וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיחות היסטוריות": נשים אפגניות פגשו לראשונה נציגי טליבאן

משלחת של כעשר נשים הגיעה לאוסלו, שם נועדה עם גורמים מהארגון שדיכא את זכויותיהן כשהיה בשלטון. בדיונים הן התמקדו בצורך להגן על מעמדן בכל הסכם עתידי. "הנשים האפגניות הגנו על זכויותיהן באומץ"

מאות הפגינו באפגניסטן נגד הלינץ' באישה שהואשמה בשריפת קוראן, 23 מרץ 2015. רויטרס
הפגנת נשים באפגניסטן נגד לינץ' שבוצע באישה שהואשמה בשריפת קוראן, מרץ/רויטרס

קבוצת נשים אפגניות קיימה היום (שבת) שיחות חסרות-תקדים עם נציגי טליבאן באוסלו, בירת נורווגיה. הנשים סיפרו כי הן התמקדו בצורך להגן על זכויותיהן בכל הסכם עתידי בין הארגון הקיצוני לממשלה בכאבול. אחת מנציגות המשלחת אף תיארה את השיחות כ"היסטוריות".

המפגש הוא חלק מהמגעים שמתנהלים לאחרונה בין אפגניסטן לטליבאן במטרה להביא לסיום הלחימה במדינה בדרכי שלום. בחודש שעבר התקיימו שיחות בין נציגי הארגון לבין משלחת לא-רשמית מאפגניסטן בקטאר, שמתווכת בין הצדדים. מעט מידע נחשף עד כה על המפגשים הללו, שבהם נכללו גם כמה נשים.

לקריאה נוספת בנושא
אפגניסטן: עונש מוות ל-4 גברים שהכו למוות אישה ושרפו אותה
הפגנות באפגניסטן לאחר לינץ' באישה שהואשמה בשריפת הקוראן

בקבוצה שהגיעה לאוסלו היו יותר מעשר נשים, אך רובן לא רצו להזדהות בפומבי. אחת מיוצאות הדופן הייתה שוקריה בראקזאי, חברת הפרלמנט האפגני. בשנה שעברה היא ניצלה מפיגוע התאבדות שכוון נגדה, כשיצאה ממנו עם פציעות קלות בלבד. "הנשים האפגניות הגנו על זכויותיהן באומץ", היא אמרה לרשת BBC עם שובה לקאבול מהשיחות, שאותן הגדירה חשובות מאוד עבור נשות אפגניסטן. לדבריה, שני הצדדים הסכימו כי הסכסוך המתמשך מנוגד לאינטרסים שלהם וכי יש להמשיך בשיחות כדי להגיע להסכם שלום.

תחת שלטון טליבאן, שנמשך מ-1996 עד 2001, אז פלשה ארצות הברית למדינה, על נשות המדינה הוטלו איסורים רבים שפגעו בזכויות בסיסיות, בהן הזכות לעבוד וללמוד. מאז נחקקו שורת חוקים ששיפרו את מצבן, אולם נשות אפגניסטן חוששות מפגיעה חוזרת במעמדן אם טליבאן שוב יצבור כוח. פרשנים מעריכים כי השינויים שאירעו בשנה האחרונה במדינה – כולל בחירתו של הנשיא אשרף גאני וסיום המשימה הצבאית של כוחות נאט"ו – עשויים להפוך את האווירה הפוליטית לנוחה יותר עבור הגעה להסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully