וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקיפות? הנתונים הדרמטיים שנעדרו מדוח משרד הבריאות

26.6.2015 / 0:17

בכנס "שקיפות בבריאות 2015" הוצג אתמול לראשונה דוח שהשווה בין בתי החולים בארץ בכמה מדדים, אך נושא המוות מזיהומים לא הופיע בו. המשרד הבטיח לפרסם את הנתונים בשנה הבאה, אך התנועה לחופש המידע דורשת תאריך: "נפנה לבית המשפט"

עריכה: יאיר דניאל, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

בכנס שערך ביום רביעי משרד הבריאות במלון דן פנורמה בתל אביב הוצג לראשונה דוח המשווה בין בתי החולים בארץ בכמה מדדי איכות. כותרת הכנס הייתה "שקיפות בבריאות 2015", אולם נושא אחד נעדר מהכנס – היקף הזיהומים בבתי החולים. על פי הערכות, כ-5,000 בני אדם מתים בשנה מזיהומים. מבקר המדינה קבע כי באלף עד 4,500 מהמקרים המוות היה יכול להימנע לו המוסדות הרפואיים היו מקפידים על תנאים וכללי בטיחות הולמים.

בידי משרד הבריאות נתונים שאותם הוא מסרב לחשוף, ומוגדרים "דרמטיים". לאחרונה הודיע המשרד כי החל לאסוף את הנתונים וסיפק הבטחה לא מחייבת לחשוף אותם בשנת 2016. בכנס ציין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי "אני רוצה להעלות את נושא הזיהומים בבתי חולים. אני מתכוון לטפל בנושא. לצערי מאות אנשים בשנה מתים מזיהומים בבתי חולים. לכל דבר יש פתרון ולכן חשוב להעלות גם נושא זה על סדר היום". בינתיים, אין כל דרך לדעת באיזה מבתי החולים הציבוריים קיים הסיכוי הגבוה ביותר להידבק בחיידק קטלני.

כבר זמן רב שהתנועה לחופש המידע מנהלת מאבק לחשיפת הנתונים, אשר על פי גורמים מסוימים יהוו "רעידת אדמה" בתחום הרפואה בישראל עם פערים דרמטיים בין בתי החולים השונים מבחינת הסיכוי להידבק בזיהום. "לצד מהפכת השקיפות שהוצגה אתמול בכנס, אנחנו לא יודעים על שום התקדמות בנושא של הזיהומים", אמרה עורכת הדין אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה. "זאת על אף שמדובר בנושא קריטי ובעל משמעות ציבורית מהמעלה הראשונה".

סגן שר הבריאות ליצמן, כנס שקיפות בבריאות, 24 ביוני 2015. דוברות משרד הבריאות,
"מתכוון לטפל בנושא". סגן שר הבריאות ליצמן, ברביעי/דוברות משרד הבריאות

לדבריה, "יש לחצים מאד גדולים מצד בתי החולים על משרד הבריאות לא לפרסם את הנתונים. קיים פחד מפני התגובה של הציבור, לכשהנתונים יראו אור. הידבקות בזיהומים בבתי חולים הם נושא רגיש עבור בתי החולים. אם יתברר שבפגייה מסוימת בבית חולים גדול קיים שיעור תמותה אדיר, הדבר יכול לשמש כלחץ על בית החולים ועל משרד הבריאות, שיעביר עוד כספים ויצביע על חוסר יישום של הנהלים מצד בית החולים".

עו"ד וינוגרד ציינה כי "בכל העולם מתפרסם דוח השוואתי כזה. הפרסום הוא לא המטרה, אלא אמצעי לשיפור של המערכת. מחקרים הוכיחו ששקיפות מקדמת את השיפור הזה. אני מקווה שכמו שהתפרסם הדוח אתמול, גם בתחום הזיהומים האינטרסים של שיפור המערכת והגברת אמון הציבור בה יגברו על הפחד הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בניסיון להפיג מעט את מסך העשן סביב הנושא, עתרה התנועה לחופש המידע לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה שיורה למשרד הבריאות לפרסם את "דוח הזיהומים". לטענת התנועה, המידע הזה הוא בעל אופי ציבורי מובהק, שיאפשר לכל אדם לבחור לעצמו את בית החולים, שבו החשש מהידבקות בחיידקים הוא הנמוך ביותר. השופטת נאוה בן אור קיבלה את עמדת משרד הבריאות, שלפיה מדובר בנתונים שנאספים במסגרת ועדת בקרה ואיכות, שפרטיה אסורים בפרסום מתוקף חוק זכויות החולה.

ואולם, בתנועה לחופש המידע לא מתכוונים לוותר וממשיכים במאבק לפרסום הנתונים. עו"ד וינוגרד פנתה כמה פעמים למנכ"ל המשרד היוצא, פרופסור ארנון אפק, בבקשה שיפרסם את הנתונים. "משרד הבריאות התחיל בתהליך של איסוף נתונים עבור שני מדדי איכות בתחום הזיהומים הנרכשים במטרה לפרסם אותם במהלך שנת 2016". לדבריה, "מדובר בתשובה אמורפית. אנחנו דורשים תאריך לפרסום ואם לא, נפנה שוב לבית המשפט. בכנס אתמול ראינו התקדמות שלא ראינו עד היום, לאחר שמשרד הבריאות הכניס את השקיפות לתכנית העבודה שלו. עדיף שמחלקה אחת תיסגר מאשר שנמשיך להתעלם מהזיהומים בבתי החולים".

(עדכון ראשון: 21:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully