וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכון מחקר שבדי: "ישראל מחזיקה 80 ראשי נפץ גרעיניים"

מכון המחקר פרסם את הדוח השנתי שלו על מאגרי הנשק הגרעיני בעולם ובו נטען כי ישראל ערכה גם ניסויים בטילים בליסטיים. עוד נטען כי בעוד שארה"ב ורוסיה צמצמו את ארסנל הגרעין שלהן, כל היתר ממשיכות לפתח מאגריהן

הכור בדימונה מפעיל אמצעי המונע צילום סלולרי. GettyImages
הכור בדימונה/GettyImages

"ישראל מחזיקה ב-80 ראשי קרב גרעיניים וערכה ניסויים בטילים בליסטיים לטווח ארוך" - כך נכתב בדוח שפרסם היום (שני) המוסד לחקר השלום הבינלאומי של שטוקהולם (SIPRI). בדוח נטען כי מדינות בעלות נשק גרעיני ממשיכות לשפר את המאגרים שלהן, למרות המגמה הבינלאומית לפירוק מנשק גרעיני.

על פי הדוח השנתי של המוסד, בשנים 2015-2010 מספר ראשי הנפץ הגרעיניים בעולם ירד מ-22,600 ל-15,850, כשהאחראיות העיקריות לירידה הן ארצות הברית ורוסיה. המוסד השבדי ציין את "תכניות ההתחדשות המקיפות והיקרות לטווח ארוך" בשתי המעצמות החולשות על 90% ממאגר הנשק הגרעיני בעולם העולמי.

"למרות עניין בינלאומי מחודש בפירוק מנשק גרעיני, תכניות ההתחדשות הקיימות במדינות שמחזיקות נשק גרעיני מעידות על כך שאף אחת מהן לא מתכוונת לוותר על המאגרים הקיימים שלה בעתיד הנראה לעין", מסר חוקר הגרעין שאנון קייל, חבר ב-SIPRI.

צוללת גרעינית רוסית משגרת טיל בליסטי מדגם בולאבה – ספטמבר 2014. משרד ההגנה הרוסי, אתר רשמי
"ישראל ביצעה ניסויים בטילים בליסטיים לטווח ארוך"/אתר רשמי, משרד ההגנה הרוסי

על שלוש מדינות אחרות שמחזיקות בנשק גרעיני בגלוי – סין עם 260 ראשי נפץ, צרפת עם 300 ובריטניה עם 215, נכתב בדוח ש"הן מפתחות או פורסות מערכות נשק גרעיני או שהצהירו על כוונתן לעשות כך". בדוח נכתב עוד כי סין היא המדינה היחידה בין חמש מעצמות הגרעין שחל בה גידול "צנוע" במאגר הנשק הגרעיני.

הודו, עם 90 עד מאה ראשי נפץ גרעיניים, ופקיסטן, עם מאה עד 120 ראשי קרב, ממשיכות להרחיב את מאגריהן ועל ישראל נכתב כי היא מחזיקה ב-80 פצצות גרעין וכי היא ערכה ניסויים בטילים בליסטיים לטווח רחוק.

לפי ההערכות, לקוריאה הצפונית יש במאגר בין שישה לשמונה ראשי נפץ, אבל בדוח של SIPRI נכתב ש"קשה לאמוד את ההתקדמות הטכנית שלה". הקושי של הדוח היה רמת האמינות והמהימנות של המידע שניתן לאסוף על המדינה המבודד. בעוד שארצות הברית זכתה לציונים הכי גבוהים על כך שנהגה בשקיפות בנושא, בריטניה וצרפת היו חסויות יותר, בעוד שרוסיה לא ששה לחשוף שום מידע רשמי מלבד המידע שהעביה לאמריקנים. גם סין חשפה מעט מאוד על המאגר שלה, והמידע הפומבי היחיד שיצא משתי היריבות הודו ופקיסטן נגע להודעות רשמיות על ניסויי הטילים שלהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully