וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין לנתניהו: אתקשה להגן בבג"ץ על מינוי דרעי לשר בממשלה

היועץ המשפטי לממשלה העביר חוות דעת, ובה ציין כי אמנם אין מניעה משפטית למינויו של יו"ר ש"ס לשר, אולם הדגיש כי "מדובר בהחלטה שמעוררת קשיים משפטיים", בשל עברו הפלילי של דרעי ופגיעתו באמון הציבור. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הגיש הלילה (חמישי) חוות דעת לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה ציין כי יתקשה להגן על מינויו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר בממשלה. וינשטיין הבהיר אמנם כי אין מניעה משפטית למינויו של אריה דרעי, אולם לצד זאת הדגיש כי יתקשה להגן על העתירה בבית המשפט העליון.

"מדובר בהחלטה המעוררת קשיים משפטיים, וזאת נוכח עברו הפלילי המכביד של דרעי והפגיעה באמון הציבור ובטוהר מידותיו של השלטון ובתקינות פעילותו, אשר עלולה להיגרם עקב מינויו של דרעי לשר", כתב וינשטיין לנתניהו, וביקש ממנו לתת דעתו על ההשלכות.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדן ביקש את הפנים וביטחון הפנים ונתניהו סירב
צפו: ח"כ גטאס קטע את נאום נתניהו על יום הניצחון על הנאצים
הפגישה הצנועה של נתניהו שעשויה להשפיע על הבחירות בארה"ב

ח"כ אריה דרעי ויואב גלנט בהצבעה על חוק הרחבת הממשלה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
דרעי, אתמול במליאה/נועם מושקוביץ

בש"ס מיהרו להגיב והדגישו כי האירועים שבגינם הוגשה העתירה התרחשו לפני יותר מ-30 שנה. "תנועת ש"ס מקבלת בסיפוק את חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה הקובעת במפורש כי אין כל מניעה משפטית למינוי יו"ר התנועה הרב אריה דרעי לשר הכלכלה. יש לברך על כיבוד רצון הבוחר ותוצאות הבחירות, מה עוד שהאירועים שעמדו ביסוד ההליכים המדוברים התרחשו לפני 30 שנה", נמסר. "ש"ס מברכת על כוונתו של ראש הממשלה להשלים בהקדם את הרכבת הממשלה על מנת לטפל בצרכי המדינה הדחופים".

חוות הדעת המלאה של וינשטיין

בשבוע שעבר עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ על מנת לבטל את מינויו של דרעי לשר בממשלת ישראל נוכח העובדה כי הורשע בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ועקב חוסר סבירות שבמינוי זה.

בחוות דעת נפרדת, התייחס וינשטיין גם למינויו של ח"כ יואב גלנט (כולנו) לתפקיד שר הבינוי, וציין בחוות דעת כי פרשיות הקרקעות שבהן נקשר שמו ואשר גרמו לביטול מינויו לרמטכ"ל - אין בכוחן למנוע מינויו לשר. עם זאת, הוא הדגיש גם כאן כי ישנם קשיים במינוי, והוסיף כי כדי להקל על הקושי ניתן לאמץ את ההצעה להעביר את האחריות על מועצת מקרקעי ישראל ממשרד הבינוי לאוצר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
קשיים משפטיים. וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

בחוות הדעת שנשלחה לראש הממשלה, כתב וינשטיין: "כידוע, במהלך השנים היה מעורב דרעי במספר פרשות משפטיות, אשר חלקן הגיע לכדי אישום ואף הרשעה בפלילים. (...) הכלל שנקבע בחוק יסוד: הממשלה הוא כי אדם כשיר להתמנות לשר רק לאחר שחלפה תקופה של שבע שנים מן היום שבו סיים לרצות את עונשו.

"לצד זאת, קבע בית המשפט העליון בפסיקה עקבית וארוכת-שנים את העיקרון שלפיו 'כשירות לחוד ושיקול דעת לחוד'. דהיינו, עמידה בתנאי הכשירות הפורמליים לצורך מינוי לכהונה ציבורית, כמו גם העדרם של תנאי כשירות סטטוטורית למינוי כאמור, עדיין מותירה חובה על הרשות הממנה להפעיל את שיקול דעתה באשר לנאותות המינוי. בד בבד, הרי שמתחם הסבירות הנתון לראש הממשלה בקביעת הרכב ממשלתו ובמינוי השרים שיהיו חברים בה הנו רחב ביותר.

"ועדיין, שיקול דעת זה אינו בלתי-מוגבל. כך, בהתאם להלכה הפסוקה, המשפט יתערב ויאמר את דברו במקום שבו המינוי משקף איזון בלתי-ראוי בין מכלול השיקולים הרלוונטיים, וכאשר הוא כרוך בפגיעה ממשית בעקרונות ערכיים מקובלים בחברה".

"הדין הקיים אינו מציב מניעה למינוי דרעי לשר בממשלה"

תחת הכותרת "מן הכלל אל הפרט", מוסיף וינשטיין: "מגוון הפרשות המשפטיות שבהן היה מעורב דרעי במהלך השנים, הצטברותן והתמשכותן, מעלה תמונה קשה ביותר. ברור כי אין מדובר במי שמעד באופן חד-פעמי ושב מיד לדרך הישר; אין מדובר במי שסטה קלות מן השורה; ואף לא במי שהכיר בחטאיו ולקח אחריות על מעשיו. מדובר במי שהורשע בחמורות מן העבירות הפליליות בתחום השחיתות השלטונית - בהן עבירת השוחד - עבירות הפוגעות קשות בטוהר המידות וניקיון הכפיים השלטוני; עבירות אשר כבר הוכר בכך כי על-פי עצם מהותן ונסיבות ביצוען פוגעות הן באושיות המבנה ובערך שלטון החוק".

בסופה של חוות הדעת כותב וינשטיין: "לא בלי התלבטות, מצאתי כי בכפוף למכלול הקשיים וההסתייגויות שפורטו לעיל, ניתן לפרש את הדין הקיים ככזה שאינו מציב מניעה משפטית למינויו של דרעי לשר בממשלה. זאת, נוכח תנאי הכשירות הקבועת בחוק היסוד והן בשל כך שפרשנות סבירה של אמנות המידה שהותוו על ידי הפסיקה בסוגיה זו עד כה אינה מחייבת כי מינוי כאמור יימצא כלוקה באי-סבירות קיצונית ברמה המשפטית. יחד עם זאת, סבורני, כאמור, כי מדובר בהחלטה המעוררת קשיים משפטיים".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully