וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינדיק: הצבעה באו"ם על פלסטין - רק אחרי הסכם הגרעין

19.5.2015 / 8:48

ראש צוות המו"מ האמריקני לשעבר, אמר אמש כי ממשל אובמה "ממוקד כרגע בהסכם עם איראן ולא צריך שני עימותים עם ישראל בו זמנית". הוא הוסיף כי "אין סיכוי בעת הזו למשא ומתן"

נאום אבו-מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
הרשות הפלסטינית הוכרה כמדינה משקיפה שאינה חברה בעצרת הכללית של האו"ם ב-2012/רויטרס

ממשלו של הנשיא האמריקני ברק אובמה יבקש מצרפת לחכות עד לסוף הקיץ עם הצעה להקמת מדינה פלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם – כך אמר אמש (שני) מרטין אינדיק, מי ששימש בשנה שעברה ראש צוות המשא ומתן הישראלי-פלסטיני מטעם ארצות הברית. על פי אינדיק, הסיבה לדחייה היא רצונו של הממשל להתמקד בעת הזו בהסכם הגרעין עם איראן, ולהימנע מעימות עם ישראל בשתי חזיתות בו זמנית.

"הבית הלבן ממוקד כרגע בהסכם עם איראן. הממשל לא צריך לסבך לעצמו את החיים עם שני נושאים שיגרמו למתח עם ישראל בו זמנית", אמר אינדיק בכנס של המועצה ליחסי חוץ בניו יורק. אינדיק הוסיף כי "הצרפתים לא יגישו הצעה כל עוד יש איום בהטלת וטו מצד ארצות הברית, והם מבינים שאם הם יפעלו לפני ספטמבר, זה מה שיקרה. עם זאת, כאשר יגיע חודש ספטמבר, אני חושב שהצרפתים כבר יפעלו ויגישו את ההצעה שלהם". לגבי השאלה כיצד ינהג ממשל אובמה אל מול ההצעה הצרפתית, אינדיק אמר כי יש סיכוי טוב שהממשל "ילך על זה", כלומר יחליט לא להטיל וטו.

לדבריו, אם ההצעה הצרפתית שתוגש לבסוף, לא תהיה מאוזנת מספיק בעיני הממשל, אזי הנשיא אובמה שוקל להעלות להצבעה באו"ם החלטה אמריקנית עצמאית, שתכלול "דברים ששני הצדדים לא יאהבו". על פי אינדיק, הצעה כזו תכלול מצד אחד את הביטוי "גבולות 1967 עם חילופי שטחים", אבל גם תתייחס באופן ברור לישראל כ"מדינת הלאום של העם היהודי". את הצורך בהחלטה כזו במועצת הביטחון של האו"ם, הסביר אינדיק באמצעות הקביעה ש"אין כרגע סיכוי למשא ומתן" בין ישראל לפלסטינים.

ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
הממשל מנסה להימנע מעימות דו חזיתי עם ישראל. נתניהו ואובמה/AP

אינדיק טען כי שני המנהיגים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נעדרים כל לגיטימציה ציבורית למשא ומתן רציני. לדבריו, "נתניהו הקים ממשלת ימנית צרה, שאין בה אף גורם מהמרכז הפוליטי כמו בממשלות הקודמות. אבו מאזן מצדו חסר לגיטימציה ציבורית, הוא לא הלך לבחירות מאז שנת 2005, ואין לו מנדט מהציבור הפלסטיני לוויתורים הנדרשים אם יהיה הסכם. הוא משותק. יש נסיבות בשני הצדדים שהופכות את זה למסובך מאוד להגיע להסכם".

באירוע בו הופיע אינדיק דיבר גם אליוט אברהמס, ששימש יועץ בכיר לענייני המזרח התיכון בממשלו של ג'ורג' בוש הבן. אברהמס הסכים עם הניתוח של אינדיק, ואמר כי זה יהיה "בזבוז זמן" מצדו של שר החוץ האמריקני לעסוק בעת הזו בניסיון לחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. במקום זאת, אברהמס הציע להתמקד בשיפור התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, וציין לטובה בהקשר הזה את כניסתם של שוטרים פלסטינים לפעולות שיטור במזרח ירושלים. בנוסף, אברהמס קרא לישראל לאפשר לפלסטינים לשפר את תשתיות הטלפון הסלולרי בגדה המערבית, שמפגרות משמעותית אחרי אלה הקיימות בישראל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
שוטרים פלסטינים במזרח ירושלים/רויטרס

הפסימיות המשותפת של אינדיק ואברהמס בכל הנוגע לסבב נוסף של משא ומתן ישראלי-פלסטיני, מייצגת קונצנזוס נדיר בוושינגטון המפולגת של ימים אלה. כאשר שני בכירים לשעבר – אחד מזוהה עם הדמוקרטים והשני עם הרפובליקנים – שותפים לעמדה זו, ברור שסוגית המשא ומתן אינה רלוונטית בעת הזו. הנשיא אובמה עצמו אמר דברים דומים בסוף השבוע בריאיון לרשת "אל-ערביה", שבמהלכו הבהיר כי ממשלו לא יתמקד בעת הקרובה בנושא הישראלי-פלסטיני.

תואר ללא משמעות

הדברים הללו צובעים באור בעייתי את ההודעה שפורסמה אתמול בצהריים בישראל, על מינויו של שר הפנים, סילבן שלום, לאחראי על המשא ומתן הישראלי-פלסטיני בממשלה החדשה. הסיכוי שמשא ומתן כזה ייצא לפועל בתקופת כהונתה של הממשלה שואף לאפס, אבל אם זה בכל זאת יקרה בדרך נס, מי שבפועל ינהל את המגעים יהיה שליחו המיוחד של נתניהו לנושאים הללו, עו"ד יצחק מולכו. בסבב המשא ומתן האחרון, מולכו ניהל ערוץ חשאי במקביל לשיחות ה"רשמיות" עליהן הופקדה שרת המשפטים דאז, ציפי לבני. בהחלט ייתכן שמולכו מעורב במגעים חשאיים כאלה ואחרים גם עתה, אבל משא ומתן רשמי ומסודר, כפי שהשר שלום אמור להוביל, לא נראה באופק.

בנוסף לתיק הפלסטיני, השר שלום הופקד גם על ה"דיאלוג האסטרטגי עם ארצות הברית", תואר רב רושם שעליו הופקד בשנים האחרונות השר יובל שטייניץ. גם בנושא הזה, מאחורי המילים הגדולות מסתתרת העובדה שאת מעט הדיאלוג האסטרטגי שעדיין מתקיים בין הממשל בוושינגטון ללשכת ראש הממשלה בירושלים, מוביל היועץ של נתניהו לביטחון לאומי, יוסי כהן – ולא אף אחד משרי הממשלה. העברת התיק משטייניץ לשלום אינה צפויה לשנות את העובדה הזו.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully