וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרוזים זועמים על סגירת הגדוד: "בלעדיו, העדה שלנו תיעלם"

החלטתו של הרמטכ"ל איזנקוט לסגור את גדוד "חרב", שזכה לשבחים על תפקודו, התקבלה במורת רוח בקרב העדה. "הגדוד הוא גאוותנו, מי אנחנו בלעדיו? זו פגיעה בלב לבה של העדה הדרוזית"

תרגיל של גדוד חרב, יוני 2012. ג'יליס
לוחמי גדוד חרב במהלך תרגיל/ג'יליס

הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט היום (שני) על סגירת גדוד "חרב" הייעודי לבני העדה הדרוזית. הגדוד המבצעי המצטיין, שזכה לציון לשבח במהלך מלחמת לבנון השנייה, נסגר לאחר שיתוף פעולה והתייעצות בין מפקדים, בכירי העדה ומנהיגיה הרוחניים. "צה"ל רואה במהלך זה הזדמנות לחיזוק שילובם המלא של בני העדה בצה"ל, ויפעל בתוך כך לשימור המורשת המפוארת של הגדוד, לוחמיו וחייליו", נמסר.

בדובר צה"ל הסבירו כי המהלך מעיד על מגמה חיובית, בשל "השילוב המוצלח של חיילי העדה לאורך שנים, בכלל יחידות צה"ל, ורצונם להמשיך להתפתח ולהשתלב בצבא". עוד נמסר כי "לכל אורך ההיסטוריה של מדינת ישראל ישנה ברית אחים בינה לבין העדה הדרוזית. בני העדה מהווים דוגמה ומופת בגיוס לצה"ל, במוטיבציה הגבוהה, ברצון לשרת בתפקידים משמעותיים בחובה ובקבע בכלל היחידות, וכן שילמה העדה מחיר כבד במערכות ישראל".

לקריאה נוספת:
זעזוע בעולם הפשע: הארגון הגדול בישראל נעצר בשלמותו
"רוצה עוד זמן עם הילדים": אפרת נאבקת עבור הטיפול שיאריך חייה
הרצוג תקף את התנהלות נתניהו: "פוגע בתקשורת כמו ארדואן"

רזי טריף, מסעדת אלראזי, מע'ר. באדיבות המצולמים
"הגדוד הוא גאוותנו". ראזי טריף לצד ציור לוחמי הגדוד במסעדתו/באדיבות המצולמים
"למה לפרק? מה בוער לצבא לעשות את זה? גדוד חרב הוא היסטוריה, ערכים ומורשת. אסור לפרק מיתוס כזה"

אלא שלמרות הנימוק החיובי, המהלך התקבל בעצב רב בקרב רבים מבני העדה. סלימאן טריף ממע'אר, ששימש נגד בגדוד במשך 12 שנה, מעיד על עצמו כמי ש"גדוד 299 זורם בדם גופו", וזאת למרות שהשתחרר לפני 20 שנה. "מי אנחנו בלי הגדוד הזה? העדה שלנו תיעלם, הגדוד הוא גאוותנו", אמר בעצב.

בבעלותו של טריף מסעדה, אלראזי שמה, שהנכנסים בה יכולים להתבלבל ולראות במקום כמוזיאון לגדוד חרב. סמל היחידה מעטר את הקירות לצד תעודות ומגני הוקרה מקציני הגדוד. התמונה הבולטת ביותר במסעדה היא זו של לוחמי הגדוד יוצאים מלבנון בשוך קרבות מלחמת לבנות השנייה. במלחמה זו, כאמור, זכה הגדוד להערכה רבה על הישגי לוחמיו בקרבות הקשים.

בנו של טריף, ראזי, ששירת אף הוא בגדוד, הביע חשש מ"השלכות שליליות" בעקבות סגירת הגדוד. לדבריו, "לא כל צעיר דרוזי יכול לשרת ביחידות אחרות. עבור רבים מחסום השפה והתרבות גבוהים מדי, ורק בגדוד חרב הם מביאים לביטוי את מלוא יכולתם. אני חושש שהצעד הזה יפגע במספר המתגייסים לצבא". הוא אף הוסיף כי הוא חושש מהאפשרות שראשי הצבא לא יגלו הבנה לצרכי הדת של החיילים הדרוזים, ובכלל זה הכוונה לחופשה של שבעה ימים שניתנת ללוחמי גדוד חרב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"פגיעה בלב לבה של העדה הדרוזית"

אלוף משנה (במיל') מחמד עזאלדין, המפקד השישי של גדוד חרב בשנים 1983-1982, סבור כי מדובר במהלך שגוי. "זו פגיעה בלב לבה של העדה הדרוזית. ימים יגידו שזו הייתה טעות, עוד לא מאוחר לתקן. גם הייתה החלטה על 18 שרי ממשלה ובסוף שינו את ההחלטה", אמר.

עזאלדין הוביל את הגדוד בקרבות קשים מול הקומנדו הסורי במלחמת לבנון הראשונה, ומאוחר יותר אף היה מפקד החטיבה בגזרה המזרחית של רצועת הביטחון בדרום לבנון. "עברנו מבחנים רבים, בלבנון, ברצועת עזה, בגבולות, תחת אש ובשלג. הוכחנו את עצמנו בכל מקום בהצלחה רבה. למה לפרק? מה בוער לצבא לעשות את זה? גדוד חרב הוא היסטוריה, ערכים, מורשת, מסורת, מיתוס. אסור לפרק מיתוס כזה. אני בעד שכל צעיר דרוזי ילך לכל יחידה שיחפוץ, אבל חייבים להשאיר את הגדוד כבית חם לחיילים הדרוזים. זה הדבר החשוב ביותר בברית החיים שכרתנו עם העם היהודי, ואנחנו העדה שהשתלבה הכי טוב בחיי המדינה", אמר. הוא הוסיף כי הצעד המדובר הוא "פיזור הגדוד ולא פירוקו, כי מהפזורה נוכל לחזור ולהקים את הגדוד המפואר".

חבר הכנסת איוב קרא (הליכוד), המכהן כסגן שר במשרד לשיתוף פעולה אזורי, הוסיף באותו קו. "החלטת הרמטכ"ל לסגור את הגדוד הדרוזי יש בה משום פגיעה במורשת ובעבר של אחת היחידות החשובות והמרתקות בצה"ל, על אף השינוי והאינטגרציה שאני תומך בה בקרב צעירי העדה הדרוזים", אמר. לדבריו, במקום לסגור את הגדוד הדרוזי, יש לספחו לאחת מחטיבות החי"ר המובחרות, כדי לשמר את המסגרת ולאפשר לחיילים יהודים ודרוזים לשרת בו באופן התנדבותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully