וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אחוז מהמעורבים באירועי ירי - מאבטחים נושאי כלי נשק

דוח של העמותה לקידום תרבות הנשק בישראל מעלה כי רק 2.5% ממקרי הרצח של נשים בוצעו על ידי נושאי כלי נשק פרטי. עוד הם טוענים: אירועי ירי רבים לא מדווחים לציבור. ח"כ רוזין: "הדוח מטשטש את המציאות"

אדם טוען אקדח. AP
מתוך 323 מקרי רצח של נשים, רק שמונה בוצעו על ידי נושאי כלי נשק פרטיים/AP

רק אחוז אחד מהמעורבים במקרים פליליים שתועדו הם המאבטחים והשומרים נושאי כלי הנשק - כך עולה מדוח חדש שמפרסמת העמותה לקידום תרבות הנשק בישראל. עוד עולה מהדוח כי 2.5% ממקרי הרצח של נשים בוצעו על ידי נושאי כלי נשק פרטי. כמו כן, הדוח חושף כי הציבור בישראל אינו מדווח על כל אירועי הירי שהתרחשו.

הדוח נכתב על בסיס מעקב ופילוח של אירועי הירי שהתרחשו בישראל ופורסמו באמצעי התקשורת. אחת ה"האשמות" שמבקש הדוח להפריך היא ההאשמה לפיה מערבותם של נושאי כלי נשק ברצח נשים הינה גבוהה. על פי הנתונים שאסף הארגון, בין השנים 2000-2014 אירעו 323 מקרי רצח של נשים כשמתוכם רק שמונה מקרים, המהווים 2.47%, בוצעו על ידי נושאי כלי נשק פרטיים.

נתונים נוספים על שנת 2014 מראים כי בשנה זו נרצחו בישראל 29 נשים. 16 נרצחו על רקע אלימות במשפחה, ארבע נרצחו על רקע פלילי ומספר דומה על רקע פעילות חבלנית. בחמישה מקרים הרקע לא ידוע. עוד מדגישים בארגון כי בשנת 2014 לא נעצר אף מחזיק כלי נשק חוקי כחשוד ברצח אישה. בשנה זו אירעו לפחות 55 מקרי רצח, שכולם בוצעו על ידי כלי נשק בלתי חוקיים.

"הסתרת המידע, הן על ידי אמצעי התקשורת והן על ידי המשטרה יוצרת מצג שווא על רמת ביטחון ציבורי גבוהה"

עוד טוענים מחברי הדוח כי מתוך 496 אירועי ירי פלילי שתועדו - מאבטחים ושומרים היו מעורבים רק בחמישה מקרים. על פי הערכת מחברי הדוח ישנם אירועים רבים שכלל לא הובאו לידיעת הציבור. מרבית אירועי הירי שתועדו, 377 מתוך 496, היו על רקע פלילי. מרביתם - 85%, בוצעו על ידי גורמים עבריינים. 8.75% מתוכם בוצעו על ידי שוטרים וחיילים, 2.65% בוצעו על ידי מאבטחים שונים ו-3.45% בוצעו על ידי אזרחים פרטיים.

מחברי הדוח טוענים כי אחד הנתונים המטרידים שעלו ממנו הוא שהציבור לא מקבל את מלוא המידע אודות אירועי הירי. על פי הארגון, המשטרה פרסמה רק 40% מסך כל האירועים שתועדו, שהם רבע מכלל האירועים שבהם טיפלה המשטרה - 800 אירועי ירי בשנה. מחברי הדוח מוסיפים כי גם התקשורת לא מפרסמת מידע מלא אודות אירועי הירי. לפי הדוח, ב-2014 היו כ-190 אירועי חבלה ו-12 אירועי ירי מידי חודש. מדובר בעלייה של 60% מהנתונים המקבילים שנה קודם. "רק קצת יותר מרבע מכלל אירועי הירי הוזכרו באמצעי התקשרות", נכתב בדוח. "הסתרת המידע, הן על ידי אמצעי התקשורת והן על ידי המשטרה יוצרת מצג שווא על רמת ביטחון ציבורי גבוהה, בעוד שהאמת היא שהמצב בדיוק הפוך".

"הדוח לא סופר את המקרים שבהם הנשק שימש כלי הפחדה"

עם זאת, יש מי שחולק על ממצאי הדוח. ארגון "האקדח על שולחן המטבח" שפועל לצמצום כלי הנשק במרחב הציבורי טוען כי בשנים 2000-2013 גבה השימוש בנשק אבטחה מחוץ למקום העבודה לפחות 31 קורבנות. 17 מתוכם היו נשים, ובמקרים רבים מדובר ברצח בתוך המשפחה. עם זאת, הארגון מדגיש כי מרגע שהתקבלה ההחלטה לאפסן את כלי הנשק של מאבטחים בזמן שאינם בתפקיד, לא נרצחה אף אישה מכלי נשק המיועד לאבטחה.

"מדובר בדוח המהווה ניסיון טשטוש של מציאות שבה נשים מאוימות על ידי גברים, ומציג תמונה מעוותת שלא לוקחת בחשבון את נושא ההרתעה וההפחדה שבעצם החזקת נשק", אמרה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) המטפלת בנושא. "רצח נשים הוא תופעה קשה בחברה הישראלית ויש להילחם בה בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, לרבות צמצום ההיתרים לנשיאת נשק אישי או אפסנת נשק של חברות אבטחה בבתים פרטיים. לא לחינם קבע המשרד לביטחון הפנים כי על חברות האבטחה להפקיד את הנשק במהלך הלילה".

לדבריה, "מרגיש שהדוח קובע שמספר הנשים שנרצחו בשנה האחרונה על ידי נשק פרטי הוא מזערי. גם אם מדובר באחוז קטן, זה אחוז קטן שניתן היה למנוע. כמו כן, הדוח לא סופר את עשרות המקרים שבהם הנשק אולי לא שימש לרצח אך שימש כלי הפחדה ושליטה כלפי נשים וילדים בבתים ספוגי אלימות".

לפניות לכתב דנה ויילר פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully