וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריצת השוורים בספרד: מה שאתם צריכים לדעת היום

היום יערך טקס האזכרה לחללי צוק איתן, ייפתח טורניר ווימבלדון, עשרות שוורים ישוחררו ברחובות פמפלונה שבספרד, נחגוג 130 שנים לחיסון הכלבת ונציין יחד עם הצ'כים 600 שנים להוצאתו להורג של יאן הוס

טקס האזכרה לחללי מבצע צוק איתן

תלמידים מגבעת שמואל בבית קברות נחלת יצחק , אפריל 2015. ראובן קסטרו
צילום: ראובן קסטרו/ראובן קסטרו

אתם צריכים לדעת שהיום בערב יתקיים טקס האזכרה לחללי מבצע "צוק איתן" בשעה 18:00 בערב בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. הטקס ייערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. במבצע צוק איתן נפלו 67 חללים אשר הותירו אחריהם 131 הורים שכולים, 11 אלמנות, 36 יתומים, 187 אחים שכולים ובסך הכל 355 בני משפחה שחלל נפער בקרבם. מבצע "צוק איתן" החל ב-8 ביולי בשנה שעברה והסתיים ב-26 באוגוסט בהפסקת אש.

ווימבלדון

סרינה וויליאמס עם אחותה ונוס וויליאמס. AP
ונוס וויליאמס ואחותה סרינה. יפגשו בטורניר/AP

אתם צריכים לדעת שהיום יתחדשו המשחקים בטורניר ווימבלדון, ובראשם מפגש מסקרן במיוחד בין סרינה וויליאמס לוונוס וויליאמס. סרינה, המדורגת ראשונה בעולם שכבר זכתה השנה באליפות אוסטרליה וברולאן גארוס, חולמת על תואר גרנד סלאם נוסף בדרך לשנה היסטורית. אבל בשמינית הגמר היא פוגשת דווקא את אחותה, המבוגרת ממנה בארבע שנים, שהוכיחה שכוחה עדיין במותניה למרות גילה המתקדם (35). שתי הבנות לבית וויליאמס זכו כל אחת חמש פעמים בטורניר היוקרתי מכולם, ויהיה מעניין מאוד לראות האם ונוס תצליח למנוע מסרינה לשבור את השוויון ביניהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ריצת השוורים

שוורים רצים ברחובות העיר פמפלונה בספרד בחגיגות הפסטיבל סן פרמין 2014. AP
רחובות פמפלונה בפסטיבל בשנה שעברה/AP

אתם צריכים לדעת שהיום מתחיל פסטיבל סן פרמין בעיר פמפלונה בספרד, במהלכו מדי בוקר במשך שבוע מתקיימת ברחובות העיירה ריצת השוורים המפורסמת. השוורים רצים לאורך מסלול של 800 מטרים והתושבים והתיירים רצים מפניהם כשכלי הנשק היחיד שמותר להם להחזיק בו הוא נייר עיתון מגולגל. הקדוש פרמין הוא הפטרון של העיר ועל פי האגדה הוא נהרג על ידי שוורים. כל שנה בשישי ביולי נערכים בעיירה טקסים דתיים לצד פסטיבל פרוע של בירה, סנגרייה, מסיבות סוערות כשגולת הכותרת היא הבריחה מפני השוורים. הפסטיבל קיים כבר 400 שנה אך את פרסומו הגדול קיבל בעקבות תיאורו בספר "וזרח השמש" של ארנסט המינגווי.

כלבת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כלבה נגועה בכלבת שהסתובבה במרכז הארץ לפני כחודשיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 130 שנים, בשנת 1885, ניסה לואי פסטר בהצלחה את החיסון נגד כלבת. לואי פסטר, אבי המיקרוביולוגיה, מצא כי הגורם לכלבת הוא אינו חיידק וערך ניסויים בכלבים נגועים באמצעות תרביות מוחלשות של הנגיף. היעילות הוכחה היום לפני 130 שנים כאשר הובא לביתו של פסטר ילד שננשך על ידי כלב משוטט בתשעה מקומות שונים בגופו וכעבור מספר ימים הילד ניצל כתוצאה מהחיסון. הכלבת היא מחלה נגיפית קטלנית שתוקפת את מערכת העצבים אצל יונקים. רוב האנשים שהמחלה מתפרצת אצלם אינם שורדים אך החיסון מונע את ההדבקה עוד לפני התפרצות הסימפטומים.

יום יאן הוס

פסל של הרפורמטור הצ'כי יאן הוס במרכז פראד. AP
פסלו של הוס במרכז פראג/AP

אתם צריכים לדעת שהיום מציינים בצ'כיה את יום יאן הוס, ממבשרי הפרוטסטנטיות, אשר הועלה על המוקד באשמת כפירה בדיוק היום לפני 600 שנים בשנת 1415. הוס יליד דרום צ'כיה, שימש ככומר קתולי וכמאה שנים לפני מרתין לותר הוא דרש רפורמות בכנסייה ומחה על הידרדרותה המוסרית. הוא זכה לקהל מאמינים גדול, הכנסייה הכריזה עליו ככופר והוא הועלה על המוקד. הוס ונאמניו הם סמל לאומי בצ'כיה. הוס והתנועה שהקים העלו את כל הנקודות שיעמדו במוקד המהפכה הפרוטסטנטית שתגיע מאוחר יותר – התנ"ך כמקור הסמכות (ולא הכנסייה), התנגדות לפולחני הקדושים והצלמים, התנגדות לכתבי המחילה וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully