וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל אישרה להעביר חומרים דו-שימושיים לשיקום עזה"

2.6.2015 / 21:36

קטאר הכריזה על שורת פרויקטים למען עזה שכוללים שיפוץ רחובות ובניית מאות יחידות דיור. ישראל נתנה אור ירוק הודות למנגנון הפיקוח על העברת החומרים - שאמור לוודא שהם אכן מגיעים ליעדם

ילדים פלסטינים מתאמנים בפארקור בין הריסות המבנים בשכונת שג'אעיה בעזה, אוקטובר 2014. רויטרס
ילדים פלסטינים בשכונת שג'אעיה אחרי מבצע "צוק איתן"/רויטרס

ראש הוועדה הקטארית לשיקום עזה, מוחמד אל-עמאדי, הכריז היום (שלישי) על חבילת פרויקטים חדשה לשיקום הרצועה שעלותה מוערכת ב-32 מיליון דולר – כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא. הפרויקטים כוללים שיפוץ רחובות בעזה, הקמת 300 יחידות דיור באזורים שונים ברצועה ועוד.

בטקס החתימה שנערך היום בעזה ציין אל-עמאדי כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי "אישר את שלל התכניות הקטאריות והסכים הכנסה של חומרים דו-שימושיים לצורך שיקום הרצועה". מדובר בחומרים שמיועדים לבנייה, אולם שניתן גם להשתמש בהם לצרכים אחרים. ישראל נתנה לכך אור ירוק הודות למנגנון הפיקוח שמטרתו לוודא שהחומרים מגיעים ליעד המתוכנן. אל-עמאדי, על פי מקורות פלסטיניים, נפגש עם מרדכי יותר מפעם אחת בישראל, לצד הקשר שהוא מנהל עם גורמים בחמאס וברשות.

לדברי אל-עמאדי, התקיימו שיחות עם כל הצדדים בנוגע להכנסת חומרי הבנייה הדרושים לרצועה - דבר אשר לטענתו השפיע באופן חיובי על קצב הייצור ועל הענקת האישור לתחילת הבנייה. הוא הוסיף ואמר כי הישגים אלו לא היו קורים ללא סיוע של יו"ר הרשות אבו מאזן ושל ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, אשר היו בקשר עם ישראל.

בסך הכול, ההשקעה של הקטארים בפרויקטים בעזה עתידה להסתכם ב-180 מיליון דולר. אל-עמאדי, לפי דיווחים קודמים, היה מעורב גם בפן המדיני כשהעביר מסרים מחמאס לישראל בדבר נכונות להפסקת אש ארוכת טווח.

עוד ידיעות בנושא
שיקום עזה יוצא לדרך: כך ישראל תפעיל לחץ על חמאס
שר החוץ של גרמניה בעזה: "חייבים לפתוח את הגבולות"
הפיוס בין מצרים לקטאר: "מנוף לחץ על חמאס"

בנוגע למאמצים המושקעים לפתרון משבר החשמל בעזה, הרשות הפלסטינית וקטאר דוחפות להקמת צינור גז שיאפשר הפקת חשמל מוזל - אבל עדיין אין לכך אישור ישראלי.

"חומרי בנייה נשלחים לעזה מדי יום ללא מכשולים"

בין הפרויקטים שעליהם הוסכם בעבר, המשך שיקום דרך סלאח א-דין, רצועת כביש הנמתחת לכל אורך רצועת עזה, שיפוץ חלקים מכביש הים ובניית שכונה חדשה בעזה, שבה יבנו 28 בניינים ו-360 יחידות דיור וישוכנו אסירים משוחררים. השכונה החדשה קרויה על שמו של חמד בן ח'ליפה אל-תאני, שהיה אמיר קטאר בשנים 2003-1995. "חומרי בנייה נשלחים לעזה מדי יום ללא מכשולים", אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

לפי גורמים ישראלים, עד כה הועברו 200 מיליון דולר מקטאר. כמו כן, הוכנסו יותר ממיליון תשומות בנייה לצורך שיקום בתים ופרויקטים שונים, ובהם שיקום כבישים, הקמת בית חולים, בתי ספר ומרפאות וטרנריות.

באוקטובר האחרון הבטיחה הנסיכות שלחופי המפרץ הפרסי חבילת סיוע של מיליארד דולרים לשיקום הרצועה – יותר מכל מדינה אחרת שהשתתפה במאמצי השיקום, לרבות ארצות הברית ומדינות אירופה. עם זאת, לפי סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא", עד כה הגיעו לעזה רק 10% מכספי הסיוע שהובטחו.

בנובמבר האחרון, שלושה חודשים אחרי סיום מבצע "צוק איתן", סיכמו ישראל והרשות הפלסטינית, בתיווך האו"ם, שיוכנסו לרצועת עזה חומרי בניין. כחלק מהפרויקט, שעליו אמונים שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי, ראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, ומתאם הפעולות בשטחים ישוקמו כמאה אלף בתים שנהרסו במבצע בקיץ ויסללו כ-40 קילומטרים של כבישים. עוד נקבע כי החומרים לעבודות יועברו דרך מעבר כרם שלום בדרום רצועת עזה.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully