב/נמרוד סונדרס

שיעור ההוצאה הפרטית על בריאות בישראל הוא מן הגבוהים ביותר במדינות ה-OECD – כך עולה מדוח שמפרסם היום (שלישי) משרד הבריאות בהתבסס על נתונים של הארגון המונה 34 מדינות ונכון לשנת 2013. לפי הדוח, שיעור ההוצאה הפרטית בישראל עומד על 39% לעומת 27% בממוצע. זאת ועוד, קצב הגידול בהוצאה הפרטית בישראל לנפש בשלוש השנים האחרונות הוא הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות.

מחברי הדוח הם ניר קידר, רני פלוטניק ופרופ' ארנון אפק, אשר כיהן כמנכ"ל משרד הבריאות עד לפני שבוע. מהדוח עולה כי על אף שמערכת הבריאות הציבורית בישראל מתפקדת ביעילות ומגיעה לתוצאות מרשימות, דוגמת מקום שישי במדד איכות חיים, רוב מוחלט של הישראלים מבטח את עצמו בביטוח פרטי. לפי הדוח, 82.9% מהישראלים מחזיקים בביטוח בריאות פרטי (מסחרי או שב"ן) לעומת 36% בממוצע בלבד במדינות ה-OECD. ישראל נמצאת במקום השלישי בקרב המדינות המפותחות בשיעור המבוטחים הפרטיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
שיעור מכשירי ה-MRI בישראל - פחות מרבע מהממוצע ב-OECD/ShutterStock

נתון מדאיג נוסף עבור מערכת הבריאות הציבורית בישראל נוגע לכמות המיטות לאשפוז כללי. שיעור המיטות בישראל הוא 1.9 מיטות לאלף איש לעומת ממוצע של 3.3 במדינות החברות ב-OECD. ישראל ניצבת בפרמטר זה במקום ה-31 מתוך 34 מדינות. יתרה מכך, מאז סוף שנות ה-90 ועד 2012 כמעט שלא התווספו מיטות אשפוז בישראל. שיעור המיטות הנמוך בא לידי ביטוי גם בנתונים נוספים, דוגמת שהייה קצרה יחסית באשפוז כללי – 4.3 ימים בישראל לעומת 6.6 בממוצע במדינות ה-OECD. נוסף לכך, שיעור התפוסה של מיטות האשפוז בישראל הוא הגבוה ביותר בארגון – 94.1% לעומת 76.1% בממוצע בקרב חברות הארגון. גם שיעור האחיות נמוך בישראל: 4.9 על כל אלף איש, לעומת 9.8 בקרב מדינות ה-OECD.

עוד נמצא כי שיעור מכשירי ה-MRI למיליון תושבים בישראל עומד על 3.1 לעומת ממוצע OECD של 13.1. רק לשתי מדינות ב-OECD יש שיעור מכשירי MRI נמוך יותר. כמו כן, בבדיקות MRI לאלף איש, ישראל עמדה על 31 בממוצע לעומת 55 במדינות הארגון. במספר בדיקות MRI למכשיר, ישראל נמצאת במקום השלישי עם 9,825 בדיקות למכשיר – כמעט פי שניים לעומת ממוצע OECD העומד על 5,481 בדיקות למכשיר.

עוד באותו נושא

סורוקה ובילינסון בפסגה, ומי טעון שיפור? דירוג בתי החולים

לכתבה המלאה

תוחלת החיים של גברים בישראל - מקום שלישי ב-OECD

הדוח כולל גם כמה נתונים מעודדים. שיעור הפריון של נשים בגילים 49-15 בישראל הוא הגבוה ביותר בקרב המדינות החברות בארגון ועומד על שלושה ילדים לאישה, לעומת ממוצע של 1.7 במדינות ה-OECD. נתון זה משפיע באופן ישיר על שיעור הילדים מתחת לגיל 14, שעומד בישראל על 28.2% - מקום שני במדינות המפותחות. תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בכשנתיים וחצי בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD – 80.3 בישראל לעומת ממוצע של 77.8 – והיא השלישית בטיבה בכל מדינות הארגון. תוחלת החיים של הנשים בישראל היא במקום ה-11 בקרב מדינות הארגון.

כמו כן, שיעור תמותת התינוקות בישראל נמוך מן הממוצע הקיים במדינות החברות בארגון ועמד בישראל בשנת 2013 על 3.1 מיתות לאלף לידות חי לעומת ממוצע של 4.0 בקרב מדינות ה-OECD. אחוז ביצוע בדיקות ממוגרפיה לנשים בגילי 69-50 בישראל עומד על 70.5% וגבוה באופן משמעותי מהממוצע ב-OECD, שעומד על 58.9%. כך גם אחוז הקשישים שחוסנו נגד שפעת: 61% בישראל לעומת 50% ב-OECD.

אילוסטרציה. ShutterStock
נקודת האור: זמני המתנה לניתוחים קצרים יחסית/ShutterStock

מחברי הדוח הסתמכו על 40 מדדים. כמו כן, הדוח כולל לראשונה פרק מיוחד בנושא זמני המתנה לניתוחים אלקטיביים, ובו השוואה בין זמני המתנה לשישה ניתוחים אלקטיביים פופולריים בישראל. ישראל התברגה לחמישייה הראשונה, כלומר בעלת זמני המתנה קצרים, כמעט בכל אחד מהניתוחים. כך, למשל, בניתוח לכריתת רחם נמצא כי אישה ישראלית תמתין 57 ימים לניתוח – מקום רביעי אחרי דנמרק (54), הולנד (31), הונגריה (12). בניתוח החלפת מפרק ירך, ישראל מדורגת במקום החמישי עם זמן המתנה ממוצע של 104 יום. בניתוח מעקפים ישראל נמצאת במקום הראשון: ישראלים ממתינים רק 12 ימים בממוצע לניתוח זה, לעומת דנמרק שבמקום השני (19 יום), הולנד שבמקום השלישי (31 ימים) והונגריה שבמקום האחרון (78 ימי המתנה).

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully