וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאום בבית כנסת: יש לי "אי-הסכמות רגעיות" עם נתניהו

הנשיא האמריקני נשא נאום מפויס כלפי ישראל באירוע לציון חודש ההיסטוריה היהודית-אמריקנית בבית הכנסת "עדת ישראל" שבוושינגטון. "המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל לא תעורער". ומי לא הגיע?

צילום רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר היום (שישי) כי למרות שיחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לוקים ב"אי-הסכמות רגעיות", הקשר האסטרטגי בין וושינגטון לירושלים נותר איתן. אובמה, עטוי כיפה, נאם בבית הכנסת "עדת ישראל" שבוושינגטון הבירה, לרגל חודש ההיסטוריה היהודית-אמריקנית. הוא בירך את הנוכחים ב"שבת שלום" ואיחל להם חג שבועות שמח, לא לפני שהמשיך והבהיר כי ארצות הברית תמיד קיבלה אליה יהודים.

אובמה שב והבהיר את מחויבותו לביטחונה של ישראל. "אף ממשל לא עשה יותר ממני על מנת להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה", אמר. "שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני בין שתי המדינות חזק מתמיד, והמחויבות שלנו לביטחונה של ישראל לא תעורער". כמו כן, אובמה הבהיר כי הסכם הגרעין המסתמן יבטיח שאיראן לא תוכל להגיע לנשק גרעיני.

עוד בוואלה חדשות:
פרס: "חייבים לתמוך בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים"
אובמה: "דברי נתניהו נגד הערבים ישפיעו על מדיניות ארה"ב"
ישראל התלוננה - ארה"ב הטילה עיצומים על חברות שסייעו לאיראן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום בבית הכנסת "עדת ישראל", וושינגטון, מאי 2015. רויטרס
"אף ממשל לא עשה יותר ממני על מנת להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה"/רויטרס

באירוע נכחו חברי קהילה רבים, שגרירים זרים, ועיתונאים יהודים בכירים, בהם ג'פרי גולדברג, כתב "אטלנטיק" שראיין את אובמה מוקדם יותר השבוע בנוגע למזרח התיכון. עם זאת, שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, המזוהה עם גורמים במפלגה הרפובליקנית, לא נכח באירוע. גורמים בסביבתו מסרו כי הוא היה בנסיעה שתוכננה מראש, ולכן לא הגיע.

בהתייחסות לתהליך השלום, הודה אובמה כי הפלסטינים אינם "השותפים הקלים ביותר בעולם", אולם חזר והדגיש את מחויבותו לפתרון שתי המדינות. לדבריו, "כן, השכונה בעייתית, ולא נוכל לדרוש מישראל לוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה, אולם כפי שמדינת ישראל קמה, כך תקום לצדה מדינה פלסטינית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום בבית הכנסת "עדת ישראל", וושינגטון, מאי 2015. AP
"הפלסטינים אינם השותפים הקלים ביותר בעולם". אובמה, היום/AP

למרות דבריו הידידותיים במיוחד של הנשיא אובמה, בריאיון שפורסם אתמול בכתה העת "אטלנטיק" הוא נקט שפה נחרצת יותר. לדבריו, להתבטאויות של ראש הממשלה נתניהו לקראת הבחירות נגד הקמת מדינה פלסטינית ונגד אזרחי ישראל הערבים "יהיו השלכות על מדיניות החוץ שלנו". הוא הוסיף כי "ההתבטאויות שתיארו את אזרחי ישראל הערבים ככוח פולש שעלול להצביע ומשהו שיש להיזהר ממנו, מנוגדות לחלוטין לניסוח הכרזת העצמאות של ישראל".

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, בכנס של ארגונים יהודיים, יוני 2014. GettyImages
בנסיעה מתוכננת מראש. השגריר רון דרמר/GettyImages

"כשדבר כזה קורה, יהיו לכך השלכות על מדיניות החוץ", אמר הנשיא האמריקני. "בדיוק מאחר שאנחנו כל כך קרובים לישראל, לא לומר דבר משמעו יהיה שהבית הלבן יאבד כל אמינות בנוגע לנושאים האלה". אובמה הדגיש כי הוא זכה במהלך כהונתו לתמיכת הקהילה היהודית בארצות הברית, והבהיר: "יש קו ישר בין תמיכה בזכותו של העם היהודי למדינה בטוחה וחפה מרדיפה לזכויותיהם של האפרו-אמריקנים להצביע ולזכות להגנה שווה במסגרת החוק".

"אני חושב שאותו עיקרון תקף גם לעמים נוספים", הוסיף אובמה. "אני חושב שהדאגה לפלסטינים היא נאמנה למסורת ולערכים שעל בסיסם ישראל נוסדה. אם זה לא מקבל ביטוי במדיניות, אם אנחנו לא מוכנים להסתכן למען אותם הערכים - אז הם הופכים למילים ריקות, ולדעתי זה מקשה עלינו הרבה יותר להמשיך ולהגן עליהם בכל הנוגע להגנה על ישראל בזירה הבינלאומית".

אובמה התייחס להתרבות אירועי האנטישמיות ברחבי העולם, וטען: "אין ספק שהאווירה ברחבי העולם היא מפחידה למדי עבור משפחות יהודיות". עם זאת, הוסיף: "גורמים פוליטיים מנסים להשוות בין תמיכה בישראל ובעם היהודי לחותמת גומי למדיניות שיוצאת מהממשלה הישראלית. כך שאם אתה מפקפק במדיניות ההתנחלויות, אתה מיד הופך לאנטי-ישראלי או אנטי-יהודי".

טקס ממלכתי לציון יום ירושלים, גבעת התחמושת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
נתניהו באירוע לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת/נועם מושקוביץ

"אם אתה מביע חמלה או אמפתיה כלפי הנוער הפלסטיני, שמתמודד עם מחסומים והגבלות על יכולת התנועה שלהם, אתה נחשד ברמת התמיכה שלך כלפי ישראל", אמר. "אם אתה מוכן להתעמת עם הממשלה הישראלית בפומבי, אז מיד תופסים אותך כאנטי-ישראלי וכאנטי-יהודי. אני מתנגד לכך באופן מוחלט".

"אם אתה יושב בבית קפה בתל אביב או בירושלים, תשמע ויכוחים סוערים, וזה בריא", אמר. "זה חלק מהסיבה לכך שהאמריקנים אוהבים את ישראל ולכך שאני אוהב את ישראל - כי זו דמוקרטיה אמיתית, ואתה יכול להביע את דעותיך. אבל הדבר החשוב ביותר, לדעתי, שניתן לעשות כעת לטובת חיזוק עמדתה של ישראל, הוא להסביר מדוע פתרון שתי המדינות הוא התכנית הביטחונית הטובה ביותר עבור ישראל בטווח הרחוק".

"השאלה שיש לשאול היא מהם הסיכונים בפתרון שתי המדינות, ומה משקלם ביחס לסיכונים שבלא לעשות דבר ולהמשיך את הסטטוס קוו", הוסיף אובמה. "הסיכונים שבלא לעשות דבר הם גדולים בהרבה, לדעתי, אבל בסופו של דבר, חשוב שהעם הישראלי והממשלה הישראלית יחליטו בעצמם בנוגע למה שיש לעשות על מנת לשמור על ביטחונה של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully