וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "כולנו": יוזמת ש"ס למנוע השגחת כשרות פרטית - תקועה

הצעת החוק של ח"כ יואב בן צור מש"ס, המבקשת לתת סמכות בלעדית לרבנות הראשית בהענקת תעודות כשרות, לא תעלה לדיון בוועדת השרים. זאת, בשל חילוקי דעות עם סיעתו של כחלון. גורם במפלגה החרדית: "זה יאושר. אם לא עכשיו, בקרוב"

מלצרית נושאת שלישיית צלחות. MNStudio, ShutterStock
"אנשים צריכים להבין שזה מאבק על יוקר המחיה, המונופול של הרבנות בסופו של דבר מייקר את המוצר ללקוח"/ShutterStock, MNStudio

חרף מאמציה של ש"ס לקדם את הצעת החוק לאיסור הונאה בכשרות, שמבקשת למעשה לתת לרבנות הראשית את הסמכות הבלעדית בהענקת תעודות כשרות - החוק תקוע. זאת, בשל חילוקי דעות בין הסיעה החרדית-ספרדית ובין סיעת כולנו, שכמה מחבריה מתנגדים להצעה השנויה במחלוקת. גם הבית היהודי הסתייגה מההצעה, שהייתה אמורה לעלות היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ולפי שעה נדחתה למועד לא ידוע.

ח"כ רחל עזריה, שהתנגדה להצעת החוק, הגיבה לדחיית ההצבעה עליו: "הנוסח של החוק הזה הוא בעייתי והיה פוגע בבתי עסק רבים. בנוסף, זוהי הפרה משמעותית של הסטטוס קוו שהיה נהוג עד היום. הגדרה שלפיה הצבה של כל מצג או סממן יהודי, ללא תעודת כשרות מהרבנות הראשית, כעבירה על החוק, הוא לא הגיוני ופסול. לפיכך דרשנו מש"ס להגיע לנוסח מוסכם שלא יפגע בבתי עסק. לא הגענו להבנה כזו היום ולכן הצעת החוק נדחתה. אני בטוחה שבעבודה משותפת נוכל להגיע לנוסח מוסכם שיטיב עם כלל החברה הישראלית".

גורם בש"ס אמר בתגובה לוואלה!NEWS כי הצעת החוק נולדה מתוך סעיף שמופיע בהסכמים הקואליציוניים. "ההצעה תאושר - אם לא עכשיו, אז בקרוב ממש. זה לא משהו שניתן לשנות, כי זה מעוגן בהסכם הקואליציוני. אם יפריעו להצעה שלנו, אנחנו עלולים להפריע בעתיד להצעות שלהם. זה כמו גלגל. רחל עזריה היא לא ראש כולנו ואני מעריך שבשלב מסוים כחלון יבין שזה לא משהו שכדאי להילחם עליו".

עוד ידיעות בנושא בוואלה!NEWS:
מהפך: גוף פרטי יוכל לתת תעודת כשרות למסעדות
"אי של שפיות": מסעדני הבירה שגאים למכור גם לא כשר
הפוליגרף הוכיח: תעודות הכשרות לבשר זויפו. תיעוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תעודת כשרות אלטרנטיבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק איסור ההונאה בכשרות קובע כי בעל עסק לא יציג את העסק ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר מהרבנות. הצעת החוק של ח"כ יואב בן צור מש"ס מבקשת לתקן את החוק כך שייאסר להציג עסק ככשר, גם כשלא נעשה שימוש במילה כשר וגם כשברור שהתעודה לא יצאה תחת ידי הרבנות הרשמית. בהצעה נכתב כי האיסור יהיה "לרבות מצג או סימון המעיד כי נשמרים דיני כשרות, ובכלל זה מצג או סימון כאמור".

מטרת ההצעה של בן צור נועדה לחסום את מיזם ה"השגחה פרטית" של קבוצת פעילים המנהלים מאבק ממושך נגד המונופול של הרבנות. המיזם מציע ללקוחותיו מזון בפיקוח פרטי של משגיחי כשרות אורתודוקסיים, תוך עקיפת החוק לאיסור ההונאה בכשרות. על התעודות שמציגים בתי העסק לא נכתבה המלה "כשר" - אלא רק שקיימת הקפדה ופיקוח על "ההלכות הקשורות למרכיבי המזון והכנתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אין לי צורך במשגיח שמגיע לעסק לקחת את הצ'ק"

אנשי ההשגחה הפרטית הפגינו הבוקר מול משרד הממשלה בירושלים. אחת מהמפגינות, שלומית דיבון, חברת פורום "מסעדנים למען כשרות הוגנת", אמרה לוואלה!NEWS: "אין לי צורך במשגיח שמגיע לעסק לקחת את הצ'ק ולא נותן שום שירות - לא לי ולא ללקוחות שהכשרות חשובה להם. היום יש חלופות אורתודוקסיות מקצועיות וקפדניות שנותנות שירות אמיתי. השוק צריך להיפתח לתחרות כדי שנראה יותר חלופות כאלה, והמחירים ירדו. אנשים צריכים להבין שזה מאבק על יוקר המחיה, המונופול של הרבנות בסופו של דבר מייקר את המוצר ללקוח".

בחודש הבא אמור בג"ץ לדון בעתירה שהגישו שני בעלי מסעדות בירושלים, שנמצאות תחת פיקוח הכשרות האלטרנטיבית, בשל קנס שקיבלו מהרבנות הראשית בטענה כי הפרו את חוק איסור ההונאה בכשרות.

בעלי המסעדות זכו לגיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, שקבע בתשובת המדינה לבג"ץ כי "לנוכח נוסחו של חוק איסור הונאה בכשרות... לא יוגשו, במצב החקיקתי הקיים, הודעות תשלום קנס או כתבי אישום נגד בעלי בתי אוכל שיציגו מסמך בו יצוין כי המקום מפוקח או מושגח על ידי גורם פלוני, בכפוף לכך שיובהר בצורה מפורשת, ברורה ובולטת, באופן שאינו עלול להטעות את האדם הסביר, כי מסמך זה אינו מהווה תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל".

בש"ס נחושים להעביר את הצעת החוק עד לדיון בבג"ץ, כדי להימנע ממצב שבו הוא יפסוק לטובת בעלי העסק שנהנים עד כה מההשגחה הפרטית.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully