וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לשעבר בן אליעזר יועמד לדין בגין שוחד

4.6.2015 / 0:21

המלצתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לזמן לשימוע את חבר הכנסת לשעבר הועברה לידיעת עורכי דינו של בן אליעזר. הוא צפוי להישפט בגין עבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. פרקליטיו: "נפריך את החשדות"

מליאה בכנסת בחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
צפוי להישפט בגין חמש פרשות שונות. בנימין בן אליעזר/נועם מושקוביץ

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה אתמול (רביעי) לבאי כוחו של בנימין בן אליעזר, כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שוקל להעמיד אותו לדין, בכפוף לשימוע, בחמש פרשות שעניינן עבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, ועבירות מס. החלטה זו התקבלה על יסוד המלצת פרקליט המדינה, שי ניצן, והמלצת פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי שווקי.

נוסף על כך, הודיעה פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) לבאי כוחם של חשודים נוספים בפרשה על זימונם לשימוע: אנשי העסקים אברהם נניקשווילי ורוי מוצפי; ראש לשכתו לשעבר של בן אליעזר, איילת אזולאי; וצ'רלי יהודה, החשוד שהיה אחראי על העברות כספים בין הגורמים. הפרקליטות שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע.

בן אליעזר שימש חבר כנסת וכיהן כשר בין השנים 2014-2007. על פי החשד, בן אליעזר דרש וקיבל סכומי כסף בעד פעולות הקשורות בתפקידיו מאנשי עסקים שונים, ובכספים אלה רכש בין היתר נכסי נדל"ן. כמו כן, בן אליעזר המיר מטבע חוץ בשווי מאות אלפי דולרים, לכאורה, ללא דיווח ותוך נקיטת פעולות הסוואה והסתרה. לפי החשד, הכספים הוחזקו במזומן בכספות בביתו ובבנק. כמו כן, נחשד בן אליעזר כי מסר הצהרות הון כוזבות ליו"ר הכנסת, בכך שלא כלל דיווחים בדבר הון ונכסים שצבר, וכי לא הגיש דוחות לרשות המסים והעלים ממנה הכנסות חייבות במס הנובעות מניצול מעמדו כעובד ציבור בכיר.

ביתו של בנימין (פואד) בן אליעזר ביפו, 7 במאי 2014. ניב אהרונסון
ביתו של בן אליעזר ביפו/ניב אהרונסון

בינואר האחרון המליצה המשטרה להעמידו לדין בעבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. זאת, לאחר שבחקירותיו עלה החשד כי איש העסקים אברהם נניקשווילי נתן לו 350 אלף דולר לצורך רכישת הפנטהאוז שלו ביפו, בשווי כתשעה מיליון שקלים. על פי חשד נוסף, בן אליעזר קיבל סכום כסף דומה מקרוב משפחה שלא כדין. לפיכך, המליצה המשטרה להעמיד לדין עשרה חשודים נוספים המעורבים בפרשה, ובהם נניקשווילי ומנהל קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, ג'קי בן זקן, בגין מתן שוחד. עוד המליצה המשטרה להאשים את ראש לשכתו לשעבר של חבר הכנסת איילת אזולאי בגין מרמה והפרת אמונים.

החקירה בוצעה על ידי צוות חקירה מיוחד בלהב 433, יחד עם פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים. ליוו את החקירה עורכי הדין שרון כהנא וסוזנה שור מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

הסתרת מיליונים ולחץ בינלאומי: כל החשדות בפרשות של בן אליעזר

לפי החשד, בן אליעזר הפעיל את קשריו כשר הממונה על מועצת הנפט, לשיפור סיכוייה של חברת "שמן" בבעלות נניקשווילי ובן זקן כדי לעמוד בתנאים לקבלת רישיון קידוח

בן אליעזר חשוד בחמש פרשות שונות. לפי החשד, באשר לסעיף על לקיחת השוחד, נטען כי פנה בשנת 2011, בהיותו שר התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת), לאיש העסקים אברהם נניקשווילי, וביקש וקיבל ממנו 400 אלף דולר תמורת פעולות לטובתו של האחרון ושותפו העסקי ג'קי בן זקן. על פי החשד, בן אליעזר פעל למינוי מקורבו של נניקשווילי לסגן יו"ר הפורום העסקי ישראל-רוסיה, ואף הפעיל את קשריו כשר הממונה על מועצת הנפט יחד עם ראשת לשכתו דאז אזולאי, לשיפור סיכוייה של חברת "שמן" שבבעלות נניקשווילי ובן זקן לעמוד בתנאים לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד".

לפי החשד, רישיון הקידוח ניתן לחברת שמן לאחר לחצים שונים שהופעלו על ידי בן אליעזר, בעזרת ראשת לשכתו, ובאמצעותה, על חברי מועצת הנפט. נוסף על כך, בן אליעזר חתם על תצהיר והעיד בבית המשפט מטעמו ולטובתו של נניקשווילי בהליך משפטי שניהל. בגין כך נחשד בן אליעזר בעבירה של מרמה והפרת אמונים. זאת ועוד, בן אליעזר חשוד כי לבקשת איש העסקים רוי מוצפי, פנה לקונסול מצרים כמה פעמים על מנת להשפיע בקרב הממשל המצרי לשם קבלת אשרות לעובדי החברה שבבעלות מוצפי. בעקבות פניות אלה חידש קונסול מצרים את מתן האשרות לעובדי החברה באופן מידי, וכן במקרים נוספים שבהם עלה הצורך.

בשנת 2011, לפי החשד, העביר מוצפי לבקשת בן אליעזר 260 אלף שקלים לרכישת מגרש עבור רעייתו ובנו של בן אליעזר בנס ציונה. בשנת 2012, פנה בן אליעזר למוצפי, וביקש ממנו 500 אלף שקלים לצורך מימון רכישת בית ביפו. מוצפי נענה לבקשה והעביר לו לכאורה את הכספים. בסמוך לכך, פנה בן אליעזר למוצפי פעם נוספת בדרישה לקבל סכומים נוספים, הנעים בין 1.3-1.2 מיליון שקלים לרכישת הבית. בן אליעזר הפעיל על מוצפי לחצים על מנת שיעביר את הכסף, בין אם ממקורותיו ובין אם ממקורות אחרים. מחומר הראיות עולה כי הסכום הנוסף שהתבקש לבסוף לא הועבר לבן אליעזר.

אברהם נניקשווילי. תמר מצפי,
נשקלת האפשרות להעמידו לדין. אברהם נניקשווילי/תמר מצפי

החשד להלבנת הון. מהפרקליטות נמסר כי במהלך התקופה שבין 18.1.2011 ל-17.6.2012 החזיק בן אליעזר יותר מ-2.1 מיליון שקלים במטבע חוץ. בימים אלו הוא ביקש לעשות שימוש בכספים האמורים לצורך רכישת נכסי נדל"ן בלי להפקידם בחשבונות הבנק שלו, כדי לא להזדהות כמי שמחזיק בסכומים גבוהים במזומן. לצורך כך, פנה בן אליעזר כמה פעמים לחברו, וביקש ממנו לבצע עבורו שירותי המרה ולהזדהות כמבקש השירות.

החשד להפרת אמונים. בהתאם לחובותיו וזכויות של בן אליעזר כחבר כנסת, הגיש האחרון בתקופה הרלוונטית הצהרות הון שבהן הוא נמנע במתכוון מאזכור הון ונכסים שהחזיק, ובכך הציג מצג שווא. על פי החשד, במעשים אלה פגע בן אליעזר בתקינות פעולותיו של המנהל, בטוהר המידות של עובדי הציבור ובאמון הציבור בעובדי הציבור ומשרתיו. פגיעה זו הייתה מהותית וקשה, נמסר, לנוכח מעמדו הבכיר. כך, הוא הסתיר סכומי כסף גבוהים וניצל את האמון שניתן בו.

החשד לעבירות מס. בין השנים 2013-2007 לא הגיש בן אליעזר דוחות שנתיים, כמתחייב על פי פקודת מס הכנסה, ופעל במרמה לכאורה כדי להתחמק ממס. נוסף לכך, בן אליעזר חשוד כי העלים הכנסות שצמחו לו משוחד ומהכנסות נוספות הנובעות מניצול מעמדו כעובד ציבור בכיר.

פרקליטיו של בן אליעזר: "נפריך את החשדות"

פרקליטיו של בן אליעזר, עורכי הדין נבות תל צור וטל שפירא, מסרו בתגובה להזמנתו לשימוע כי מרשם דוחה את החשדות המיוחסים לו. לטענתם, זימונו לחקירה, ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות המדינה, מעידה על מניעים נוספים. "עד לרגע זה לא התקבל הסבר באשר לעיתוי התמוה של פתיחת החקירה לפני מועד הבחירות לנשיאות, כמו גם באשר לעיתוי התמוה של שיגור כתב החשדות וההזמנה לשימוע, בעיצומה של הסערה בה נתונה המשטרה והפרקליטות עקב חשיפת הפרשיות האחרונות.בן אליעזר העמיד עצמו לרשות החקירה, דחה מכל וכל את החשדות המיוחסים, וסיפק הסברים מפורטים לכל אותם חשדות", נמסר.

עוד נמסר כי "כל הכספים המוזכרים בכתב החשדות, ללא יוצא מהכלל, ניתנו למר בן אליעזר לאחר אשפוזו הדרמטי בחודש אפריל 2011, בבית החולים אסף הרופא, שם היה מצוי לאורך למעלה מחודש ימים, מחוסר הכרה ועל סף מוות. ברור אפוא שאין כל יסוד לניסיון המאולץ והמלאכותי לקשור בין הסיוע החברי לבין תפקיד ביצועי כלשהו של מר בן אליעזר. למרבה הצער, אמונתו של בן אליעזר בהגינות החקירה נתקלה פעם אחר פעם בהדלפות בלתי פוסקות מתוך החקירה ובמסע הכפשה מכוון הולך וגובר. אנו משוכנעים שלאחר שיתאפשר לנו לעיין בחומר החקירה, יהיה בידנו להפריך את החשדות והתמונה תשתנה מקצה לקצה".

עורכות הדין יעל גרוסמן ושרון בן צבי, המייצגות את איילת אזולאי, מסרו בתגובה: "גם לפי הודעת השימוע התפקיד המיוחס לאיילת בפרשה שולי ביותר. חבל שגוררים אותה באופן מלאכותי לסיפור שאינו שלה".

עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס ממשרד הרצוג, פוקס נאמן, שמייצגים את נניקשווילי, מסרו בתגובה כי "אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שנשטח את עמדתנו בשימוע, יוברר כי אין כל בסיס לחשדות - כפי שנוסחו על ידי הפרקליטות - ובסופו של יום, לא יוגש נגדו כתב אישום".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 18:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully