וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין על מכירת הקרקע של מרכז הקליטה במבשרת: "איני הכתובת"

3.6.2015 / 14:13

בדיון שהתקיים בכנסת ביקשו חברי הכנסת שמולי ורזבוזוב לדעת מדוע הקרקע שעליה נמצא מרכז הקליטה במבשרת ציון עומדת למכירה ליזמי נדל"ן ומה יעלה בגורל העולים. "יש לוודא שזה מקרה בודד ולא שיטה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

הכנסת דנה היום (רביעי) בעתידו של מרכז הקליטה לעולי אתיופיה במבשרת ציון. זאת, בעקבות חשיפת וואלה!NEWS בנוגע לחידוש המכרז למכירת הקרקע שעליה ניצב המרכז לכרישי נדל"ן. לאחרונה הגישו ח"כ איציק שמולי מהעבודה וח"כ יואל רזבוזוב מיש עתיד שאילתות דחופות לשר הקליטה, זאב אלקין, באשר לעתיד מרכז הקליטה בו מתגוררים כ-1,300 עולים.

ח"כ רזבוזוב ביקש לדעת מדוע קרקע שיועדה לעולים עומדת למכירה לצורך העשרת "קופת התגמולים והפנסיה של הסוכנות היהודית". ח"כ שמולי ביקש לדעת כיצד יובטחו עתיד וזכויות השוהים במרכז לאחר מכירת הקרקע ליזמי נדל"ן ואם יוקם מרכז חלופי לקליטת עולים. לפני כשנה הגיש רזבוזוב תלונה במשטרה, אך התיק נסגר מהיעדר חשד לפלילים. במקביל, דרי מרכז הקליטה הגישו לבית משפט השלום בירושלים תביעה נגד הכוונה לפנותם. במסגרת הסכם פשרה עם הסוכנות נקבע אז כי מרכז הקליטה ימשיך לפעול במשך שנתיים נוספות, עם אופציה להארכה לשנה נוספת. במהלך תקופה זו, נקבע, יימצא להם דיור חלופי.

לקריאה נוספת:
"הפקרות": כך זורקת המדינה עולים לרחוב עבור כסף מנדל"ן
הסוכנות היהודית תזרוק לרחוב 1,300 עולים קשיי יום?

ח"כ זאב אלקין, יושב ראש  הוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"תמכנו בעולים בבית המשפט". אלקין/טלי מאייר

"תמכנו בעולים בבית המשפט וניסינו לעזור להם להגיע לפשרה", אמר השר אלקין במהלך הדיון. "מי שיזכה במכרז הזה יהיה מודע להמשך פעילות המרכז. אנו נמשיך לדאוג לכל העולים שנמצאים שם במסגרת הזכאות". לדברי אלקין, מי שיהיה זכאי לכך יועבר למרכז קליטה אחר. "צריך לזכור שהמטרה היא לא להמשיך לחיות במרכז קליטה אלא השתלבות רגילה בחברה דרך רכישת דירה והמשכנתא המיוחדת שהם מקבלים", הוסיף אלקין. "אם ב-2017 יהיה עדיין צורך במרכז הקליטה, אנו נדע להתאים את עצמנו במרכז קליטה חלופי או במרכזי קליטה אחרים".

במהלך הדיון לא השיב אלקין לשאלה – כיצד קרקע ציבורית ובעלת ייעוד ציבורי מוצאת את עצמה בסופו של תהליך בידיים פרטיות? "יש לוודא שזה מקרה בודד ולא מדובר באיזו שיטה", אמר שמולי בדיון. על כך השיב אלקין: "אתם מבינים מצוין שאני לא הגורם המוסמך לענות". הוא הוסיף כי האחראי על הליך מעבר הקרקעות היום הוא שר האוצר "ויש להפנות את הדבר אליו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
מרכז הקליטה במבשרת ציון/טלי מאייר

"הסוכנות היהודית מפעילה מתקציבה הרבה מאוד פרויקטים לטובת קליטת העולים ולא כל כך משנה מה מקור התקציב ואם היא תשתמש בנכסיה האחרים לשם כך", הוסיף אלקין. "אני מניח שהסיבה שהסוכנות נזקקה לכספים האלה (ממכירת הקרקע במבשרת ציון – י"א) היא משום שהייתה צריכה לקבל החלטה אם לקצץ בתכניות לקליטת העולים או לעשות שימוש בנכס הזה, כל עוד מדובר בהליך תקין כמובן. אם רשות מקרקעי ישראל הייתה צריכה לאשר את זה או לא, זו כבר שאלה אחרת. ידוע לי שנטען בבית המשפט שהם לא מוצאים את הפרוטוקולים של העברת הקרקע. לי לא ידוע על מקרים נוספים כאלה אבל בעקבות השאלה שלך אני אעשה בדיקה נוספת בנושא".

"אלקין לא רואה חשיבות בתפקידו"

לאחר הדיון בכנסת התייחס ח"כ רזבוזוב לתלונה שהגיש לפני שנה ונסגרה. "גם כשחקירה זו לא הניבה תוצאות הרגשתי שעדיין לא מסתדרים לי כל פרטי המקרה - איך קרקע ציבורית עוברת לקרן פרטית ועכשיו נמכרת לכל המרבה במחיר? המבנים שקיימים בשטח נתרמו למדינה לצורך מרכז קליטה ולא שמישהו פרטי יתעשר מנדל"ן", אמר. "לכן, מאז שהתברר לי ששוב נפתח המכרז למכירת השטח, שלחתי מכתבים לשר העלייה והקליטה ולשר האוצר החדשים ואני פועל מולם מעל בימת הכנסת בכדי שיעצרו את המרכז עד שתתברר כשירות המהלכים כולם.

"לצערי, בתשובותיו של השר אלקין, נראה כי הוא כלל לא רואה חשיבות בתפקידו כשר העלייה והקליטה", הוסיף. "הוא מסרב להתייחס למחדל עצמו שאירע בתהליך מכירת מרכז הקליטה שבמבשרת ציון - מחדל המתרחש כעת תחת המשמרת שלו. על שר העלייה והקליטה לדאוג לקליטתם של העולים, להמשך העלייה בתנאים אופטימליים ולא להניח לחברה פרטית להתעשר על חשבון המדינה והעולים".

ח"כ שמולי אמר לאחר הדיון: "זה כלל לא מקרי שעד כה לא נמצאו מציעים בהליך המכרזי. גם אלה שמאוד חושקים בקרקע יודעים שאנחנו לא נרפה מהעניין ונמשיך לפקוח עין על מה שקורה. כך או אחרת, מסכת הכשלים והחשדות שנחשפה היא חמורה וממילא תעכב כל ביצוע בפועל. אני מצפה שייעשה בירור דחוף, מעמיק ושקוף באשר לאופן שבו עוברת בדרך לא-דרך קרקע עם ייעוד ציבורי לידיים פרטיות וכן בדיקה האם נעשו פעולות דומות לגבי קרקעות במקומות נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully