וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: האפיפיור הכריז על שתי נזירות פלסטיניות כקדושות

17.5.2015 / 14:30

באירוע רב משתתפים בוותיקן, הכריז פרנציסקוס על העלאתן לקדושה של שתי נזירות שחיו בפלסטין של המאה ה-19. ח"כ באסל גטאס, שהשתתף בטקס לצד אבו מאזן: "האירוע מתפרש כהכרה בעם הפלסטיני ובזכויותיו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

האפיפיור פרנציסקוס העלה היום (ראשון) לדרגת קדושות שתי נזירות ממוצא פלסטיני. אתמול נפגש האפיפיור עם אבו מאזן בוותיקן, והכתיר אותו "מלאך של שלום".

בטקס השתתף הבוקר גם חבר הכנסת באסל גטאס ("הרשימה המשותפת"). לדבריו, האירוע בקריית הוותיקן נצבע בגוון פוליטי, אחרי שהכס הקדוש הכיר בפלסטין כמדינה עצמאית. "זה מתפרש על ידי העם והמאמינים כהכרה בעם הפלסטיני ובזכויותיו", אמר ח"כ גטאס. "טקס קידוש הנזירות הוא אירוע חשוב מאד ומרגש", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
באסל גטאס בוותיקן, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

בטקס הקנוניזציה, קודשו מרים בווארדי - מייסדת המנזר הכרמליתי בנצרת - ומארי אלפונסין גטאס, שפעלה בירושלים. השתיים הן הנזירות הראשונות מהמזרח התיכון שמועלות לקדושה.

משלחת גדולה מהרשות הפלסטינית, בראשות אבו מאזן, באה הבוקר לוותיקן, וזו הייתה הפעם הראשונה שדגלי פלסטין הונפו בכיכר פטרוס הקדוש. בטקס הועלו לקדושה גם שתי נזירות מצרפת ומאיטליה, ג'יאן-אמילי וילנב ומריה כריסטינה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביקור בוותיקן, מאי 2015. רויטרס
האפיפיור ואבו מאזן, אתמול בוותיקן. "מלאך של שלום"/רויטרס

אתמול אמר אבו מאזן כי "שתי הנזירות הקדושות מהוות מקור השראה של תקוה וכוח לעם הפלסטיני, שנאבק למען עצמאותו וריבונותו". יושב ראש הרשות הוסיף כי "ההכרזה על קדושתן, בימים שבהם העם הפלסטיני מציין את הנכבה, מוכיחה כי העם הפלסטיני עדיין מאוחד על כל עדותיו". עוד ביקש אבו מאזן "לקרוא לפלסטינים בני העדה הנוצרית, שנשארו על אדמתם, להמשיך ולאחוז בתקווה, באמונה ובמולדת - ולא להתפתות להגירה".

בווארדי היא ילידת 1846 מהכפר אעבלין שבצפו. גאטס, ילידת ירושלים, נולדה ב- 1843. בווארדי הקימה בהודו ובבית-לחם מנזרים של המסדר הכרמליתי, וגאטס יסדה בירושלים את מסדר האחיות רוזרי. תהליך הכרזתן כקדושות ארך עשרות שנים, וכמקובל בכנסיה הקתולית עבר מספר שלבים: בווארדי הוכרזה כמבורכת ב-1983, וגאטס הוכרה כמבורכת רק בשנת 1995.

ח"כ גאטס אמר כי "מקובל לקדש את אלה שנתנו את חייהם לכנסיה, וזה תהליך ארוך מאד. מי שמוכר כקדוש הוא בעל נסים והיסטוריה ארוכה בתרומתו לכנסיה". הוא ציין כי "האירוע הזה מחזיר את הנוצרים הערבים למרכז, כחלק מהאומה הערבית".

בטקס השתתף גם הפטריארך הלטיני של ירושלים, פואד טוואל. טרם צאתו לוותיקן, אמר טוואל כי שתי הנזירות היוו דוגמה לנוצרים, למוסלמים וליהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully