וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: רשויות חלשות יקבלו תקציבי רווחה גדולים יותר

לפי המדרג בהצעת החוק של ח"כ דני עטר, שזכתה לתמיכה מהקואליציה ומהאופוזיציה, רשויות מבוססות ידרשו לממן יותר מתקציב הרווחה לעומת אלו החלשות. "להעדיף את האינטרס הלאומי על פני המקומי"

הפגנת מחאה על הטיפול ב"ילדי ביבי" הסובלים מעוני ורעב מול קריית הממשלה בבאר שבע, דצמבר 2010. אלברטו דנקברג
רשויות חלשות יקבלו תקציב גדול יותר/אלברטו דנקברג

סוף לאי שוויון בתקציבי הרווחה? הצעת חוק שהגיש היום (רביעי) חבר הכנסת דני עטר (המחנה הציוני) מבקשת ליצור חלוקה דיפרנציאלית של תקציבי הרווחה לרשויות. בהתאם למדרג המוצע, ככל שהרשות חלשה יותר, כך השתתפותה בתקציב יהיה קטן יותר, עד כדי אי השתתפות. "שינוי זה יאפשר לרשות חלשה לתת את המענה המיטבי לתושביה, ללא התניית השירות ביכולותיה הכלכליות", אמר עטר.

על הצעת החוק חתומים 21 חברי כנסת מסיעות שונות, ובהן המחנה הציוני, כולנו, הליכוד, מרצ וישראל ביתנו. לפי הצעת החוק, תקציב הרווחה של הרשויות המקומיות, המגיע מהמדינה, יחולק על פי מדרג כלכלי, כך שרשויות חלשות יותר יקבלו תקציב גדול יותר ויצטרכו להציג תקציב משלים (מאצ'ינג) נמוך יותר. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו המדינה מממנת 75% מתקציב שירותי הרווחה ברשויות ועל הרשות להשלים את היתרה, ללא קשר ליכולותיה הכלכליות ודרוגה הסוציו-אקונומי.

לפי המדרג, רשויות בדירוג 10-6 יידרשו למאצ'ינג של 25%, רשויות בדירוג 5 יידרשו למאצ'ינג של 15% ורשויות בדרוג 4 יידרשו להשלמה של 5%. רשויות בדירוג 3 ומטה יהיו פטורות ממאצ'ינג, והמדינה תממן 100% מתקציב הרווחה של הרשות.

דני עטר ראש המועצה האזורית גלבוע. קובי אליהו
"המדינה חייבת להתערב". דני עטר/קובי אליהו

עטר הסביר כי הרעיון להצעת חוק נובע מהמקרים שבהם נתקל בעשייתו הציבורית. "כראש מועצה בעבר, ראיתי כיצד מועצות נאבקות עם תקציבי רווחה קטנים", אמר. "הצעת חוק זו תאפשר מתן שירותי רווחה ראויים יותר לנזקקים מקרבנו. זה אחד המקומות שבהם המדינה חייבת להתערב על מנת לקדם שוויון כלכלי וחברתי". לדבריו, "אני משוכנע שראשי עיריות חזקות יתמכו בהצעה, אך ייתכן שיהיו שיתנגדו. אני קורא להם להעדיף את האינטרס הלאומי על פני זה המקומי. מטרת החוק אינה לפגוע בתקציבי הרשויות, אלא להעצים את החלשים ביותר בחברה שלנו".

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר אשכול גליל מערבי, מכיר את המצוקה המדוברת מקרוב, שכן עירו מדורגת באשכול 5 בדירוג סוציו-אקונומי. "מדובר בתיקון עיוות של שנים", אומר בוחבוט, "לא ייתכן שעיריות שלהן הכנסות עצמיות קטנות, לא בגלל חוסר ניהול נכון, אלא כתוצאה מכך שאין להן הכנסות משמעותיות מארנונה עסקית והיטלי השבחה אדירים, יידרשו לאותו תשלום מאצ'ינג כמו העיריות העשירות. העיוות הזה בשיטת התקציב מתרחש ברווחה ובחינוך, והוא מקור הפערים החברתיים. האבסורד הוא שכאשר רשויות חלשות לא מצליחות להקצות את המאצ'ינג, הכסף שהיה מיועד לפרויקט שלא בוצע בגלל אי-השלמת התקציב, חוזר למשרד הרווחה ומוקצה לעיריות העשירות. אין ממשלה שלא הבטיחה לעשות זאת, כולל הממשלות האחרונות, לכן ראש הממשלה, שר האוצר ושר הרווחה חייבים לתת גיבוי למהלך".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • דני עטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully