וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב קבר את בנו התינוק: "התנהלות חברה קדישא ברברית"

16.6.2015 / 11:41

לאחר ש"חברה קדישא-קהילת ירושלים" סירבה לקבור את בנו בטענה שהדבר נוגד את הנהלים, זכה יוסף בורנשטיין לטמון אותו בהר הזיתים בעזרת חברה קדישא התימנית. "במקום שבו אתה מצפה לרגישות יתר אתה נתקל באטימות"

עריכה: ניר חן

יוסף בורנשטיין, האב שביקש מ"חברה קדישא-קהילת ירושלים" לקבור את בנו התינוק אך סורב בטענה שהדבר נוגד את הנהלים, הגיע הבוקר (שלישי) להר הזיתים כשבנו בתוך קופסת הקרטון שבה נמסר לו, וקבר אותו. "זו תחושה של כאב ותחושה של שמחה: הכאב הוא שנפטר לי הילד, והשמחה היא שסוף סוף הצלחתי למצוא עבורו חלקת קבר", אמר בורנשטיין.

האב קבר את התינוק, שמת בבית החולים ימים ספורים אחרי שנולד, לאחר שחברה קדישא לעדה התימנית הסכימה שהאב ישתתף בקבורתו. "אני כועס ופגוע מחברה קדישא על ההתנהגות הברברית שלהם", הוסיף האב. "במקום הכי נמוך, שבו אתה מצפה לרגישות יתר, אתה נתקל באטימות גמורה. הסרטונים מעידים על חוסר הרגישות ואי אפשר להתווכח על זה. כמה שלא רציתי לשתף אף אחד באבל שלי, חשבתי שהגיע הזמן לשים סוף לתופעה הזו".

קבירת העובר שחברת קדישא סירבה תחילה לקבור והחזירו לאביו בקרטון, יוני 2015. טלי מאייר, טלי מאייר
קבירת התינוק בהר הזיתים, היום/טלי מאייר , טלי מאייר

על פי נוהלי חברה קדישא, תינוק שמת בתוך 30 הימים הראשונים לאחר לידתו מוגדר נפל ונקבר ללא מעורבותם של ההורים, והם אף לא מודעים למיקום הקבורה לאחר מכן. באוגוסט האחרון גיבשו משרד הבריאות והמשרד לענייני דת נהלים חדשים, שלפיהם אם ההורים מתעקשים להיות חלק מהליך הקבורה, על חברה קדישא לאפשר להם זאת. עם זאת, המשרד לשירותי דת אפשר לכמה חברות קדישא לחרוג מנהלים אלה כדי שלא לפגוע במסורתן. חברה קדישא "קהילת ירושלים" אינה מופיעה ברשימת החברות שמאפשרות קבורת נפלים בשיתוף ההורים, ועל כן אינה מחויבת בכך.

האב התרעם על כך שבחברה סירבו לגלות רגישות ולסטות מהנוהל. "הפתרון היחיד שנתנו לי זה שהחברה קדישא התימנית הציעה לקבור לי את הילד. לא שום דבר מעבר לכך", אמר בורנשטיין. "לא הייתי מודע לנהלים האלה, או לכך שהם לא כפופים אליהם. זה לא משהו שאתה מתכונן אליו מראש, אבל בהחלט מצופה שיתנהגו ברגישות יתר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מפקד זק"א צפון, אנשיל פרידמן ויהודה נשי זהב בהשקת טרקטרוני כיבוי של זק"א לזכרם של הנספים בכרמל, ינואר 2011. שלומי גבאי
סייע למשפחה. יו"ר זק"א, יהודה משי זהב/שלומי גבאי

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, שהוביל לכך כי גופת התינוק תיקבר היום בחלקה בהר הזיתים בירושלים, התייחס למקרה בריאיון לאולפן וואלה!NEWS. על אף שהנהלים שונו, כמעט אף חברת קדישא לא מוכנה לקבור נפלים". לדבריו, "הזוי שאבא יסתובב עם קרטון ובנו המת בתוכו, לכן נזעקתי לעזרתו". משי זהב עוד הוסיף כי "אני יושב כל יום מול משפחות שכולות ובמקרה הנוכחי חברה קדישא לא גילתה שום רגש וחמלה". הוא הדגיש כי "הממשלה צריכה לטפל בחברה קדישא. יש שם עשרות מקרים של עוולות".

הרב עמאר: "יש להפיק לקחים מהמקרה החמור"

הרב הספרדי הראשי של ירושלים, שלמה משה עמאר, התייחס הבוקר לנושא בריאיון לרדיו "קול ברמה" וקרא לשר לשירותי דת, דוד אזואי, ולחברה קדישא לקיים ישיבה ולהפיק לקחים מהמקרה, אותו הגדיר חמור. "אני חושב שאסור לעבור על זה לסדר היום", אמר הרב. "יש בכל דבר רגישות מיוחדת שצריכה ללוות את התהליך, הלוויה וקבורה על אחת כמה וכמה".

הרב עמאר ציין כי אם אב מעוניין להשתתף בקבורת ילדו יש לאפשר זאת. "האיש הגיע קצת סוער, והם לא ידעו להכיל את הכאב שלו. יותר טוב לומר שנעשה פה דבר לא טוב והדבר הלא טוב הזה – צריך לנצל אותו כדי להוציא סדר, כדי להוציא רגישות. למשל שכל החברה קדישא יבואו לשבת אתנו הרבנים ונפיק לקחים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully