וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור אחרי, מפקד ההתנתקות טוען: "פינוי היהודים היה טעות"

שבועיים אחרי שחרורו מצה"ל, אמר אלוף (במיל') גרשון הכהן בריאיון לערוץ 10: "רציתי שפינוי גוש קטיף לא יבוצע, שילמתי מחיר כבר על תפקידי". לדבריו, "על מולדת נלחמים, לא עושים עליה משא ומתן"

תכנית ההתנתקות. GettyImages
"אין ספק שזו הייתה טעות". כוחות הביטחון מפנים מתנחל במהלך ההתנתקות/GettyImages

אלוף (במיל') גרשון הכהן, שפיקד על ביצוע תכנית ההתנתקות מרצועת עזה, טוען בריאיון לרועי שרון בערוץ 10, שחלקים ממנו שודרו אמש (חמישי), כי פינוי היישובים לפני עשור היה טעות. הוא הביע ביקורת גם על התנהלות הנהגת הציוניות הדתית באותה תקופה. הכהן התראיין שבועיים אחרי שחרורו מצה"ל וסיפר על חוויותיו, כבן לציונות הדתית, בזמן הפיקוד על הפינוי.

הכהן תיאר כיצד קיבל את ההחלטה לקבל על עצמו את האחריות על ביצוע התכנית, למרות עמדתו הפרטית והמחיר האישי הכבד ששילם. "הייתי מעדיף שהפינוי לא יקרה, אבל תפיסת עולמי אומרת שאם משהו קרה – גם אם לא רציתי שהוא יקרה - עליי לחשוב כיצד הוא פועל לתועלת החזון שאליו אנחנו שואפים", הסביר.

מחאה כנגד תכנית ההתנתקות, כיכר רבין. אוגוסט 2005. AP
"המחאה לא הייתה גדולה מספיק". הפגנה נגד תכנית ההתנתקות בכיכר רבין/AP

לדבריו, "פינוי היהודים מגוש קטיף היה גירוש. אין ספק שזו הייתה טעות – על מולדת נלחמים, לא עושים עליה משא ומתן. הבנתי שגורל יהודה ושומרון ייקבע בפינוי גוש קטיף". הוא סיפר כי היה מי שקיווה שהוא יסרב פקודה גם בתוך מערכת הביטחון. "לו הייתי מסרב לפקד על הפינוי, זה היה גורם למצב להיות יותר גרוע. לו אני והחבורה שלנו (קצינים מהציונות הדתית) היינו עוזבים בעת הזו, זה היה טיהור צה"ל משכבה של אנשים, שהיו מי שרצו לטהר אותה מצה"ל".

גרשון הכהן גם מתח ביקורת על התנהלות הנהגת הציונות הדתית לפני ביצוע תכנית ההתנתקות. לטענתו, המחאה לא הייתה גדולה מספיק. "אילו להפגנה בכפר מימון היו מגיעים מאות אלפים ולא רק 20-10 אלף, היה ניתן לצייר את ההתנגדות לגירוש כאירוע שזוכה לתמיכת העם, ולא רק עניין של מגזר ושל המעטים שחיים שם".

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully