וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח משרד החוץ האמריקני: "ישראל מתעללת באסירים פלסטינים"

עלייה במספר העצירים המנהליים, צפיפות ותנאי כליאה ירודים, בעיות היגיינה, השמה בבידוד והפסקת הביקורים לאסירים ביטחוניים במהלך "צוק איתן" - אלה רק חלק מהפעולות שמיוחסות לישראל בדוח זכויות האדם של מחלקת המדינה

אסיר פלסטיני. אסור להשתמש
459 עצירים מנהליים במתקני הכליאה של שב"ס. אסיר פלסטיני/אסור להשתמש

משרד החוץ האמריקני פרסם אתמול (חמישי) את הדוח השנתי על מצב זכויות האדם ברחבי העולם המתפרסם מדי שנה. ישראל, רצועת עזה והגדה המערבית, מקבלות בדוח מקום נרחב לצד איראן, רוסיה ומדינות נוספות.

מהדוח עולה כי ישראל עשתה פעמים רבות שימוש בכוח נגד אזרחים בגדה המערבית ובעזה שבנת 2014, וחלק מן המקרים נגמרו במותם של הפלסטינים. עוד התריע הדוח באופן נרחב על התעללות באסירים פלסטינים, בעיקר במהלך מעצרים וחקירות, זאת לצד מתקני כליאה צפופים מדי, הרס ותפיסה של רכוש פלסטיני, הגבלות על חופש הביטוי, האסיפה וההתאגדות, והגבלות חמורות על חופש התנועה הפנימי והחיצוני של פלסטינים. לפי הדוח, צה"ל הגביל את היציאה של אזרחים מעזה למקרים הומניטריים ונסיעות עסקיות בלבד.

אסירים ביטחוניים, רובם פלסטינים מהגדה המערבית, סבלו לרוב מתנאי מעצר קשים יותר מאוכלוסיית האסירים הכללית, לפי הדוח. אותם תנאים כללו מעצר מנהלי, הגבלת ביקורים, וכליאה בבידוד. לפי הממשלה, ישנם 459 עצירים מנהליים במתקני הכליאה של שב"ס – עלייה משמעותית מהשנה שעברה.

כמו כן, צוין כי מתבצעת אלימות של מתנחלים נגד האוכלוסייה הפלסטינית, וכי העונשים הניתנים על ידי הרשויות בישראל כנגד אותם פשעים אינם עקביים, כמו גם החקירות הנעשות בנושא.

נכלאים בישראל ונשפטים לפי החוק הצבאי

הדוח ציטט טענה של הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, שגרס כי תנאי המאסר של נשים ערביות בכלא השרון אינו הולם. תנאי המעצר הירודים כללו השמה בבידוד, בעיות היגיינה, חוסר גישה לשירותים רפואיים, לחינוך וחוסר רגישות כלפי צרכיהן הדתיים.

לטענת הצלב האדום, שצוטט גם הוא בדוח, ישראל הפסיקה את כל הביקורים מעזה והגדה המערבית לאסירים ביטחוניים לאחר חטיפת שלושת הנערים ביוני 2014, והפסיקה כליל את הביקורים לכל האסירים הפלסטינים במהלך מבצע "צוק איתן" שלאחריה. הביקורים לאסירים מהגדה המערבית ומזרח ירושלים התחדשו ב-16 ביולי. הביקורים לאסירים מעזה התחדשו רק ב-20 באוקטובר.

ארגונים נוספים ביקרו את המספר הנמוך של כתבי אישום המוגשים נגד גורמי ביטחון שנחקרו בחשד שהפרו את החוק בתחומי הגדה המערבית. זאת לצד מספר התיקים הגבוה שנסגר בשל כשל חקירתי, לטענתם, של המשטרה הצבאית.

נתון מטריד נוסף שעולה מן הדוח, הוא שאסירים פלסטינים קטינים מועברים לבתי כלא בישראל, אך נשפטים לפי החוק הצבאי. עובדה המונעת מהם זכויות רבות שלהן היו זכאים תחת החוק הישראלי.

סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הניה, במהלך טקס קבלת הפנים לשני בכירי חמאס ששבו לרצועת עזה. סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא, צילום מסך
איסמעיל הניה בטקס קבלת הפנים לשני בכירי חמאס ששבו לרצועה, בחודש שעבר/צילום מסך, סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא

כאמור, הדוח סוקר גם את הפרות זכויות האדם בעזה ובגדה המערבית. לפי הדוח, עיקר הפרות זכויות האדם בעזה נעשו על ידי חמאס, והן כללו: הרג אזרחים על ידי כוחות הביטחון של הארגון, עינוי, מעצר שרירותי והטרדה של חברי פתח. בנוסף, ארגוני זכויות אדם ברצועה דיווחו כי אסירים רבים מוחזקים בתנאים קשים וכי חמאס הוציא להורג כמה בני אדם ללא משפט.

חופש הביטוי, חופש העיתונות, חופש ההתאגדות וחופש הדת והתנועה של תושבי עזה מוגבלים גם הם על ידי חמאס, לפי הדוח. מלבד אלו, אפליה כלפי נשים ואלימות ביתית היוו בעיה רצינית. עוד צוינו התעללות בילדים ואפליה נגד אנשים עם מוגבלויות.

לפי הדוח, חמאס קידם אנטישמיות במקרים רבים, נקט באפליה על רקע נטייה מינית ונקט באופן רווח למדי באפליה כלפי נשאי איידס.

רמאללה, מאי 2015. זיו קורן, מערכת וואלה! NEWS
מתקני כליאה צפופים ועלובים, מעצרים ממושכים והפרות של זכויות הפרט. רמאללה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, זיו קורן

מסקירת מצב זכויות האדם בגדה המערבית עולות הפרות דומות: התעללות באסירים, מתקני כליאה צפופים ועלובים, מעצרים ממושכים והפרות של זכויות הפרט. זאת לצד הגבלות על חופש הביטוי, חופש העיתונות וחופש ההתאגדות. עוד צוינו בדוח שחיתות, אלימות נגד נשים ואפליה חברתית. וכמו בעזה, במקרים רבים הרשות נכשלה לגנות מקרים שבהם בוטאו דעות אנטישמיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully