וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאה שנה להולדתו של משה דיין: מה שאתם צריכים לדעת היום

היום יבחנו תלמידי ישראל בבגרות במתמטיקה, יערך גמר גביע המדינה, נציין מאה שנה להולדתו של משה דיין, את יום מותו של קולומבוס ונחגוג את המצאת הג'ינס

הבגרות במתמטיקה

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013/בן קלמר

אתם צריכים לדעת שהיום (רביעי) תיערך הבגרות המאיימת יותר מכל הבגרויות על תלמידי ישראל – הבגרות במתמטיקה. 175,000 תלמידים ייגשו היום לבחינה שנחשבת לאימת הבגרויות. הם יעשו זאת ב-1,048 בתי ספר כאשר 30 אלף בוחנים ישגיחו עליהם. רוב התלמידים יגשו לבחינה ברמה של שלוש יחידות בגרות וברמת חמש יחידות יגשו רק מעט מהתלמידים. ממוצע הציונים נכון ל-2013 דווקא במצב טוב: הציון הממוצע עמד על על 77 בשלוש יחידות לימוד, 81 בארבע יחידות ו-83 בחמש יחידות. מעל 90% מהניגשים בשלוש הרמות קיבלו ציון עובר, שיעור המצטיינים ברמת חמש יחידות עמד על 51%.

גמר גביע המדינה

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב מול אובידיו הובאן שחקן הפועל באר שבע. קובי אליהו
ערן זהבי במשחק מול באר שבע בשבוע שעבר/קובי אליהו

אתם צריכים לדעת שהיום ייערך גמר גביע המדינה בכדורגל. אצטדיון סמי עופר בחיפה יארח לראשונה את הקרב על התואר השני בחשיבותו בכדורגל הישראלי, בו יתעמתו מכבי תל אביב והפועל באר שבע. הצהובים, שהוכתרו לפני שלושה ימים בלבד לאלופי ליגת העל בפעם השלישית ברציפות, מחפשים גביע ראשון מאז 2005 שישלים טרבל היסטורי אחרי שכבר הניפו העונה גם את גביע הטוטו, בעוד שהאדומים מבירת הנגב נואשים לתואר ראשון מאז גמר הגביע הבלתי נשכח ב-1997, בו ניצחו 0:1 את מכבי תל אביב ממספרת של ג'ובאני רוסו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מאה שנה להולדתו של משה דיין

הרמטכ"ל משה דיין ובנו אסי דיין. PINN HANS, GPO, לשכת העיתונות הממשלתית
משה דיין יחד עם בנו, אסי דיין/לשכת העיתונות הממשלתית, PINN HANS, GPO

אתם צריכים לדעת שהיום לפני מאה שנה נולד משה דיין שהיה הרמטכ"ל הרביעי של מדינת ישראל ושר הביטחון. הוא היה חבר כנסת ושר בממשלות ישראל, היה שר הביטחון במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים ואף תרם באופן משמעותי להסכם השלום עם מצרים כשר חוץ בממשלת בגין. באפריל 1930 הספיד משה דיין את רועי רוטנברג, חבר קיבוץ נחל עוז אשר נרצח על ידי מסתננים פלסטינים: "דור התנחלות אנו, ובלי כובע הפלדה ולוע התותח לא נוכל לטעת עץ ולבנות בית. לילדינו לא יהיו חיים אם לא נחפור מקלטים, ובלי גדר תיל ומקלע לא נוכל לסלול דרך ולקדוח מים. מיליוני היהודים, אשר הושמדו באין להם ארץ, צופים אלינו מאפר ההיסטוריה הישראלית ומצווים עלינו להתנחל ולקומם ארץ לעמנו". ההספד נחשב לאחד המסמכים אשר עיצבו את הזהות הישראלית.

כריסטופר קולומבוס

כריסטופר קולומבוס. AP
כריסטופר קולומבוס/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 509 שנה, בשנת 1506, הלך לעולמו כריסטופר קולומבוס, מגדולי מגלי הארצות. הוא נולד בגנואה, בסביבה של יורדי ים ובבגרותו חיפש נתיב סחר מהיר יותר מזה שגילה מרקו פולו למזרח הרחוק. הוא האמין כי העולם הוא עגול ולכן אם יתמיד אדם בכיוון בו ישוט – הוא יגיע לאותה הנקודה ממנה יצא. בזכות מימון שהצליח לקבל ממלכי ספרד פרננדו ואיזבלה החל להפליג מערבה כדי להגיע למזרח. לאחר חמישה שבועות של הפלגה הגיעו לנמל אל סלבדור שבאמריקה ובכך "גילה" את היבשת לעולם האירופי. קולומבוס חזר לספרד ב-15 במרץ 1493, ויצא למסעות נוספים, בהם גילה מושבות חדשות. הוא מת כשהוא עדיין משוכנע שהגיע לאסיה.

פטנט הג'ינס

סקיני ג'ינס. ShutterStock
סקיני ג'ינס/ShutterStock

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 143 שנים, בשנת 1873 רושמים לוי שטראוס וג'ייקוב דיוויס פטנט על הג'ינס. מכנסי הג'ינס עשויים מבד הדנים שהוא אריג כותנה השזור באופן אלכסוני ומקורו בעיר נים שבצרפת. לוי שטראוס היה סוחר יהודי שחי בסן פרנסיסקו והתפרנס ממכירת הג'ינס לכורים. אחד מלקוחותיו, חייט בשם ג'ייקוב דיוויס הציע ללוי להקים עסק משותף למכירת מכנסיים מבד הג'ינס. הם רשמו את הפטנט תחת השם "שיפור בהידוק הכיסים" וכך נוצר הג'ינס בצורתו המוכרת. הג'ינס במקורו היה בגד עבודה אך הפך בשנות החמישים לפופולרי בקרב בני הנוער וכך נשאר עד היום כבגד יומיומי שניתן ללבוש בכל גיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully