וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של צ'כיה: "אם המצב לא ישתנה, נתקשה להגן עליכם"

8.6.2015 / 10:36

צ'כיה נחשבת בשנים האחרונות לאחת התומכות המובהקות ביותר של ישראל באיחוד האירופי. כעת, מזהיר השר לובומיר זאוראלק בריאיון לוואלה!NEWS כי ללא יוזמה מדינית, "יהיה לנו קשה לשמור על עמדתנו"

שר החוץ הצ'כי לובמיר זאורלק, 2014. AP
צ'כיה התנגדה ליוזמות האיחוד נגד ישראל. לובומיר זאוראלק/AP

שר החוץ של צ'כיה, אחת המדינות האוהדות ביותר של ישראל באירופה בשנים האחרונות, מזהיר כי ללא התקדמות לעבר פתרון שתי המדינות, ישראל תסבול מבידוד גובר בעולם ותסומן כמדינה גזענית. בריאיון מיוחד שנערך אתמול (ראשון) עם וואלה!NEWS אמר השר לובומיר זאוראלק, המבקר בימים אלה בישראל, כי "בתור ידידה קרובה שלכם, חשוב לצ'כיה להגיד שאם המצב לא ישתנה יהיה לנו קשה לשמור על העמדה שלנו".

צ'כיה נחשבת בשנים האחרונות לאחת המדינות הקרובות ביותר לישראל באיחוד האירופי. היא התנגדה ליוזמות נגד ישראל בפורומים שונים של האיחוד והיא אחת משתי המדינות האירופיות היחידות שהתנגדו להכרה בפלסטין כמדינה החברה באו"ם. בירושלים אומרים כי בשנה האחרונה חלה נסיגה מסוימת בתמיכה של צ'כיה בישראל, אולם גם כיום, היא ידידותית ומחזיקה בגישה מאוזנת בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. דווקא בשל כך, הדברים שאמר שר החוץ הצ'כי צפויים לעורר עניין בירושלים, שכן לדבריו, "אנחנו רוצים להימנע מיוזמות נגד ישראל, אבל זה נעשה קשה יותר עם הממשלה הנוכחית ועם ההתנגדות לפתרון שתי המדינות. מה האלטרנטיבה, להתדרדר לאפרטהייד?".

עוד בוואלה!NEWS:
המשטרה ממליצה: נסיעה על אופניים חשמליים - רק ברישיון
"נתחזק או נידרדר": הצעת הפשרה של נתניהו בנוגע לפריימריז בליכוד
השרב חוזר: מזג אוויר חם מהרגיל בכל אזורי הארץ

ראש הממשלה כינס את הקבינט עקב ההבנות בין איראן למעצמות. לשכת העיתונות הממשלתית
"אני הולך להגיד לראש הממשלה שהוא קיבל הזדמנות לעשות משהו גדול" בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

זאוראלק נאם בכנס הרצליה ה-15, והיום הוא עתיד להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכתו שבירושלים. "אני מקווה שיקשיבו לי, בתור ידיד שאוהב את ישראל ואכפת לו ממנה", אמר לקראת הפגישה. "אני מקווה שאנחנו יכולים לעזור לישראל ולפלסטינים להתקדם בכיוון טוב יותר. אני הולך להגיד לראש הממשלה נתניהו שהוא קיבל הזדמנות לעשות משהו גדול בכהונה הנוכחית שלו, אבל שיש גם סכנות שאורבות לישראל".

זהו הביקור הרביעי של זאוראלק בישראל, אולם הפעם, בניגוד לביקורים קודמים, הוא החליט לבקר גם ברצועת עזה. "מה שראיתי שם זה אסון אמיתי", אמר. "פגשתי שם אנשים צעירים שאין להם עתיד ואין להם תקווה. אחוז אבטלת הצעירים שם הוא בלתי נתפס. זה הזכיר לי מפגשים עם אנשים צעירים ביוון. גם שם יש תופעה קשה של 'דור אבוד' שמסתכל על העולם בלי שמץ של תקווה. בעזה זה קשה עוד יותר. עברה כמעט שנה מאז המלחמה ולפי מה שראיתי אתמול, תהליך השיקום תקוע, הכל עדיין הרוס. זו חממה לקיצוניות וטרור".

זאוראלק ציין כי למדינות רבות באירופה נמאס להשקיע כספים בפרויקטים כלכליים והומניטריים בעזה, שכן בכל מקרה אחת לשנתיים מתקיים סבב לחימה וכל ההשקעה נהרסת. "אני בעד מעורבות אירופית ואני חושב שזה נכון לגמרי שאנחנו נמשיך לפעול לשיפור המצב, אבל יש כבר אנשים שאומרים – עוד שנתיים נקבל עוד מלחמה והכל יירד לטימיון". לדבריו, הרעיון שממשלת ישראל הנוכחית מנסה לקדם כרגע, של שיקום עזה ללא הסדר מדיני כולל, הוא בעייתי. "בלי פתרון כולל, להשקיע עכשיו בשיקום זה כמו לזרוק כסף לבור פתוח", אמר. "זה אומר שכל העבודה שנעשה היום, תימחק בעוד שנתיים. נדרשת גמישות משני הצדדים, כולל שהפלסטינים ימצאו דרך לפתור את המשבר הפנימי שלהם בין פתח לחמאס".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

ראש הממשלה נתניהו אומר שהוא בעד פתרון שתי המדינות, אבל שזה לא אפשרי כרגע מבחינה ביטחונית, אז מה הטעם לעסוק בכך?

"אני חושב שהמצב במזרח התיכון השתנה מאוד בשנים האחרונות. במשך שנים הגישה הייתה שישראל מוקפת באויבים ואין לה כמעט עם מי לדבר באזור. היום אנחנו רואים שבגלל בעיות גדולות כמו דאעש והמתיחות עם איראן, יש מדינות באזור שרוצות להתקרב לישראל ולא רואות בה אויב. לכן, התמונה של ישראל מוקפת באויבים מכל כיוון היא כבר לא מדויקת כמו פעם. השאלה היא אם ישראל תדע לנצל את ההזדמנות הגדולה שיש לה כדי ליצור בריתות חדשות. זה דורש מהממשלה לפעול".

"אני הולך להגיד לראש הממשלה שאנחנו מצפים מישראל לשקף את המצב החדש הזה. אי אפשר לחזור ולומר כל הזמן רק שכולם נגדנו. לישראל יש הזדמנות נדירה ליצור משהו חדש. יש לכם הרבה סיבות להיות גאים במדינה שלכם – בכלכלה, בדמוקרטיה, בחדשנות – וישראל יכולה להפוך לגורם שמשתלב ועוזר לייצב את האזור".

"אולי אני נאיבי, אבל יש לי תחושה שיש נכונות בצד שלכם להתקדם. אני מקווה שאני לא טועה"

אתה באמת מאמין שנתניהו יכול לעשות משהו בכיוון הזה עם הממשלה הנוכחית שלו?

"המצב הידרדר אחרי הבחירות האחרונות והנטייה הברורה לפגוע בפתרון שתי המדינות ולא לקבל את תהליך השלום. אני מזהה עלייה במספר המכשולים, הקשיים והדברים שקשה מאוד להסביר. אני מרגיש מחויב לדבר על זה כאן בישראל, לא כדי ליצור מהומה אלא כי בתור חבר, אני חושב שהרחבת ההתנחלויות הופכת את המצב למסובך מאוד עבורנו".

אחת היוזמות הנידונות בימים אלה בדרגים הבכירים ביותר באיחוד האירופי נוגעת לסימון מוצרים מההתנחלויות המיובאים לאירופה. צ'כיה התנגדה בעבר לרעיון, ובירושלים ינסו גם הפעם לגייס את הצ'כים לנושא. החשש העיקרי בישראל הוא שכאשר ראש הממשלה נתניהו אומר שישראל מחויבת לפתרון שתי המדינות, כפי שאמר אתמול בשיחה עם נשיא צרפת, בעולם פשוט לא מאמינים לו יותר – ולכן בוחנים אפשרויות פעולה בניגוד לעמדת ישראל. השר זאוראלק, בניגוד לרבים מעמיתיו באירופה, משאיר בכל זאת פתח לאופטימיות. "אולי אני נאיבי, אבל יש לי תחושה שיש נכונות בצד שלכם להתקדם. אני מקווה שאני לא טועה", אמר.

הציבור הישראלי איבד אמון ב"תהליך השלום" וזה בא לידי ביטוי בבחירות. אולי גם הקהילייה הבינלאומית צריכה לעבור הלאה?

"זו אמירה מאוד לא מקורית, אבל אני שואל ברצינות – מה האלטרנטיבה? אני לא רוצה לראות את ישראל מתדרדרת. הידידים של ישראל בעולם מרגישים צורך לדבר על זה דווקא מתוך התמיכה בישראל. בכל מה שנוגע לצ'כיה, זו ידידות שתחילתה בתמיכה שהענקנו להקמת מדינת ישראל, ולדעתי יש לה שורשים מוקדמים יותר. ליהודים היה חלק חשוב בהיווצרות הלאומיות הצ'כית. אנחנו מבינים היטב את המשמעות של הקמת מדינה אל מול כוחות חיצוניים חזקים ומאיימים. קשר עם ישראל חשוב לנו, הוא חלק מההיסטוריה שלנו. אני הולך להגיד את זה בבירור לראש הממשלה, ובמקביל להגיד לו גם את הדברים שמדאיגים אותנו".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully