וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן הראשון של ארדן: מי ימונו למפכ"ל המשטרה ולנציב שב"ס?

27.5.2015 / 7:30

בתום סאגת מינוי השר האחראי על המשטרה, הוא יצטרך לקבל את ההחלטות המשמעותיות בתפקידו, ולהכריע בין הניצבים סאו, הלוי ואקסול – או שמא מועמד חיצוני. האם בשב"ס יזכו לראות סוף-סוף אדם מקודם מבפנים, ומה בכבאות?

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(צפו בהשבעתו של ארדן בכנסת, בשני)

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמור לקבל בימים הקרובים את אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר שלו בקדנציה: מי יהיו מפכ"ל המשטרה ונציב שירות בתי הסוהר (שב"ס) הבאים, כמו גם סגניהם. ההחלטה, בעלת השפעה על כל אחת ואחד מאזרחי ישראל, תתקבל למעשה באיחור של יותר מעשרה חודשים.

המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו ונציב שב"ס אהרון פרנקו היו אמורים לסיים את תפקידם כבר ב-1 במאי. על פי המקובל, נהוג למנות מחליף תשעה חודשים עד חצי שנה לפני יומו האחרון של המפכ"ל או הנציב. זאת, כדי לתת בידיהם מספיק זמן להכין תכניות עבודה, לרבות גיבוש סגל פיקוד. אלא שמערבולת פוליטית ובסופה מערכת בחירות הקפיאה את ההכרזה. בכך לא הסתיימה הדרמה על מערכת אכיפת החוק: פרשות המין והחשדות לשחיתות הביאו לסילוקם של כמה ניצבים במשטרה, בהם כאלו שהיו עשויים להתמודד על ארבעת תפקידי הפיקוד הבכיר בשני הארגונים.

גלעד ארדן בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"איש ביצוע נמרץ ועקשן". גלעד ארדן/נועם מושקוביץ

השר ארדן הוא איש ביצוע נמרץ ועקשן, כזה שמתווה מדיניות ודבק במשימה. בראיונות לכלי התקשורת בימים האחרונים ניכר כי הוא כבר סימן את הכיוון: בכוונתו להוביל רפורמות גם במשטרה ובשב"ס, ובהן הגברת נוכחות משטרתית ברחובות וחיזוק שירותי השיטור במגזר הערבי.

ארדן נכנס לתפקיד השר לביטחון הפנים חבול, אחרי שעבר סדרת טרטורים אצל סמל המחלקה. נכון, בסופו של דבר הוא הצליח לגייס תוספת תקציב למשרד, אבל עתה חובת הוכחה עליו. הוא צריך להוביל כמה רפורמות שישפיעו מידית על תחושת הביטחון של האזרח, כאלו שישפיעו על אמון הציבור במערכת אכיפת החוק ושיגבירו את המאבק בשחיתות ובפשיעה המאורגנת. בד בבד, הוא יידרש למאבק בתאונות דרכים, שבתקופתו של דנינו נחלה המשטרה כישלון מהדהד בנושא זה, אולם לא רק באשמת הארגון. התוצאה: בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה במספר הרוגים בתאונות הדרכים בישראל.

בהתייחסו לתפקיד המפכ"ל, אמר אתמול ארדן כי הוא לא פוסל מינוי מבחוץ. אלא שמדובר בכישלון ידוע מראש. במצב הנוכחי, לאחר הטלטלה שעברה המשטרה עם פרשות השחיתות האחרונות שנחשפו, לובשי המדים חייבים מפקד מתוך הארגון. הזמן שיידרש למפכ"ל חיצוני ללמוד את העבודה והארגון עלול להיות כאורך חיי ממשלת נתניהו הרביעית. בשורות הארגון נמצאים היום שלושה ניצבים ותיקים הנחשבים למועמדים לתפקיד.

המועמדים לתפקיד מפכ"ל המשטרה. דרור עינב
מגד גוזני
שי מכלוף, מערכת וואלה! NEWS
מי יהיה המפכ"ל הבא? המועמדים מימין לשמאל: ניצב בנצי סאו, ניצב יורם הלוי וניצב אהרון אקסול/מערכת וואלה! NEWS, דרור עינב מגד גוזני שי מכלוף

בין המועמדים הבולטים, מפקד מחוז תל אביב וסגן המפכ"ל, ניצב בנצי סאו. הקצין הבכיר גדל במשמר הגבול, שימש ראש המטה מבצעי של השר לביטחון הפנים במהלך מלחמת לבנון השנייה, כיהן כראש אגף התקציבים במשטרה ופיקד על שניים מהמחוזות המרכזיים בישראל – מרכז ותל אביב.

מועמד נוסף הוא מפקד מחוז דרום, ניצב יורם הלוי. הוא גדל בשורות הימ"מ, יחידת העילית של משמר הגבול (מג"ב) והיה לאחד ממפקדיה הבולטים. לאחר מכן פיקד על יחידת להב 433, ואף הספיק לשמש ראש אגף קהילה ומשמר אזרחי (אק"מ) במשטרה טרם מונה לעמוד בראש מג"ב. הוא נכנס לתפקידו הנוכחי בנובמבר 2012, ובמהלך כהונתו כמפקד מחוז דרום התמודד עם ניהול הארגון בימי מבצע "צוק איתן".

ארדן עשוי לבחון את מועמדותם של ניצבים צעירים

ניצב ותיק נוסף המועמד לתפקיד הוא ראש אגף המבצעים במשטרה (אג"מ), ניצב אהרון אקסול. גם הוא גדל בימ"מ, ובמסגרת שירותו היה לאחד מהמפקדים על הכוח שהשתלט על "אוטובוס האמהות", שנוסעיו נלקחו כבני ערובה ב-1988 וחולצו על ידי לוחמי היחידה. בעבר כיהן כמפקד מחוז תל אביב ושימש גם סגן מפקד מג"ב.

אם ארדן יחליט לדלג על קציני הדור הוותיק, הוא עשוי לבחון את מועמדותם של ניצבים צעירים, דוגמת מפקד מחוז צפון, זוהר דביר, ומפקד מחוז יהודה ושומרון, שלומי מיכאל. דביר הגיע למשטרה מחטיבת גולני ובתפקידו הראשון פיקד על הימ"מ. לאחר מכן פיקד על מרחב העמקים ועבר לפקד על ראש אגף לוגיסטיקה במשטרה, בטרם מונה לתפקידו הנוכחי. מיכאל, מפקד חדש, שימש עד לאחרונה מפקד ימ"מ ונחשב לאחד הקצינים הבולטים בצמרת המשטרה. עד לפני ארבע שנים הוא פיקד על היחידה המרכזית (ימ"ר) תל אביב. קודם לכן פיקד על יחידת גדעונים, ולמעשה הוא היחיד בשדרת הקצונה הבכירה שפיקד על כל היחידות המיוחדות של המשטרה.

גונדר אלי גביזון מגיש עתירה לבג"ץ, נגד ביטול המינוי שלו כנציב השב"ס, אפריל 2011. מגד גוזני
מועמד מוביל לראשות שב"ס, סגן הנציב אלי גביזון/מגד גוזני

במקרה שהשר יחליט לייבא מועמדים מבחוץ, ייתכן כי יבחן את נציב כבאות והצלה שחר איילון, שהפסיד בהתמודדות הקודמת מול דנינו. גם ניצב בדימוס אילן פרנקו, שכיהן כסגן מפקד המפכ"ל והפסיד בהתמודדות לדנינו, המשמש כיום מנכ"ל כביש 6, עשוי לחזור למרוץ.

במשרד לביטחון הפנים מציינים כי ההתמודדות בשב"ס "רגועה יותר" בהשוואה לזו שבמשטרה. עם זאת, ששת הגונדרים בארגון רואים את עצמם מועמדים לתפקיד. "עשרות שנים שאנחנו ממתינים שימתנה נציב שב"ס מתוך הארגון", אומר קצין בשב"ס, "הבאת מפקד מבחוץ לארגון ידרוש פרק למידה ארוך ויש לכך מסר לא טוב לעובדים בארגון".

סגן הנציב אלי גביזון הוא המועמד המוביל בתוך הארגון. בסבב הקודם הוא נבחר, אבל הוא הסיר את מועמדותו בשל בדיקה באשר להתנהלותו. מאז נוקה שמו של גביזון לחלוטין מהחשדות נגדו, והוא אף מונה לממלא מקומו של פרנקו. מועמדים נוספים הם אשר שריקי, נזים סביתי, אשר ועקנין וטאפש מקבל. גם שמה של עופרה קלינגר, ראש אגף האסיר והאישה הראשונה בדרגת גונדר, נלקח בחשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully