וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הלחץ: דיון על העברת 3 מיליון שקלים לסיוע נפשי לילדים

יניר יגנה ורויטל בלומנפלד

14.6.2015 / 18:23

הבוקר, פחות משנה לאחר "צוק איתן", הודיע משרד החינוך על הפסקת פעילות הטיפולים הפסיכולוגיים לילדים. בעקבות מחאת תושבי האזור ופניית ח"כ ילין, ועדת חריגים במשרד ראש הממשלה דנה בביטול הגזרה: "אי אישור התקציב - לא על גב ילדינו"

נפילת רקטה בחצר בית באשקלון, יולי 2014. יותם רונן
ילדים מסתתרים מפני רקטות באשקלון, במהלך מבצע "צוק איתן"/יותם רונן

בעקבות התגובות הקשות להחלטה של משרד החינוך הבוקר (ראשון) להפסיק את הסיום הנפשי לילדים בעקבות קשיים תקציביים, פחות משנה לאחר סיום מבצע "צוק איתן", התכנסה היום ועדת חריגים במשרד ראש הממשלה לטיפול בנושא. חברי הוועדה ידונו באישור העברה של שלושה מיליון שקלים לצורך סיוע בטיפול נפשי לילדי עוטף עזה, וזאת באמצעות רשות החירום הלאומית (רח"ל).

הוועדה התכנסה לאחר פנייתו של חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) אל שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון, בדרישה לחזור בהם מההחלטה על ביטול הסיוע. "צר לי שיש מי שחשב לנסות ולחסוך על גב דור העתיד של תושבי עזה", אמר ילין.

לקריאה נוספת:
חצאית קיצית וחולצת רקמה: כך התלבשו התלמידות לפני המכנסונים
אוניברסיטת בר אילן התקפלה: תאפשר לקיים הפנינג גאווה בשטחה
השבתת הלימודים ועצרות מחאה: "מחאת הסרדינים" מתרחבת

שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט בכנס ההכרזה על סייעת שנייה בגני הילדים. טלי מאייר
"צר לי שיש מי שחושב לחסוך על גב דור העתיד". השרים בנט וכחלון/טלי מאייר

במכתב של משרד החינוך שנשלח למנהלי השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים באזור נכתב כי הסיוע צפוי להסתיים בתוך ימים ספורים. "לצערנו הרב, בגלל חסר בתקציב לכיסוי כל מכסת הטיפולים, בשנה תקציבית מורכבת בהעדר תקציב מדינה, אנו נאלצים לקצר את הקצאת הטיפולים ולהודיע למטפלים לסיים את עבודתם עד לתאריך 19 ביוני 2015 (יום שישי הקרוב, י"י)", נכתב במכתב שנשלח למנהלי השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים באזור.

"אנחנו מודעים לקושי העולה לנוכח עיתוי הפנייה אליכם, אך עד לרגע האחרון נעשו מאמצים רבים לגייס את התקציב ולסיים את השנה כיאות", נטען בהמשך. "אנו מבקשים שהמטפלים ישקלו את אופן הפרידה מהילדים ומההורים בנסיבות שנוצרו. אנחנו מבקשים להודות לכם על ההבנה והמאמצים הרבים שאתם עושים. שי ואני עומדים לרשותכם בטלפון ובמייל לצורך כל התייעצות, כולל במהלך סוף השבוע הנוכחי. בשעות הקרובות ננסה להשיג אתכם טלפונית על מנת לשוחח על כך אישית".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"ילדינו אינם הפקר"

בעקבות ההודעה, פנה ראש מועצת אשכול לשעבר, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), במכתב דחוף לשר החינוך בנט, ולשר האוצר כחלון, בקריאה לחזור בהם "מההחלטה חסרת האחריות", כלשונו. "כמעט שנה חלפה מאז שנכנס צה"ל לרצועת עזה, כמעט שנה חלפה מאז ההפגזות הבלתי פוסקות שסבלנו. שנה לאובדן של אזרחים, של חיילים, של חברים ושל ילדים. שנה של התמודדות, שנה של שיקום. צוותי הרשויות, צוותי מרכזי החוסן וצוותי המטפלים עושים מאמץ גדול להביא לתהליך של החלמה וחזרה לתחושה של ביטחון. בשונה משאר האזורים בארץ, 'צבע אדום' הפך להיות חלק מחיינו בעוטף עזה, חלק מגידול הילדים. 'צבע אדום' שעוצר את הנשימה ומאיץ את הדופק".

בסיום מכתבו קרא ילין לשרים לבטל את ההחלטה: "ילדינו אינם הפקר, הבעיות הפוליטיות ואי-אישור תקציב המדינה לשנת 2015 לא על גבם וחוסנם של ילדינו. אנא חיזרו בכם מההחלטה חסרת האחריות ואל תהיו שותפים לפגיעה בחוסן של תושבי העוטף".

חיים ילין, יש עתיד, אפריל 2015. טלי מאייר
תקף את ההחלטה. ח"כ ילין/טלי מאייר

ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, סיפר: "קיבלנו בתדהמה את הודעת משרד החינוך. המשמעות היא הפסקה לאלתר וללא כל הכנה מראש של עשרות טיפולים נפשיים בילדים שחוו טראומה קשה בקיץ האחרון, שהשפעותיה עדיין ניכרות". לדבריו, "מדובר בפגיעה קשה בתהליכי הטיפול שהחלו עם הילדים והוריהם והפסקתם מצביעה על נתק ממה שעובר על ילדי עוטף עזה אחרי מלחמת 'צוק איתן' ונוכח ההתחממות האחרונה בדרום".

"מעבר לכך שלא ציפינו להפסקת התקציב לפני תום השנה", ציין ירקוני, "אלא שיש צורך משמעותי בהמשך תקצוב הסיוע הנפשי לילדים גם בשנת הלימודים הבאה. תהליך השיקום וההחלמה של ילדי עוטף עזה רחוק מסיום ואנו דורשים את החזרת התקצוב לאלתר".

ראש במועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מתנגד בתוקף להחלטת משרד החינוך. "תושבי שער הנגב יקבלו את כל הטיפול המגיע להם וכל מחלוקת פנימית, תקציבית, בין הגופים השונים, לא תהיה על גב הילדים וההורים", מסר.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי הוא פועל למען הסדרת התקציב. "בעקבות מבצע צוק איתן, הקצה משרד החינוך 23 מיליון שקלים לתכנית כוללת לתלמידים ולצוותי חינוך לשנת הלימודים תשע"ה. מתוכם, הוקצו 4.6 מיליון שקלים לטיפול פסיכולוגי בילדים. כמו כן, הוקצה תקציב בסך 5 מיליון שקלים על ידי רשות החירום הלאומית (רח"ל). משרד החינוך מימש את התקציב שהוקצה על ידו במלואו, וממתין ליתר התקציב אשר אמור להתקבל מרשות החירום הלאומית", נמסר.

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully