וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי מבהיר: לא נאפשר לתחקר את מדעני הגרעין שלנו

20.5.2015 / 14:46

בזמן חידוש השיחות בווינה בין איראן למעצמות, המנהיג העליון מצהיר כי טהראן לא תסכים ל"דרישות בלתי-הגיוניות" מצדן. לדבריו, "לא נאפשר לזרים לחקור את ילדינו היקרים"

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אפריל 2015. AP
המנהיג העליון עלי חמינאי, אפריל/AP

המנהיג העליון של איראן עלי חמיאני הצהיר היום (רביעי) כי טהראן לא תסכים ל"דרישות בלתי-הגיוניות" מצד המעצמות במסגרת המשא ומתן ביניהן על תכנית הגרעין שלהן. כמו כן, חמינאי שלל את האפשרות שמדעני הגרעין של איראן יתוחקרו בידי פקחים. דבריו של חמינאי, ששודרו בטלוויזיה, היו חלק משורת הצהרות שהעניק לאחרונה לקראת תאריך היעד להסכם סופי שעומד על 30 ביוני.

"לעולם לא ניכנע ללחץ. לא נסכים לדרישות בלתי-הגיוניות", הדגיש המנהיג העליון. "איראן לא תאפשר גישה למדעניה או פגיעה בכל נושא חשוב אחר". חמינאי, שאמור לאשר כל הסכם סופי, שלל בחודש שעבר את האפשרות שיופעלו מנגנוני פיקוח מקיפים על פעילות הגרעין של ארצו והבהיר כי לא יתיר גישה לפקחים להיכנס לאתרים צבאיים. זאת על אף שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מתלוננת על כך שאין לה גישה לאתרים, למסכמים ולאנשים הרלוונטיים לחקירתה, שנועדה לאמת את טענות טהראן שלפיהן תכנית הגרעין שלה היא לצורכי שלום בלבד.

לקריאה נוספת בנושא
בכיר ישראלי: "איראן רכשה מטוסים חרף הסנקציות, ארה"ב התעלמה"
סבא"א: הסכם הגרעין יאפשר לנו גישה למתקנים הצבאיים באיראן
מרקל לריבלין: "מחויבים לביטחון ישראל, גם אחרי הסכם עם איראן"

"הם אומרים שאנחנו צריכים להרשות להם לראיין את מדעני הגרעין שלנו – כלומר, לחקור אותם", הוסיף חמיאני. "לא נסכים לכך שזרים ידברו עם המדענים שלנו ויחקרו את ילדינו היקרים, שהביאו לנו את הידע (הגרעיני) הנרחב הזה". איראן טרם השיבה על שאלות הנוגעות לשני היבטים מרכזיים בתכנית הגרעין שלה – פיצוצים מבוקרים וחישובי ניוטרונים שעשויים להצביע על כוונת לפתח נשק גרעיני.

ב-2 באפריל הגיעה איראן להבנות עם ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה הנוגעות להסכם הגרעין, שבמסגרתן יורשו פקחים של האו"ם לבצע בדיקות פולשניות יותר וקצרות-טווח יותר. עם זאת, ישנם הבדלים מהותיים בין פירוש הצדדים לאותן הבנות. צוותי המשא ומתן של הצדדים ייפגשו היום בווינה כדי לנסות ולהתקדם בשיחות ולפתור את המחלוקות המהותיות שעוד נותרו, בהם המועד שבו יוסרו הסנקציות מעל איראן וכן עתידה של תכנית הפיתוח והמחקר של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully