וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע האחרון של דנינו: מאחורי הקלעים של המרוץ למפכ"ל הבא

24.6.2015 / 8:31

ב-1 ביולי יסיים המפכ"ל את כהונתו, אולם ארדן עדיין שומר את הקלפים קרוב לחזה. מפקדי מחוזות תל אביב והדרום הם המועמדים המובילים משורות המשטרה, ומי המועמדים החיצוניים? צפו בדיווח לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

זה חודשים ארוכים שבמשטרה עוקבים מקרוב אחר תהליך מינוי המפכ"ל הבא. מאז כניסתו לתפקיד של השר לביטחון הפנים החדש, גלעד ארדן, חרושת השמועות סביב המועמדים לתפקיד השוטר מספר 1 הסעירה את כחולי המדים פעם אחר פעם. ב-1 ביולי יפרוש מהמשטרה המפכ"ל הנוכחי, יוחנן דנינו, אך טרם ידוע מי יחליפו. בשל הבחירות לממשלה נאלץ דנינו להאריך את כהונתו, ופעם נוספת הייתה כשהשר ארדן ביקש ממנו להאריך את כהונתו. דנינו סירב והסכים רק להארכת כהונה קצרה לצורך חפיפה של המפכ"ל הבא.

מאז כניסתו לתפקיד שומר ארדן את תכניותיו קרוב לחזה. הוא ממעט לשתף אפילו את המקורבים אליו באשר להעדפותיו בנוגע למחליפו. על מנת שלא לסמן אנשים מועדפים החליט ארדן לפגוש את כל 14 הניצבים במשטרה, אולם גם עתה הוא ממשיך לעטות פני פוקר לקראת המינוי. בתום חפיפה קצרה עם השר היוצא, יצחק אהרונוביץ', ניכר כי גם האחרון מודר מן ההתלבטויות של ארדן. אהרונוביץ' המליץ לארדן על מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו, וכן על נציב שירותי הכבאות והצלה, רב טפסר שחר איילון.

לקריאה נוספת:
המבחן הראשון של ארדן: מי ימונו למפכ"ל המשטרה ולנציב שב"ס?
ארדן בוחן את מועמדות סמי תורג'מן למפכ"ל המשטרה
"במשטרה לא סובלים את דנינו, המינויים שלו פוליטיים. השר קובע הכול"

גלעד ארדן בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
שומר את הקלפים קרוב לחזה. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן/נועם מושקוביץ

במשטרה נפוצו שמועות רבות באשר למינוי מפכ"ל צעיר שיוכל להזרים דם חדש בארגון. הניצב המתאים במקרה כזו הוא מפקד המחוז הצפוני, ניצב זוהר דביר. עם זאת, נראה כי דביר מועמד מועדף יותר לתפקיד סמפכ"ל המשטרה. שמועה נוספת שמצאה דרכה לאוזני השוטרים היא כי ניצב מכהן הוא חבר קרוב של ארדן והשניים אף נצפו מבלים יחד ביום שבת שלא במסגרת תפקיד. שמועה זו הוכחשה משני הצדדים באופן מידי, אך נראה כי נולדה כדי לנסות להציבו כמועמד פוטנציאלי לתפקיד.

בתוך המשטרה עולים בשלב זה שני שמות מרכזיים לרשת את דנינו: ניצב סאו ומפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי. סאו, שזוכה להערכה גם מארדן עצמו, ממלא בתקופה האחרונה שני תפקידים: הן התפקיד המבצעי של מפקד מחוז תל אביב והן סמפכ"ל בפועל, דבר שלא נעלם מעיניו של ארדן. בימים אלו ארדן אף שוקל אם למנות את סאו לממלא מקום המפכ"ל עד שיחליט למנות את מחליפו של דנינו. "אחת הסיבות למינוי שכזה הוא כדי לא ליפול עם הבחירה", אמר גורם המעורה בפרטים. "זו הזדמנות טובה להפריח בלון ניסוי בדמותו של סאו, למנות אותו לממלא מקום ולבחון אם בתקופה הזו יתקבלו תלונות אנונימיות או יצוצו איזשהם שלדים בארון של סאו".

עוד באותו נושא

השר ארדן על מינוי מפכ"ל חדש: "אבחן קודם מועמדים מהמשטרה"

לכתבה המלאה
ניצב בנצי סאו- משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
בקשר טוב עם הסגל הבכיר. ניצב בנצי סאו/דרור עינב

במשך כל תקופת ההתחבטות בדבר זהות המפכ"ל הבא, שומר סאו על ממלכתיות, שכן הוא הקצין הוותיק ביותר בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה וחושק מאוד בתפקיד. יתרה מכך, אין לו זמן לבצע לובינג. שוטרי מחוז תל אביב מעידים כי סאו הוא אחד הקצינים העממיים במשטרה, הוא אינו מתנשא על שוטריו, דואג להם ונוקט במדיניות של שיתוף האזרח בכל הקשור לטיפול משטרתי. יתרון נוסף לסאו על פני מועמדים אחרים היא העובדה כי הוא אינו מסוכסך עם סגל הפיקוד הבכיר. הוא שומר על יחסים קרובים עם כמעט כל הקצינים הבכירים ומינויו לא יגרור התנגדות מסיבית בקרב סגל הפיקוד. אם ייבחר, ההערכה היא שרק הלוי, שמתמודד מולו על התפקיד, יפרוש מיוזמתו משורות המשטרה.

ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז דרום במשטרה. שי מכלוף
הסוס השחור שצבר לעצמו יריבים. ניצב יורם הלוי/שי מכלוף
"אם הלוי יתמנה, רבים יפרשו במשטרה. לא יישארו כמעט קצינים שירצו לעבוד איתו"

יורם הלוי הוא "הסוס השחור" במרוץ. לאורך הקריירה הוא צבר לעצמו שורה של שונאים בסגל הפיקוד הבכיר, ובראשם המפכ"ל עצמו. הלוי הסתכסך עם לא מעט אנשים, בהם גם מפקד מחוז יהודה ושומרון הנוכחי, ניצב שלומי מיכאל. השניים שירתו יחד בימ"מ ומקורבים להם סבורים כי אם הלוי יקבל את התפקיד תיווצר בעיה למיכאל, שכן מפקד המחוז הדרומי התנגד נחרצות לקידום יריבו לניצב.

הלוי זכה תקופה ארוכה לגיבוי מצד גורמים ממשלתיים, בין השאר, גם במפלגת ישראל ביתנו, שם הפך לאהוד על יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, שתמך בו כמועמד. גם בליכוד שמו של הלוי הולך לפניו, שם קיבל גיבוי הן מהשרה מירי רגב והן מראש הממשלה בנימין נתניהו. "הלוי עובד הרבה בשביל לקבל את התפקיד", אומר קצין במשטרה, "אבל אם הוא ימונה יהיה גל פרישה אמיתי. לא יישארו כמעט קצינים שירצו לעבוד איתו".

"מינוי סמי תורג'מן לא נפסל לגמרי"

דנינו היה רוצה לראות כיורשו את ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה לשעבר, ניצב יואב סגלוביץ'. לקראת סיום תפקידו, מינה דנינו את סגלוביץ' ליועץ חיצוני למשטרה באשר להתמודדות עם שורת ההטרדות המיניות שהתגלו בקרב בכירים בארגון, והוא אף ניסה לקדם את שמו בלשכת השר לביטחון הפנים.

בתקופה האחרונה הדגיש ארדן כי "העדיפות היא מינוי מתוך המשטרה", אולם הוא לא פסל מעולם את האפשרות למינוי מפתיע של מישהו מבחוץ. כפי שפורסם בוואלה!NEWS, אחד השמות המרכזיים שעולים בהקשר זה הוא של אלוף פיקוד דרום, סמי תורג'מן. "זה לא נפסל לגמרי", אמר גורם המעורה בפרטים, "שים לב שארדן ראיין את כל ה-14 הניצבים ולא מינה מפכ"ל למרות שדנינו כבר הודיע על לכתו". גם שמו של שחר איילון, שהיה בעל סיכויים גבוהים מאוד להתמנות למפכ"ל בתקופה של אהרונוביץ', לא נפסל לחלוטין בידי השר הנוכחי. עם זאת, בשלב זה, נראה כי רק השר ארדן יודע מהן העדפותיו לשוטר מספר אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully