וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על ההגבלים: "מתווה הגז הנוכחי לא יביא לתחרות"

6.7.2015 / 14:18

היום החל מרתון דיונים פומביים בוועדת הכלכלה לפני אישור המתווה בממשלה. פרופ' דיוויד גילה, שהתפטר בשל חוסר ההסכמה עם הממשלה, אמר: "לא יכול לחתום על המתווה". ח"כ שפיר זעמה: "לוביסטים מעבירים פה פתקים". דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

מרתון דיונים פומביים החל היום (שני) בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע למתווה הגז, בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה השונים, נציגי ארגונים חברתיים וסביבתיים ונציגי חברות האנרגיה. השימוע הציבורי הוא השלב האחרון לפני אישור המתווה בממשלה, ובאופוזיציה מקווים שהעלאת הנושא לשיח ציבורי תצליח לשכנע את הממשלה להכניס שינויים במתווה השנוי במחלוקת. הממונה על ההגבלים העסקיים הפורש, פרופ' דיוויד גילה, ביקר את המתווה, שבגינו התפטר מתפקידו.

"לצערי, המתווה שמתגבש לא יביא לתחרות לדעתי. ולכן, אני לא יכולתי לחתום עליו", אמר הממונה, שיסיים את תפקידו בעוד כחודש. "במתווה הזה יש הרבה בעיות מבחינה תחרותית והבעיה העיקרית היא הבעלות הצולבת של נובל ב-25% מתמר ו-40% מלוויתן. כאשר יש תחרות בין מעטים יש סיכוי לתחרות, אבל צריך לעשות מאמצים מאד גדולים".

הממונה הבהיר כי הוא ועמיתיו במשרדי הממשלה האחרים רוצים את טובת המשק והאזרחים, אך "רק הגענו למסקנות מקצועיות שונות". לדבריו, "אני לא מוסמך לשקול את השיקולים שחיצוניים לתחרות, שהטרידו את משרדי הממשלה האחרים כמו מסים, יחסי חוץ' וכו'. אני לא מומחה להם. עם זאת, השיקולים האלה לא נעלמו מעיניי, ולכן גם אני התאמצתי להגיע לפתרון מוסכם ,והייתי מוכן לפגיעה מסוימת בתחרות עד גבול מסוים. ואולם, עמדתי על כך שיהיה לפחות סיכוי לתחרות".

עוד בוואלה חדשות:
שלח לוואלה!NEWS: "תמיכתנו במתווה הגז תלויה בפיקוח"
אלפים הפגינו נגד מתווה הגז; זליכה: "לפתוח בחקירה פלילית"
הנצחת המונופול והכניעה לאמריקנים: מה באמת יש במתווה הגז?

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, בדיון הוועדה במתווה הגז, יולי 2015. נועם מושקוביץ
פרופ' דיוויד גילה בדיון, היום/נועם מושקוביץ

פרופ' גילה המשיך ואמר כי "אני מבין את החששות של משרדי הממשלה האחרים, שלפיהן אם יינקטו צעדים חד-צדדים, אז המונופול יממש את האיום שלו לא לפתח את לויתן ואז ייגרם נזק ליחסי חוץ". עם זאת, הוסיף הממונה כי "הבעלות של נובל בתמר ולוויתן היא מכשול מאד משמעותי לתחרות שיחסום את התחרות. אני לא חושב שיש סיכוי שתהיה תחרות במתווה הזה כי חברת 'נובל' נמצאת במשא ומתן המסחרי עם כל הלקוחות, גם של תמר וגם של לוויתן, ומשתתפת בקביעת כל התנאים המסחריים עם כל הלקוחות ויש לה אחזקה משמעותית בשני המאגרים".

גילה עוד אמר כי "'נובל' היא גם המפעיל, ולכן השותפים האחרים תלויים בה, אז היא כל הזמן תנסה לדחוף למחירים יותר גבוהים. מכאן אני חושב שתמר לא תתחרה בלוויתן, ולא תתפתח תחרות בין שני המאגרים הגדולים. אם לא תתפתח תחרות בין שני המאגרים הגדולים, אז לא תתפתח תחרות, כי כריש ותנין קטנים מדי. צריך להפריד את נובל מתמר או לוויתן".

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מוריס דופרמן, אמר בדיון על המתווה כי "כל ההסדר המבני הזה נכתב בתיאום ובהתייעצות עם רשות ההגבלים, ככה זה נעשה". לדבריו, "המטרה שלנו הייתה היא מכירה מהירה של מאגר, שדלק ונובל לא יהיו רק בעלים של כריש ותנין אלא להביא מפעיל אחר. לנו מאד חשוב שהנכס יעבור לידיים אחרות. מאגר תמר נכס פיננסי מאד גדול ועל אף שרבים חושבים שקל למכור אותו. אני לא חושב כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ח"כ שלי יחימוביץ  בדיון הוועדה במתווה הגז, יולי 2015. נועם מושקוביץ
ח"כ שלי יחימוביץ' בדיון בכנסת, היום/נועם מושקוביץ

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה במהלך הדיון כי "יש כאן קיפוח עמוק של הציבור ביחס לחודשים ולשנים שניתנה לחברות הגז נגישות מאד גבוהה למקבלי ההחלטות, לרבות חוסר האונים של הציבור ביחס למשאבים האדירים שיש ברשות החברות". לדבריה, הציבור צריך לקבל פרק זמן ניכר כדי לתת תשובות מעמיקות. אני רוצה להביע צער על התיאום בין עמדות הממשלה. חבל מאד שיש תיאום מוחלט בין מסרי הטייקונים לממשלה", הוסיפה.

ח"כ סתיו שפיר, חברת סיעתה של יחימוביץ', פנתה ליו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל במהלך הדיון בבקשה שנציגי חברות האנרגיה ולוביסטים הנוכחים באולם ידווחו לפרוטוקול על נוכחותם והסיבה לנוכחותם, וכן על כל המסרים והמידע שהעבירו לחברי הכנסת לפני הדיון ובמהלכו. "אם לחברות האנרגיה יש משהו להגיד לחברי הכנסת שיתכבדו לדבר למיקרופון ולפרוטוקול, ולא ישתמשו בלוביסטים ובפתקים חשאיים כמו גנבים בלילה", תקפה. "ראוי כי כל בעלי האינטרסים המפעילים לחץ על חברי הוועדה ומנסים להשפיע על החלטותיהם צריכים להיות חשופים לכל".

איתן כבל במטה המחנה הציוני, מרץ 2015. דרור עינב
"נדרש שיח אחר". כבל/דרור עינב

"את מה שהממשלה והמדינה לא אפשרו עד היום, להביע דעה באופן פתוח, נתחיל החל מהבוקר", אמר ח"כ כבל בשיחה עם וואלה!NEWS לפני תחילת הדיון. הוא הבטיח כי הוא "מעוניין שלכל אחד תינתן הזכות לדבר בצורה ראויה, במסגרת סדרה ארוכה של דיונים".

הישיבה נפתחה בסקירה מטעם נציגי משרד האנרגיה, יחד עם נציגים של משרדי האוצר והגנת הסביבה, שיציגו בפני הוועדה את מתווה הגז. ח"כ כבל הבהיר לפני תחילת הדיון כי את מירב המאמצים הוא מתכוון להשקיע בשר הכלכלה אריה דרעי וביו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. "הם אנשי המפתח בסיפור הזה", אמר. "אני לא אקבל בשום אופן את זה שהצבעתו של גפני תהיה שונה לחלוטין מהעמדה שהוביל בכנסת הקודמת. הוא היה מהכוחות המובילים נגד המתווה. נפלה על כתפי שניהם זכות גדולה, לא ניתן להם להתחמק ממנה".

שלב השימוע הציבורי אמור להימשך, על פי תכנון הממשלה, כשלושה שבועות. לאחר מכן, תצטרך הממשלה לאשר את המתווה, ובמקביל למצוא פתרון לבעיה הסבוכה הקשורה בהפקעת הסמכויות הנתונות בידי הממונה על ההגבלים העסקיים. בשבוע שעבר ניסה נתניהו להעביר את המהלך במליאת הכנסת, אולם נאלץ להסיר את ההצעה מסדר היום לאחר שהתברר כי לא נמצא לה רוב.

(עדכון ראשון: 10:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully