וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית מדרגה, גם במחיר הרג אזרחים: התכנית של אובמה למאבק בדאעש

7.7.2015 / 14:20

לפי התכנית שהציג אובמה בפנטגון, ארצו לא תשלח כוחות קרקעיים, אך תגביר את ההפגזות מהאוויר ותחזק את שיתוף הפעולה עם בעלות בריתה באזור. כמו כן, לדבריו, יש צורך לפגוע בדאעש כלכלית, תקשורתית וחינוכית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הציג אתמול (שני) בפנטגון את התכנית האסטרטגית החדשה של ארצו במלחמה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "זה לא ייגמר מהר", אמר הנשיא, "מפני שזו מערכה ארוכת טווח". הוא הגדיר את דאעש "ארגון אופורטוניסטי וחמקמק, החודר לאוכלוסיות תמימות במרחבים אורבניים", ולכן לדבריו "יידרש זמן עד שנוציא אותם החוצה".

בסוף השבוע האחרון החלו כוחות הקואליציה בהפצצה מסיבית ומתוכננת של בירת הארגון, א-רקה שבסוריה, והאזור סביבה. זאת תוך שיתוף פעולה אינטנסיבי עם המיליציות הכורדיות שנמצאות על הקרקע. מדובר בסדרת ההפצצות הכבדות והאינטנסיביות ביותר על כוחות דאעש בסוריה מאז החלה ארצות הברית במערכה נגד דאעש בספטמבר האחרון.

ההפצצות של האמריקנים כוונו לעבר מוצבי שליטה של דאעש והן לעבר גשרים, כבישים ותשתיות ששימשו ציר האספקה של ארגון הטרור הרצחני. דרך הציר הזה – מהעיר חסכה בצפון-מזרח וחאלב בצפון-מערב – הזרים דאעש אלפי לוחמים, תחמושת וגם כסף רב שהגיע ממאגרי הנפט והגז שעליהם השתלט הארגון בעיקר בעיראק.

הוצאה להורג של חיילים של צבא אסד בידי דאעש בעיר תדמור, סוריה, מאי 2015. טוויטר, צילום מסך
צעירים של דאעש מוציאים להורג עשרות חיילים מצבא סוריה בתדמור/צילום מסך, טוויטר

רק לפני חודש, בוועידת הפסגה של מדינות ה-G7, נשמע הנשיא האמריקני מגומגם לגבי המאבק בארגון. "עדיין אין לנו אסטרטגיה כוללת כלפי דאעש", אמר אז אובמה והוסיף: "כשהפנטגון יציג בפניי תכנית סופית, אחלוק אותה עם העם האמריקני".

התכנית הסדורה שהציג אובמה אתמול כוללת, בין היתר, עליית מדרגה בתקיפות, גם במחיר הרג אזרחים. "אנחנו רודפים אחרי הנהגת דאעש והתשתיות שלה", אמר אובמה בפנטגון. על כך אמר הפרשן לענייני ביטחון לאומי של ה-CNN, ג'ים שיוטו: "חל שינוי בדפוס החשיבה של הממשל, מתוך הבנה עד כמה איום דאעש הוא רציני ואסטרטגי". ואכן, ההפצצות בימים האחרונים בא-רקה מעידות על שינוי גישה זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 1 ביולי 2015. רויטרס
"נתקוף את הלב של דאעש". אובמה/רויטרס

סעיף נוסף בתכנית הוא תיאום "השותפים האסטרטגיים", ממשלת עיראק והכורדים, וחיזוקם. "במהלך השנה האחרונה, הראינו שכשיש לנו שותף יעיל על הקרקע, אפשר לדחוק את דאעש לאחור", אמר אתמול אובמה, ושר ההגנה אשטון קרטר הוסיף שההתקפות בסוף השבוע "היו חלק מהניסיון לסייע לכוחות הכורדים ולהגביל את חופש התנועה של דאעש".

בחודש האחרון הוגבר מאוד שיתוף הפעולה והתיאום בין כוחות הקרקע של המיליציות הכורדיות עם גייסות האוויר של כוחות הקואליציה. התיאום הזה סייע לכורדים לכבוש את תל-אבייד ולהתקרב עד 70 ק"מ מא-רקה.

הפעילות הקרקעית חשובה מאוד בסיוע להפצצות האוויריות. זאת גם משום שכוחות היבשה מסמנים למטוסים אילו מטרות להפציץ, וגם משום שהפעילות הקרקעית מאלצת את כוחות דאעש לנוע, להסיג עמדות, להתגונן ולפעול תחת לחץ, מה שמשאיר אותם פגיעים להתקפות אוויריות.

מדובר בלקח חשוב מאוד של אובמה מהמלחמות של האמריקנים בעיראק בשני העשורים הקודמים, אז אחרי יציאת האמריקנים, השתלטו על השטח ארגונים ג'יהאדיסטים כשהם משתמשים בציוד האמריקני. לכן, אובמה אינו מתכוון לשלוח כוחות אמריקניים למזרח התיכון, אלא לחזק את בעלי בריתו – ממשלת עיראק, הכורדים וגורמי אופוזיציה סורים מתונים.

התרומה האמריקנית תסתכם בהפצצות מהאוויר, באימון כוחות צבא עיראקים וסורים - ארצות הברית שלחה 450 חיילים להדריך אותם - ובחימוש. "אם נפעל לבדנו במזרח התיכון, זה ישחק לרעתנו בטווח הרחוק", אמר אובמה. "כל הנטל ייפול על כתפינו ונהפוך לפחות בטוחים".

"למרות ההתקדמות יהיו לנו גם נסיגות"

לדברי אובמה, התכנית עוד כוללת מלחמה כלכלית ותקשורתית בדאעש. "נתקוף את הלב של דאעש", הוא אמר, והתכוון לפגיעה במימון ובתעמולה של הארגון. האמריקנים יפגעו במתקני נפט וגז המממנים את המדינה האיסלאמית, ובנתיבי האספקה כפי שעשו בסוף השבוע. כמו כן, גורמי הביון של ארצות הברית יפעלו למניעת עסקאות אנרגיה של מדינות וארגונים עם דאעש.

המודיעין חיוני גם במלחמה בגיוס כוח האדם של דאעש, המתבצע ברשתות החברתיות – הכוח המניע של הארגון. לשם כך יחסמו האמריקנים פעילי דאעש ברשתות החברתיות.

בתחום החינוך אמר אובמה: "אי אפשר להילחם באידיאולוגיה רק באמצעות כוח צבאי ותחמושת, אלא במילים". בטווח הרחוק הוא מבין שהפעלת כוח בלבד לא תביא לפתרון, ודיבר על כך שעל אנשי דת מוסלמים להנהיג במתינות ובפיקחות את הקהילות שלהם.

עם זאת, אובמה הכיר בכך שהמערכה נגד ארגון המדינה האיסלאמית עוד תהיה ארוכה ומלאת אתגרים. רק אתמול דווח שדאעש כבשה מחדש מידי הכורדים את העיירה עין-עיסא שבפרברי א-רקה, צעד חשוב במטרה לחדש את ציר האספקה של הארגון. דאעש גם השתלט על רמאדי בעיראק ורשם הצלחות במרכז סוריה ובדרומה. "למרות ההתקדמות בחודשים האחרונים והסגת כוחות דאעש בכמה חזיתות, כמו בכל מאבק צבאי – יהיו לנו גם נסיגות", אמר אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully