וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים נגד האופניים החשמליים: "הבסיסים הפכו למערב הפרוע"

10.6.2015 / 9:24

השימוש באופניים החשמליים הולך וגובר בבסיסים הגדולים, אך בצבא אין הנחיות מיוחדות הנוגעות לשימוש בהם. החיילים מתלוננים כי הדבר מהווה מפגע בטיחותי מסוכן וכן יוצר בקרבם מעמדות. "חיילים שיש להם כסף מגיעים מהר יותר ממקום למקום"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(ועדת הפנים של הכנסת עוסקת בהסדרת האופניים החשמליים)

חיילים המשרתים בבסיסים העורפיים והגדולים של צה"ל משתמשים כדרך קבע באופניים חשמליים כדי להגיע ממקום למקום, ולעיתים אף כדי למלא משימות במסגרת תפקידם. לטענת המפקדים והחיילים בסיסים אלה, העובדה שאין בצה"ל הנחיות מיוחדות הנוגעות לשימוש באופנים החשמליים, הפכה את הבסיסים ל"מערב פרוע" חסר חוק וסדר.

לטענת החיילים, השימוש ההולך והגובר באופניים חשמליים מהווה מפגע בטיחותי, שכן ברוב המקרים החיילים נוסעים ללא קסדה, לא מצייתים לחוקי התעבורה במחנה, עוברים מהמדרכה לכביש במהירות, או נוסעים על המדרכה במהירות שמסכנת הולכי רגל. כמו כן, החיילים מתלוננים כי נוסף על הסכנה הבטיחותית פוגע הדבר בערכי הצבא.

עוד כתבות בנושא:
עד 1 ביולי: תקנות חדשות גם בנוגע לקורקינטים חשמליים
רשיון לאופניים חשמליים? הצעירים עלולים להקלע למאסר
רכיבה על אופניים חשמליים תוגבל ברישיון: "בני 14 החזיקו כלי נשק"

בסיס תל השומר, מרץ 2011. אורי לנץ
"איך מתירים לחיילים להיכנס עם אופניים חשמליים לבסיס?". בסיס תל השומר/אורי לנץ

שלשום הכריזה המשטרה כי תמליץ לממשלה לחייב את רוכבי האופניים החשמליים ברישיון רכיבה מגיל 16, אך בצה"ל טרם גיבשו תכנית להתמודדות עם התופעה. "מה פתאום מתירים לחיילים להיכנס עם האופניים החשמליים לתוך בסיס?", תהה מפקד בבסיס תל השומר. "אם ככה למה לא מתירים להיכנס עם מכוניות ואופנועים? במה הם שונים?". לדבריו, "אף אחד לא בדק אם הם בטיחותיים, אף אחד לא הנחה לנסוע עם קסדה, ויותר מזה - לא מתבצעת אכיפה קבועה סביב השימוש בהם".

המפקד הוסיף כי רוכבי האופניים החשמליים מסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם. "החיילים בבסיס הם רכוש לכאורה של הצבא והאחריות על חייהם ובטיחותם היא של המפקדים. אני לא שמעתי מפקדים שמתדרכים בנושא".

"המפקדים נותנים משימות מיוחדות למי שיש לו אופניים חשמליים"

חיילים שמשרתים בבסיס תל השומר מספרים כי מעבר למפגע הבטיחותי, השימוש באופניים חשמליים בתוך הבסיס יצרו מעמדות בין החיילים הסדירים. "יש חיילים שיש להם כסף לקנות אופניים חשמליים ואז הם מגיעים ממקום למקום יותר מהר, ויש כאלה שאין להם ואז הם צריכים ללכת ברגל", סיפר אחד החיילים. "המפקדים מנצלים את זה כדי לתת משימות בהתאם וזה יוצר מעמדות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם לפקודות, אין איסור על שימוש באופניים חשמליים בבסיסי צה"ל. חוקי התנועה המעוגנים בחוק חלים בבסיסים השונים בארץ ונאכפים על ידי הסמכות הפיקודית. נציין כי במספר בסיסים ישנם נהלים מקומיים בנושא המרחיבים על החוק הקיים, הנתונים להחלטת מפקד הבסיס. באשר לטענות בנוגע לבסיס תל השומר, בבסיס מתבצעת אכיפת קפדנית של חוקי התנועה והמדיניות בנושא הובהרה בהודעה לכלל משרתיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully