וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנשי אסד עינו ורצחו דרוזי מרמת הגולן בחשד שסייע למורדים"

14.5.2015 / 11:30

עימאד אבו-סאלח, יליד מג'דל שמס, נרצח על ידי המשטר הסורי לאחר שעל פי דיווח - תושב הכפר האשימו בקשר עם גורמי אופוזיציה ברמת הגולן. "שבוע אחרי שנעצר הזהירו את אביו שלא ישאל עליו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל 'פשעו' היה שהביע את דעתו". עימאד אבו-סאלח/מערכת וואלה!, צילום מסך

חצי שנה עברה מאז מסר המשטר הסורי את תעודת הפטירה של עימאד אבו סאלח, יליד מג'דל שמס ברמת הגולן, שנעצר ועונה למוות על ידי אנשי המודיעין של הנשיא אסד. ואולם למרות הזמן שחלף, תעלומת מעצרו ומותו ממשיכה להסעיר את קרוביו ומכריו – לא רק בסוריה, אלא גם בכפר הדרוזי בגבול הצפון.

יליד הכפר מנדי ספדי, ששימש בעבר ראש הלשכה של סגן השר לשעבר איוב קרא, נמצא לדבריו בקשר עם גורמי אופוזיציה סוריים זה 15 שנה. לטענתו, לא ידוע אם המידע שהפליל לכאורה את אבו סאלח הגיע מסוריה או דווקא מתושב היישוב שבו נולד. "אין לי עדיין אימות אם זה נכון או לא, אבל על פי מידע שקיבלתי מסוריה, מעצרו של עימאד הסתמך על דוח ששלח תושב ממג'דל שמס לאנשי המשטר הסורי", אמר ספדי בשיחה עם וואלה! NEWS.

"ישנם אנשי אופוזיציה שמתוך דאגה לביטחונם הם עדיין משרתים תחת המשטר, ויש לנו כמה גורמים כאלה שאנחנו בקשר איתם והם מעבירים לנו מידע. כבר שנים שאני מתעניין באכזריות של אסד כלפי העם שלו ומבקש לחשוף את זה לעולם, אבל כשמדובר באדם שנולד בכפר שלי, זה עוד יותר מעניין אותי", הוסיף. "אם הפללתו של עימאד על לא עוול בכפו התבססה על מידע שהגיע ממג'דל שמס או מכל אדם שחי בתוך גבולות ישראל, המדינה צריכה להעמיד אותו לדין לא רק על ריגול ומגע עם סוכן זר, אלא על שותפות ברצח".

לקריאה נוספת:
וינשטיין לנתניהו: אתקשה להגן בבג"ץ על מינוי דרעי לשר בממשלה
אותרה גופה בכנרת במסגרת חיפושים אחר שוטר מג"ב שנעדר
המנהלים זועמים על נהלי הבגרויות החדשים: "חפוז ולא מקצועי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור שציירו המורדים לזכרו של עימאד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבו-סאלח נולד במג'דל שמס לפני 51 שנים. שלוש שנים לאחר מכן, עם כיבוש רמת הגולן במלחמת ששת הימים, עברו הוריו להתגורר בג'רמנה, אז כפר דרוזי סמוך לדמשק וכיום שכונה בבירת סוריה. בבגרותו יצא ללימודי תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה בפולין. בתום לימודיו חזר לג'רמנה, שם הקים משפחה והתגורר עד שנעצר על ידי אנשי משטר אסד. "גם לפני פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 עימאד התנגד למשטר של אסד ותמך באופוזיציה, אבל הוא מעולם לא החזיק נשק ומעולם לא נלחם נגד המשטר", סיפר אחד ממכרי המשפחה של אבו סאלח במג'דל שמס.

הוא הוסיף: "במהלך המלחמה הוא היה פעיל חברתי וסייע למאות ואפילו לאלפי פליטים שהגיעו לאזור דמשק. בחופשות הקיץ בשנים 2013-2012 הם פתחו בג'רמנה בתי ספר לילדי פליטים. עימאד היה אחראי על אחד מבתי הספר ודאג להם לאספקת אוכל, לתרופות ולהלבשה". לדברי תושבים במג'דל שמס, המכירים את אבו סאלח ומשפחתו, הוא נהג לתעד את פעילותו ההומניטרית בפייסבוק ולא הסתיר את התנגדותו לאסד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנדי ספדי (שני מימין) בפגישה עם אנשי אופוזיציה סוריים בבולגריה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
בפגישה עם אנשי אופוזיציה סוריים באירופה. ספדי מנדי/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ב-29 ביולי 2013 נעצר אבו סאלח על ידי אנשי הביטחון הסורי. "אחרי שבוע, אבא שלו ביקש מאנשי מנגנון הביטחון של אסד לדעת אם הוא חי או מת. הם הזהירו אותו שלא ישאל עליו", סיפר ספדי. מכר של המשפחה הוסיף: " ב-18 בדצמבר 2014, שנה וחצי אחרי שעימאד נעצר, נתנו להורים שלו תעודת פטירה ואמרו להם: 'הנה הבן שלכם, הוא נפטר ואל תשבו להתאבל עליו'. אפילו גופה הם לא קיבלו. זאת טרגדיה".

"שנה וחצי לאחר מעצרו נתנו להורים שלו תעודת פטירה ואמרו להם: 'הנה הבן שלכם, הוא נפטר ואל תשבו להתאבל עליו'"

ממידע לא מבוסס שהגיע לספדי עולה כי גם אשתו של אבו סאלח נעצרה שבועיים אחריו. "הביאו אותה לזהות את בעלה. היא הצליחה לזהות אותו רק בגלל הבגדים שלבש. אלה היו אותם הבגדים שהוא לבש ביום שבו הוא נעצר", סיפר ספדי. "אבו סאלח עונה למוות והוא נהרג ככל הנראה פחות מחודש אחרי שהוא נעצר".

לדברי ספדי, מהמידע שנמסר לו מגורמים בסוריה, אבו סאלח הואשם בקשר עם גורמי האופוזיציה ברמת הגולן המשולים בעיני משטר אסד למשתפי פעולה עם ישראל. על בסיס זה הוחלט להאשימו בקשר עם סוכן זר וריגול. "הוא באמת היה בקשר עם גורמי אופוזיציה, אבל זאת לא סיבה לרצוח אותו בעינויים. הוא התריע שהמשטר עושה דברים לא נכונים ושהדיכוי וההרג לא מקובל", מסכם ספדי. "הוא היה מתון בדעותיו וביקש בסך הכול את זכותו האלמנטרית להביע את דעתו. הוא לא נלחם בחזית מול המשטר, לא ריגל ולא העביר מידע רגיש לאויב. כל 'פשעו' היה שהוא הביע את דעתו".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully