וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרוטוקול הסודי: כך נערכת בריטניה למותה של המלכה

6.6.2015 / 0:00

השבוע "הרגה" כתבת BBC את המלכה אליזבת בציוץ שעורר בהלה. במהרה התברר שזה תרגיל היערכות ליום פקודה, לפי "פרוטוקול הגשר": הוראות העברת הכתר לנסיך צ'רלס - מההלוויה ושיבוץ הארמונות המחודש, ועד לעניבות מגישי החדשות

המלכה אליזבת פורסת עוגה - לונדון, 4 ביוני 2015. רויטרס
המלכה אליזבת והנסיכה אן, ביום חמישי בלונדון/רויטרס

היה די בציוץ אחד בחשבון הטוויטר של עיתונאית רשת בי-בי-סי, אמן חוואג'ה, כדי להכניס את כלי התקשורת בבריטניה לטלטלה: בסדרה של כמה ציוצים שפרסמה ביום רביעי, דיווחה קוואג'ה כי "המלכה אליזבת מטופלת בבית החולים על שם המלך אדוארד השביעי בלונדון. הצהרה תפורסם בקרוב". לאחר מכן הוסיפה: "המלכה אליזבת מתה".

השמועה עשתה לה כנפיים, והתפשטה במהרה לסי-אן-אן בארצות הברית ול"בילד" הגרמני. בבי-ב-סי נאלצו להכחיש: מקור הטעות, הבהירו, היה ב"אימון יבש" לקראת מותה של המלכה בת ה-89. חוואג'ה, מפיקה בתכנית חדשות בשפת האורדו של הרשת, טענה מנגד כי הציוצים נשלחו בשמה, לאחר ששכחה את הטלפון הנייד בביתה. לדבריה, זו הייתה "מתיחה טפשית" - טענה שהתקבלה בספק מסוים בטוויטר. על פי דיווח ב"גרדיאן", נפתחה חקירה פנימית, הכוללת "הליך משמעתי" נגד העיתונאית.

עוד ידיעות מהעולם
פריצת ענק למאגרי מידע בארה"ב; נתונים על מיליוני עובדים נגנבו
סקר: איראן ודאעש מדאיגים את הסעודים יותר מישראל
תיעוד: המורדים הסורים פוגעים בלוחמי חיזבאללה עם טיל נ"ט

סדרת ציוצים המכריזים על מותה של המלכה אליזבת - יוני 2015. רשת אן-בי-סי, צילום מסך
הציוצים ש"הרגו" את המלכה/צילום מסך, רשת אן-בי-סי

אם לדבוק בגרסה הרשמית שסיפקה הרשת - הסותרת את העיתונאית המצייצת - בבוקר יום רביעי אכן בוצעה "חזרה לקראת יום אבל בדרג אל"ף". כדי להוסיף על הבלבול, התברר לאחר מכן כי המלכה אליזבת אכן ביקרה באותן שעות בבית חולים בלונדון; אך לדברי ארמון בקינגהאם, הביקור היה מתוכנן מראש, ולמלכה רק נקבעה בדיקה תקופתית.

לפי המסורת, "אבל בדרג אל"ף" (Category One) פירושו מוות של אחד מארבעה אישים: המלכה אליזבת, הנסיך פיליפ, הנסיך צ'רלס או הנסיך וויליאם. ב"טלגרף" דווח כי זמן קצר לפני שהחלה ה"חזרה", נשלח מייל לעובדי ה-BBC במטה הראשי בלונדון, המבקש מהם לשמור על דיסקרטיות מוחלטת, ובפרט, לא להזכיר את האירוע ברשתות החברתיות.

ראש מחלקת החדשות ב-BBC, ג'ונתן מונרו, כתב לעובדים: "הבוקר אנחנו מתאמנים, בפרופיל נמוך, על הדרך שבה הטלוויזיה עשויה לסקר אבל מדרג אל"ף". הוא הוסיף: "זה הכרחי שנוכל לערוך חזרה לקראת התרחישים הרגישים הללו בצורה פרטית. הסיורים באולפן בוטלו, והווילונות באזורים הציבוריים יישארו סגורים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תרחיש המוות: המלכה נחנקת למוות מעצם של דג

"כולם יודעים שזה מגיע כנראה בנקודה מסוימת בעשור הקרוב, ולכן יש תחושה של מוכנות בארמון"

כמה אלפי קילומטרים מלונדון, ועם קצת פחות מחויבות לכללי הטקס המנומסים, ב"דיילי ביסט" האמריקני ניצלו את ההזדמנות כדי לנסות לתאר בקווים כללים, איך עשוי באמת להיראות יום מותה של המלכה אליזבת. תום סייקס, כותב הבלוג לענייני בית המלוכה באתר, דיווח באותו יום על "פרוטוקול הגשר" (The Bridge), אוסף החוקים והתקנות לרגע הסתלקותה של המלכה, ולתקופת המעבר שבה יוכתר בנה, הנסיך צ'רלס, למלך בריטניה במקומה.

על פי סייקס, תקופת ההמתנה שבין מותה של אליזבת ועד הכתרתו של צ'רלס לא אמורה לקחת יותר משלושה חודשים. זאת, בניגוד לפרק הזמן הארוך שחלף מאז שהוכרזה אליזבת כמלכה, ועד שהוכתרה רשמית: אביה, ג'ורג' השישי, מת ב-6 בפברואר 1952, אך בשל תקופת האבל, טקס ההכתרה שלה נערך רק שנה וארבעה חודשים לאחר מכן, ב-2 ביוני 1953.

"כולם יודעים שזה מגיע, כמעט בביטחון בנקודה מסוימת בעשור הקרוב, ולכן יש תחושה של מוכנות בארמון", כתב סייקס. הוא ציין כי השאיפה בבית המלוכה תהיה לסיים עם ההכתרה בהקדם האפשרי, בין היתר, ברקע התדמית השנויה במחלוקת של צ'רלס, שהתחתן עם קמילה פרקר-בולס, גרושה שעמה ניהל מערכת יחסים בסתר, אך גם בשל הקריאות שצפויות לצוף מחדש, בדרישה לביטול מוסד המלוכה, או לכל הפחות להיפטר ממנו במדינות חבר העמים. אוסטרליה היא רק אחת מכמה מדינות שהביעו שאיפה גדולה להתנתק מהמונרכיה הבריטית, ואף ערכה משאל עם בנושא ב-1999, שבסופו נדחתה ההיפרדות מהכתר הבריטי. הפופולריות הרבה של אליזבת החזיקה את חבר העמים הבריטי בחיים, אך עם עלייתו של צ'רלס לשלטון, המצב עשוי להשתנות.

הנסיך צ'רלס בארוחת ערב עם וטרנים של מלחמת העולם השנייה לרגל 70 שנה לפלישה לנורמנדי. רנוויל, צרפת, 5 ביוני 2014. רויטרס
השאיפה תהיה להעביר את הכתר בהקדם האפשרי. הנסיך צ'רלס/רויטרס

בניגוד לציוץ שהכניס כמה כלי תקשורת לבהלה, ב"דיילי ביסט" ציינו כי ההכרזה על מותה של המלכה לא תיעשה ברשתות החברתיות, אלא תפורסם בטלוויזיה - וראשית, באמצעות ה-BBC. חזרות, כפי שנערכו השבוע, מתבצעות פעמיים בשנה. לפחות במקרה אחד תורגל תרחיש שבו המלכה נחנקה מעצם של דג ומתה. לשדרני הרשת מוכנות בהישג יד חליפות שחורות, ועניבות סולידיות, תואמות. ואולם, פיטר סיזנס, השדרן שבישר על מותה של המלכה האם ב-2002, סיפר ביומניו כי מיהר לאולפן בחליפה שחורה, רק כדי שאחד המנהלים הבכירים יבקש ממנו להחליף את בגדיו ל"חליפה פחות רצינית". בסך הכל, אמר לו הבכיר, המלכה הייתה "אישה מאוד זקנה שהייתה צריכה למות מתישהו".

פרט לסידורי ההלוויה (שתיערך 12 ימים אחרי המוות), יש סוגיות נוספות בפרוטוקול "הגשר", העוסקות בשאלות חשובות לא פחות. בין היתר, תיאר ה"דיילי ביסט" את משחק הכיסאות הצפוי בין הארמונות השונים אחרי מותה של המלכה, ואת השדרוגים המוצעים לבני המשפחה בתחום הנדל"ן: צ'רלס וקמילה צפויים לעבור מבית קלרנס לארמון בקינגהאם; בית קלרנס יישאר ריק עד שהנסיך הארי יתחתן; הנסיך וויליאם ורעייתו, קייט, ייאלצו להסתפק בשלב זה בארמון קנזינגטון; גורלו של הנסיך פיליפ, בן ה-94, לא ברור לגמרי. העיסוק במותו האפשרי, והלא-רחוק כנראה, אינו כה נרחב.

ומה יעלה בגורלם של כלבי הקורגי המיתולוגיים של המלכה, כולם צאצאים של אותה כלבה שניתנה לאליזבת ביום הולדתה ה-18? שניים מהם - ווילו והולי - עדיין חיים, אך ככל הנראה לא יישארו בחזקת בני המלוכה, שכן פרט לאליזבת, אין להם מעריצים רבים. ב-2012, אמר הנסיך וויליאם בראיון כי "הכלבים האלה נובחים כל הזמן", ותהה כיצד סבתו "מתמודדת עם זה".

(עדכון ראשון: 23:00)

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully