וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של איראן: סביר מאוד שנחתום על הסכם גרעין

15.5.2015 / 18:27

בריאיון לדר שפיגל הגרמני, הבהיר זריף כי ניתן להגיע להסכם קבע עם המעצמות בתנאי ש"הן מתכוונות לכך ברצינות". הוא הדגיש כי ארצו לא מעוניינת להשתלט על המזרח התיכון. "מרוצים מגודלנו"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בכנס של אוניברסיטת ניו יורק, 29 באפריל 2015. רויטרס
שר החוץ של איראן זריף בדיון באוניברסיטה בניו יורק בחודש שעבר/רויטרס

איראן אופטימית ביחס לאפשרות להגיע להסכם גרעין סופי עם המעצמות – כך אמר שר החוץ שלה מוחמד ג'וואד זריף בריאיון לעיתון הגרמני דר שפיגל, שקטע ממנו פורסם היום (שישי). המשא ומתן בין טהארן לשש המעצמות התחדש בימים אלו במטרה לחתום על הסכם עד סוף החודש הבא.

"חתימה על הסכם קבע היא אפשרות מאוד סבירה, בתנאי שעמיתינו למשא ומתן מתכוונים לכך ברצינות", אמר זריף בריאיון. איראן, ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין הגיעו להבנות ב-2 באפריל בלוזאן שבשוויץ שעל בסיסן הן מקוות לשרטט את הסכם הקבע שיפתור המחלוקת. תאריך היעד נקבע ל-30 ביוני, אולם לא מן הנמנע שהוא יידחה מעבר לכך עם התקדמות השיחות.

לקריאה נוספת בנושא הגרעין האיראני
סבא"א: הסכם הגרעין יאפשר לנו גישה למתקנים הצבאיים באיראן
מרקל לריבלין: "מחויבים לביטחון ישראל, גם אחרי הסכם עם איראן"

כמו כן, זריף ביקר את ערב הסעודית, שיחד עם יתר נסיכויות המפרץ, הביעה חשש שהסכם עתידי עם איראן יחזק את מעמדה באזור ויפגע בביטחונה. "חלק מהאנשים באזור ללא ספק נמצאים בפאניקה", טען זריף, שהוסיף כי אין סיבה לכך. "אנחנו לא רוצים לשלוט באזור. אנחנו מרוצים מגודלנו", הדגיש שר החוץ האיראני בניסיון לסתור את טענות מדינות האזור, בהן ישראל, שפניה של טהראן להשתלטות על המזרח התיכון.

במקביל, סגנו של זריף ומי שעומד בראש צוות המשא ומתן של איראן הביע עמדה ספקנית יותר לגבי תוצאת השיחות. בשיחה עם סוכנות הידיעות האוסטרית הבהיר עבאס עראקצ'י כי טהראן "מוכנה לכל האפשרויות" אם המשא ומתן לא יישא פרי. לדבריו, "על אף שאני אופטימי, זה לא אומר שכל הסכם מתקבל על הדעת". עם זאת, הוא הבהיר כי "פתרון כל הסוגיות הטכניות לא יהיה קשה אם יהיה רצון פוליטי לכך". עראקצ'י הדגיש כי "אם זה אכן המקרה, ניתן להגיע להסכם סופי עוד לפני תאריך היעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully