וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל, הפלסטינים וירדן משתפות פעולה לשיקום נהר הירדן

9.6.2015 / 10:26

תכנית שתושק בכנס בהשתתפות שרי המים והתיירות של ירדן, וסגן השר איוב קרא, מוערכת ב-4.5 מיליארד דולר. ייתכן שעל ידי שיקום האזור הדרומי של הנהר, תצליח ישראל למנוע גיוס ירדנים לארגוני טרור

זרימה בירדן לאחר הסערה, 11 ינואר 2013. ג'יליס
מטרת התכנית להפוך אותו למוקד של פעילות חקלאית ותיירותית. נהר הירדן/ג'יליס

ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית ידונו היום (שלישי) בתכנית משותפת, בגיבוי הקהילה הבינלאומית, לשיקום הקטע הדרומי של נהר הירדן, בין הכינרת לים המלח. התכנית תושק בכנס מיוחד שיתקיים בירדן בהשתתפות שרי המים והתיירות של ירדן וסגן השר לשיתוף פעולה אזורי, איוב קרא. מטרת התכנית היא להפוך את החלק הדרומי של נהר הירדן, שסבל מהתייבשות, מזיהום ומהזנחה במשך שנים רבות, למוקד של פעילות חקלאית ותיירותית.

את תכנית שיקום הנהר גיבש לאורך שלוש השנים האחרונות ארגון "אקופיס המזרח התיכון", בליווי ותמיכה של הבנק העולמי, ותוך דיאלוג רציף עם הממשלות בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית, שלכולן נגיעה ישירה לקטע הדרומי והמוזנח של הירדן. ירדן כבר אימצה את התכנית, וישראל והרשות הפלסטינית אמנם מעורבות במגעים בנושא, אך טרם העבירו תשובה רשמית. הכנס נועד בין היתר לגייס תמיכה כלכלית בינלאומית ליוזמה.

איוב קרא בפריימריז הליכוד, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
ישתתף בכנס בירדן מטעם ישראל. איוב קרא/נמרוד סונדרס

עלותה של התכנית השאפתנית מוערכת ב-4.5 מיליארד דולר בפריסה רב-שנתית, ומתוכם כחצי מיליון דולר יצרכו להיות מושקעים עד לשנת 2020. התכנית כוללת כמה סעיפים, ובהם נטרול כל המקורות המזהמים את נהר הירדן המגיעים מהרשות הפלסטינית, מירדן ומישראל וטיפול בשפכים המזוהמים הקיימים בו כיום; פיתוח תיירות אזורית שתייצר מקומות עבודה בשני צדי בקעת הירדן; הקמת ערים חדשות בבקעת הירדן; בניית תשתיות; סלילת כבישים וקידום תחבורה ציבורית באזור. כל זאת במטרה להפוך אזור שכיום סובל מקשיים כלכליים בשני צדי הנהר, למוקד של פעילות כלכלית ותיירותית, שבלבו הנהר בעל החשיבות הדתית וההיסטורית.

בצד הישראלי של בקעת הירדן מתגוררים כיום כמאה אלף פלסטינים וישראלים, ואילו בצד הירדני מתגוררים כחצי מיליון איש. שני צדיה של הבקעה נתפסים כפריפריה כלכלית, אולם בצד הירדני המצב גרוע במיוחד, שכן שיעור האבטלה באזור עומד על כ-40% לפחות. בירדן ובישראל חוששים שהאוכלוסייה הירדנית באזור זה היא מטרה נוחה לגיוס עבור ארגוני טרור קיצוניים, ולכן מטרת העל של התכנית היא לתת זריקת מרץ כלכלית לאזור כדי לעצור את המגמה הזו.

מנכ"ל אירגון אקופיס המזרח התיכון, גדעון ברומברג, אומר כי "ברגע שכלל הגורמים המעורבים יפעלו להרחבת שיתוף הפעולה באזור אגן הירדן הדרומי לכדי טיהור הירדן, הגדלת כמות המים הנקיים שזורמים בו ופיתוח אזורי התיירות באזור, באופן אוטומטי אגן הירדן הדרומי יפרח ויקומו מקומות עבודה חדשים שיביאו לשיפור כלכלי. מדובר בהשקעה אסטרטגית עבור ישראל".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

עוד באותו נושא

התכנית לשיקום הירדן מתקדמת: "על האזור לקבל המגיע לו"

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully