וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת חריפה על הרפורמה בבריאות הנפש: "נולדה בחטא"

10.6.2015 / 13:18

בדיון שהתקיים בכנסת עלתה בין היתר הטענה כי הרפורמה החדשה תקשה על אוכלוסייה שגם ככה מתקשה להתמודד עם שינויים, זאת לצד חשש לגורלם של אלפי העובדים. "החולים יגיעו לרופא משפחה שיש לו בסך הכול חמש דקות לחולה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

מחסור בתכניות הכשרה למטפלים, חשש מפיטורים, דאגה לחולים ולאוכלוסיות חלשות: הרפורמה בתחום בריאות הנפש, שעליה הכריז שלשום סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מעוררת לא מעט ביקורת ושאלות - כך עולה מדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. בין היתר, העלו הדוברים חשש כי הרפורמה, שבמסגרתה יועבר התחום לאחריות קופות החולים, תקשה על אוכלוסייה, אשר גם ככה מתקשה להתמודד עם שינויים. עוד הועלה בדיון חשש לגורלם של אלפי עובדים במרכזים לבריאות הנפש הקיימים כיום.

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) שהשתתפה בדיון ציינה כי "הרפורמה הזאת לא טובה. זה שקוראים לשני רופאים בקניון 'מרפאה לבריאות הנפש', לא הופך את זה לנכון. הרפורמה הזאת נולדה בחטא. הלכתם לנו על הראש". לדבריה, "היה פה ייבוש מכוון כדי לגרום לנו להגיד שהרפורמה נחוצה. אין נוסחת התחשבנות עם קופות החולים ואין זכות לדרוש מקופות החולים דרישות חדשות עד 2019".

עוד בנושא:
הרפורמה הראשונה של ליצמן: העברת בריאות הנפש לקופות החולים
הרפורמה בבריאות הנפש: כמה יעלה לכם טיפול פסיכולוגי בקופת החולים

מיכל בירן במליאת הכנסת בזמן דיוני התקציב, 17 יוני 2013. טלי מאייר
"היה פה ייבוש מכוון כדי לגרום לנו להגיד שהרפורמה נחוצה". ח"כ מיכל בירן/טלי מאייר

בירן הבטיחה למצוא פתרונות יצירתיים לעכב את הרפורמה על ידי פתרון הבעיות הקיימות. "זאת תהיה בכייה לדורות. אנחנו עלולים לא רק שלא להועיל, אלא לגרום נזק", אמרה.

רוב הנוכחים בדיון הסכימו עם בירן על כך שהמצב הקיים היום בתחום בריאות הנפש בכי רע. "המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל. זה לא קרה במקרה. היה מי שייבש את התחום הזה בכוונה כדי להגיד שחייבים לשנות", אמר יו"ר המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן, והציג מקרה של ילדה שהותקפה מינית על ידי מאבטח במעון יום אבל לא התאפשר לקבוע לה תור במשך תשעה חודשים. "המצב אצל ילדים הוא בלתי נסבל. אחת הבעיות שיש זה ערפל וחוסר בהירות. יש שאלות של הציבור, שלא מקבלים עליו תשובות. מה אורך הטיפולים? מה לגבי עניין התשלום? מי זכאי לקבל את השירות?".

"כאשר מדובר ברפורמה מדובר בשינוי", אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. "אנחנו מדברים על האוכלוסייה שהכי קשה לה להסתגל לשינויים. אנחנו צריכים לחשוב איך ניתן להיטיב עם המטפלים והמטופלים. אנחנו לא יודעים איזה מידע להעביר מבתי החולים לקופות? איך לשמור על סודיות? איך לשמור על המטפלים שימצאו עצמם במצב חדש לחלוטין?". עוד התריע אידלמן מפני העומס בקופות החולים. "החולים יגיעו לרופא משפחה שיש לו בסך הכול חמש דקות לחולה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הודה בדיון כי הוא חרד מתוצאותיה של הרפורמה. "אין ספק שבריאות הנפש היא חלק אינטגרלי מבריאות האדם", אמר והוסיף כי "ישנו חשש שבכל מקום שבו יש צמצום הוצאות והגדלת רווחים עלולות להיות בעיות". בכך מצטרף גילאון למבקרי הרפורמה, אשר חוששים כי התקציב הגדול שיועבר לקופות החולים לא ישמש כולו לבריאות הנפש, אולם "ייצבע" באופן מתעתע.

חברי הכנסת הערבים ביקשו במהלך הדיון להתייחס לסוגיה בקרב החברה הערבית, המתמודדת לא פחות מזו היהודית עם בעיות בתחום בריאות הנפש וסובלת ממחסור במרפאות ובמטפלים. ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) הציגה נתונים לפיהם רק 2.5% מהפסיכולוגים הם ערבים. "אין ברפורמה התייחסות להכשרת צוותים", אמרה. "זה מרשם לכישלון. אי אפשר לדבר על רפורמה ביישובים ערבים. יהודים לא יכולים לטפל בערבים. זה עניין של תרבות, של שפה. מאיימים לסגור את המרפאה באום אל פחם ושפרעם ובנצרת יש מרפאה קטנה על אוכלוסייה ענקית".

ח"כ אחמד טיבי, גם הוא מהרשימה המשותפת, הוסיף והתריע כי "יש מחסור אדיר בתחום הזה. אין מענה. פנו אלי ממרכז בריאות הנפש בטירה. אין הסכם עם קופח כללית וסכנת סגירה מרחפת על המרכז". ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) התייחס לחברה האתיופית, הסובלת לדבריו ממצוקה נפשית שנובעת מהעלייה לישראל ומהשינוי הכרוך בכך. "גם הגזענות יוצרת מצוקה נפשית", אמר. "רפורמה זה דבר טוב אבל לא בכל מחיר. הרפורמה הזאת פוגעת בעולים החדשים. ברפורמה צריך לעשות הרבה שינויים כדי לא רק לחזק את החזקים, אלא גם את החלשים".

"זאת רפורמה ולא הכול מושלם בה"

יעל רון מארגון הסתדרות המח"ר (אקדמאים במדעי החברה הרוח) הביעה גם היא דאגה לעובדים. "אנחנו לא מתנגדים באופן עקרוני לרפורמה, אבל הרפורמה הספציפית הזאת סוגרת דלת אחת ולא פותחת אחרת במקומה, הן מבחינת מטופלים והן מבחינת עובדים. רפורמה אמורה להיות אמצעי ולא מטרה. הרפורמה הזאת היא מטרה ובדרך לא רואים קבוצות גדולות. יש למעלה מ-3,000 עובדים במרפאות לבריאות הנפש, שאנחנו חוששים שבעוד זמן קצר מאד ילכו הביתה. קופות החולים הן עסק כלכלי, שיעדיפו לעשות הכול על מנת שיהיה יותר זול".

נציג קופות החולים בדיון, סמנכ"ל הכספים בקופת חולים כללית, אלי כהן, דחה את הטענות. "אי אפשר לקרוא לרפורמה חפוזה. ביוני 2012 חתמנו הסכם ובשלוש השנים האחרונות אנחנו נמצאים בתהליך שבמסגרתו הוכפלו מספר המרפאות, כמות המטופלים גדלה ויש השקעה גדולה בהכשרות של מתמחים. זאת רפורמה ולא הכול מושלם בה. זאת דרכה של רפורמה. גם ברפורמה בתחום טיפולי שיניים היו תקופות שלא היו מספיק מרפאות. אנחנו מברכים על הרפורמה והמצב היום הרבה יותר טוב משהיה בעבר".

"אנחנו פתוחים לדיונים ושינויים", אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן."לא אגיד שיש לי תשובות לכל הדברים. אבל לא יעזור לאף אחד. הרפורמה תצא לדרך בתחילת יולי. אני מודה לראש הממשלה ושר הבריאות על תמיכתו. סוף סוף תהיה גישה לשירותי בריאות הנפש בפריפריה וביישובים המרוחקים".

יש לה לא מעט התנגדויות, אך נראה שעם הנחישות של ליצמן לבצע את הרפורמה, הטיפול שנקבל בתחום בריאות הנפש יקבל בקרוב צורה שונה לגמרי.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully