וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שינה את המדינה": הפנים מאחורי היסטוריית הגאווה בארה"ב

את המאבק לשוויון זכויות בנישואים בארה"ב הובילו ארגונים רבים, ואפילו מחוקקים קידמו את הנושא. אולם אדם אחד, ג'ים אוברגפל, היה זה שעמד בשורה הראשונה. ההחלטה של בית המשפט במדינה לאשר נישואים גאים תשפיע על מיליונים

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית בעד נישואים לבני אותו המין, מאפשרת כעת לכל האמריקנים, ללא קשר לנטייתם המינית, להתחתן באופן חוקי. במאבק אמנם לקחו חלק ארגונים, פעילים, סלבריטאים ואפילו מחוקקים - אבל יותר מכל, מאחורי ההישג ההיסטורי לאומה האמריקנית עומד איש אחד - ג'ים אוברגפל, בן 48 מאוהיו.

אוברגפל היה למעשה זה שהניע את התהליך המשפטי שבעקבותיו השתנו זכויות הקהילה הגאה בארצות הברית. המקרה שלו לא רק ישפיע על אזרחי המדינה ועל החוקים שהם חייהם לפיהם, אלא גם על מיליונים בעתיד ועל הדורות הבאים.

עוד בנושא
היסטוריה בארה"ב: נישואים חד-מיניים הפכו חוקיים בכל המדינה
וואלה, הבנתי: למה בישראל עדיין אסור לגייז ולסביות להתחתן?
הכנסייה באירלנד תעשה "בדק בית" עקב אישור נישואים חד מיניים

ג'ים אוברגפל, ממובילי המאבק להכרה בנישואים חד מיניים בארצות הברית. רויטרס
אוברג'פל בצאתו מבית המשפט העליון, אתמול/רויטרס

אוברגפל ניהל מאבק משפטי במטרה להפוך את החקיקה המיושנת במדינתו, שמקורה בבסיס החוקה האמריקנית, אשר למעשה מנעה ממנו לשאת את ג'ון ארתור, בן זוגו זה 21 שנים, לבעל. הזוג יכול היה להתחתן רק במדינות שאישרו בתחומן נישואים מסוג זה עד כה, אולם בשל בריאותו המידרדרת של בן הזוג, שאובחן חולה ALS ב-2011, הזמן פעל נגדם. "בעולם מושלם, הייתי יכול לקחת את ג'ון עם כיסא הגלגלים שלו, וללכת מרחק של שישה רחובות לבית הדין המקומי כדי להתחתן בנוחות ובביטחון של קרבה לבית", אמר בריאיון שפורסם בעבר ב"אינדיפנדנט". "עם זאת, אין לנו את המותרות הללו", הוסיף אז בצער.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
"החלום שלי שהמושג 'נישואים גאים' יהפוך בקרוב למשהו מהעבר"

בלית ברירה, טסו אוברגפל וארתור לבולטימור שבמרילנד בטיסה שהותאמה לצרכיו של בן הזוג החולה, ושם, בתוך המטוס בשדה התעופה, הם התחתנו בטקס צנוע ושבו לביתם. לדאבונו של אוברגפל, אחרי שבעלו הלך לעולמו, הוא גילה שהוא אינו זכאי להירשם כאלמן - וזה נתן את האות עבורו לפתוח בקמפיין לשוויון זכויות, שבסופו של יום ישנה את פני אמריקה לנצח.

אוברגפל זכה היום, בתום המאבק הממושך, לשמוע "כן", יש לגאים ולגאות זכויות שוות - לכל הפחות בנושא מוסד הנישואים. "סוף כל סוף, אוהיו תכיר בנישואים שלי ושל ג'ון. יותר מכל, השוויון בנישואים יחול על כל המדינות ברחבי ארצות הברית. החלום שלי שהמושג 'נישואים גאים' יהפוך בקרוב למשהו מהעבר. מהיום, זה פשוט ייקרא 'נישואים'. האומה שלנו תהפוך לטובה יותר בזכות זה".

"קיוויתי לחדשות טובות ואכן יש לנו חדשות טובות, כל הכבוד", אמר לו הנשיא ברק אובמה, בשיחת טלפון אישית, מיד אחרי ההחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון, שם פסקו ברוב של חמישה מול ארבעה לאשר את התיקון לחוקה. "המנהיגות שלך שינתה את המדינה. אני גאה בך, ותדע שאתה לא רק דוגמה לאנשים אלא גם עזרת לחולל שינוי, וזה נדיר שזה קורה", החמיא לו. "זה היה כבוד בשבילי להיות מעורב במאבק, להילחם עבור המוסד הזה ולעמוד במחויבות שלי כלפי בעלי", השיב והודה לנשיא: "אני מעריך את מה שעשית עבור קהילת הלהט"ב ושתמכת במאבק".

ג'ים אוברגפל, ממובילי המאבק להכרה בנישואים חד מיניים בארצות הברית. רויטרס
"סוף כל סוף, אוהיו תכיר בנישואים שלי ושל ג'ון"/רויטרס

להחלטה של בית המשפט העליון בארצות הברית, שהיא כעת המדינה ה-21 בעולם לאשר נישואי גאים, קדמה פסיקה מ-2013, אז הוחלט שהממשל הפדרלי אינו יכול להתנגד עוד להכרה בנישואים של בני אותו המין, החיים בכל רחבי המדינה, ואשר אינם זוכים לשלל זכויות אזרחיות כפי שזוגות הטרוסקסואלים זוכים להן. עם זאת, מה שהשפיע לא פחות, פרט לכיוון המשפטי, הוא גם זה האזרחי.

"מקווה שמדינות נוספות, ובהן ישראל, יילכו בעקבות ארצות הברית"

סקר אחרון שנערך בנושא בקרב הציבור האמריקני גילה כי 60% מהם תומכים באישור נישואים חד-מיניים, בעוד שרק לפני עשר שנים עמד הנתון הזה על 37% בלבד. קולות תומכים רבים נשמעו אחרי ההחלטה, בעיקר מכיוון המפלגה הדמוקרטית. אולם מן הסתם עוד עשויים לבוא ערעורים, וכן כאלה שינסו להפוך את המצב.

לצד זאת, סביר שהפסיקה הדרמטית מצדה של האומה המשפיעה ביותר בעולם, תיצור אפקט לא מבוטל ברחבי הגלובוס. עדות ראשונה לכך אפשר היה לקבל מדבריו של שר הביטחון משה יעלון מהליכוד שמיהר לומר אחרי ההודעה האמריקנית כי "החלטת בית המשפט העליון בארצות הברית היא צעד נכון, חשוב ובעל משמעות היסטורית". עוד אמר: "לכל אדם יש זכות בסיסית להינשא ולהביא ילדים לעולם, ולא משנה זהותו המינית. אני מקווה שמדינות נוספות, ובהן ישראל, יילכו בעקבות ארצות הברית, ויעניקו את הזכות הבסיסית הזו לכל אדם באשר הוא אדם".

מנכ"ל "ישראל חופשית", מיקי גיצין, הוסיף: "הזכות לאהוב ולהתחתן היא זכות בסיסית שהמדינה לא יכולה להתערב בה. אם המחוקקים בישראל לא יעשו זאת, ראוי שהנושא יובא גם כאן להכרעתו של בית המשפט העליון שטוב יעשה אם ילמד מעמיתו האמריקני. כל העולם המערבי מכיר בזכות של הקהילה הגאה להינשא. ראש הממשלה נתניהו לא יוכל להסתפק בפוסט אוהד בפייסבוק או בהתייחסות באנגלית במסגרת נאומי ההסברה שלו בחו"ל ויהיה חייב להציג תוצאות ושינוי מעשי, אחרת ישראל תישאר מאחור יחד עם המדינות המפגרות שאינן מכירות בזכויות היסוד של הקהילה".

(עדכון ראשון: 22:51)

בית המשפט העליון בארצות הברית אישר נישואים חד מיניים בכל המדינות, יוני 2015. GettyImages
בית המשפט העליון בארצות הברית אישר נישואים חד מיניים בכל המדינות, יוני 2015/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully