וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור מסקרן: מה מחפש שר החוץ הגרמני ברצועת עזה?

1.6.2015 / 0:24

פרנק וולטר שטיינמאייר יגיע באופן חריג ולא-מתוכנן לרצועה, ברקע פרסומים זרים על מגעים עקיפים בין חמאס לישראל. הוא לא יפגוש אנשים מהארגון, אך הוא צפוי לעסוק בנושאים נקודתיים שנוגעים לשני הצדדים

שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר בביקור בישראל, 31 במאי 2015. רויטרס
פרנק וולטר-שטיינמאיר בביקורו באוניברסיטה העברית בירושלים, אתמול/רויטרס

על רקע גל של פרסומים בעת האחרונה לגבי מגעים שקטים ועקיפים המתנהלים בין ישראל לחמאס, הודיע שר החוץ של גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאיר כי בכוונתו לבקר היום (שני) ברצועת עזה. שטיינמאיר הגיע אתמול לישראל וערך פגישה ממושכת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא מתכוון לשהות שעות ספורות בלבד בתוך עזה, ולהתמקד במאמצים לשיקום הרצועה. הביקור לא נכלל מראש בלוח הזמנים הרשמי של ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית.

שטיינמאיר הדגיש כי במהלך ביקורו בעזה אין בכוונתו להיפגש עם אנשי חמאס, שכן ברלין רואה בחמאס ארגון טרור והיא לא מקיימת עמו מגעים מדיניים. הוא ישוחח בעיקר עם גורמי או"ם וגורמים בחברה האזרחית ברצועה, וינסה לעמוד מקרוב על המצב הכלכלי-חברתי בעזה עשרה חודשים לאחר מבצע "צוק איתן". בפגישותיו עם גורמים בכירים בישראל הדגיש השר הגרמני כי יש חשיבות רבה למאמצים לשיקום עזה, כדי למנוע סבב נוסף של לחימה. ראש הממשלה נתניהו והנשיא ראובן ריבלין הסכימו עם דבריו בנושא, והבליטו את תרומתה של ישראל עד כה למאמצי שיקום הרצועה.

סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הניה, במהלך טקס קבלת הפנים לשני בכירי חמאס ששבו לרצועת עזה. סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא, צילום מסך
לא ייפגש עם אנשי הארגון. אסמאעיל הנייה/צילום מסך, סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא

בהודעה הגרמנית הרשמית לגבי הביקור לא נאמר דבר לגבי העברת מסרים מטעם השר הגרמני ופמלייתו בין ירושלים לעזה, אבל ניסיון העבר מלמד שזה בהחלט עשוי להתרחש. גרמניה הייתה במשך תקופה ארוכה המתווכת העיקרית בין ישראל לחמאס במסגרת המגעים לשחרורו של גלעד שליט (אם כי בסופו של דבר הושגה עסקה ללא מעורבותם של המתווכים הרשמיים מטעמה), ולפני כן שימשו דיפלומטים ובכירי מודיעין גרמנים כמתווכים בין ישראל לחיזבאללה.

שטיינמאיר לא יהיה שר החוץ האירופי הראשון שמבקר בעזה בזמן שלטון חמאס: קדמו לו שר החוץ הנורווגי, בורגה ברנדה, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שביקרו ברצועה בסתיו שעבר, חודשים ספורים בלבד לאחר המלחמה. עם זאת, מאז תחילת 2015 לא ביקר שר חוץ אירופאי כלשהו ברצועה. ביקור של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר, שאמור היה להתקיים בחודש שעבר, בוטל ברגע האחרון. שטיינמאייר יהיה המבקר הבכיר ביותר בעזה מאז ביקורה של מוגריני בשלהי 2014.

על רקע העוינות והחשדנות בין חמאס למצרים, דיפלומטים מערביים אומרים כי למדינות אירופה ישנו תפקיד חשוב בניסיונות ליצירת מנגנון של הפסקת אש ארוכת-טווח בין ישראל לחמאס. ההערכה היא שהפסקת אש כזו, אם בכלל תושג, לא תיבנה בבת אחת, אלא בצעדים מעשיים ונקודתיים בין שני הצדדים לאורך תקופת זמן. מכיוון ששני הצדדים – ישראל וחמאס – פוסלים כל הכרה מדינית זה בזה, הצעדים הללו יתמקדו בתחום הכלכלי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר בפגישה עם ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה ברמאללה, 31 במאי 2015. רויטרס
הפגישה החשובה יותר הייתה עם חמדאללה. שר החוץ הגרמני עם ראש הממשלה הפלסטיני/רויטרס

שטיינמאייר דן ארוכות על המצב בעזה עם נתניהו וריבלין, אבל ייתכן שהפגישה החשובה ביותר שלו בנושא זה הייתה דווקא הפגישה שערך אתמול עם ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה. זאת משום הקשיים הגדולים ביותר בדרך לשיקום הרצועה נובעים מהזירה הפנים-פלסטינית. כפי שדווח בוואלה!NEWS לפני כחודשיים, שווייץ מנסה לתווך בין חמאס לרשות הפלסטינית בניסיון לפתור את משבר משכורות פקידי הממשלה הפלסטינית בעזה. גרמניה תנסה גם היא בזמן הקרוב לתרום לשיפור המצב בעזה בכלים הדיפלומטיים העומדים לרשותה.

בביקורו ברמאללה הבהיר שטיינאמייר כי המפתח ליציבות ארוכת-טווח בעזה הוא שהרשות הפלסטינית תהפוך למעורבת יותר בניהול הרצועה. גורמים בכירים בישראל אומרים כי האפשרות הזו נראית כרגע קלושה, שכן בתקופה האחרונה ישנם דווקא סימנים לאלימות גוברת בין הרשות הפלסטינית לחמאס ברצועה. שטיינמאייר ינסה היום להשפיע לטובה על מה שמתרחש מאחורי הקלעים במשולש ירושלים-רמאללה-עזה, אבל למעט נושאים נקודתיים מאוד שבהם הצדדים מעוניינים בהתקדמות, קשה לראות עם אילו הישגים ישוב מהביקור הקצר ברצועה.

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully