וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד החוץ זעמו - אבל אין חדש בהכרה של הוותיקן בפלסטין

13.5.2015 / 18:15

ההודעה על הסכם סחר משותף בין הוותיקן לרשות הפלסטינית, שבו השתמשו במונח "מדינת פלסטין", הוביל לסערה קצרה ואף להודעת גינוי של משרד החוץ. עם זאת, בפועל הוותיקן הכיר בפלסטין כמדינה כבר בעבר, ומשמעותו של ההסכם אינה כה דרמטית

האפיפיור פרנציסקוס – הוותיקן, 12 באפריל 2015. AP
הכיר כבר בעבר במדינה הפלסטינית. האפיפיור פרנציסקוס/AP

הוותיקן הודיע היום (רביעי) על משא ומתן המתנהל בינו לבין "מדינת פלסטין", להגדרתו, בנושא הסכם סחר משותף לשתי המדינות. בעקבות ההודעה התחוללה סערה תקשורתית ודיפלומטית קצרה, שבמהלכה כלי תקשורת בולטים בעולם דיווחו בטעות כי מדובר בפעם הראשונה שהכס הקדוש מכיר בפלסטין כמדינה, ומשרד החוץ הישראלי אף העביר תגובה זועמת בנושא לכתבים. עם זאת, עד מהרה התברר כי בפועל הוותיקן מתייחס לפלסטין כמדינה מזה זמן רב, ואין חידוש משמעותי בהודעה שפורסמה היום.

הודעת הוותיקן עלתה לאתר האינטרנט של הכס הקדוש בשעות הצהריים, ונכתב בה בפשטות ששתי המדינות ערכו פגישה בדרגי עבודה לקראת חתימה על הסכם הסחר המשותף. סוכנות הידיעות אי-פי מיהרה לדווח בעקבות ההודעה כי הוותיקן הכיר לראשונה בפלסטין כמדינה. הדיווח היכה גלים ברחבי העולם, ואף זכה לאלפי שיתופים בטוויטר.

עם זאת, בדיקה קצרה של הנושא מעלה כי הוותיקן הכיר בפלסטין כמדינה כבר בעבר, כאמור. בין השאר, הכס הקדוש בירך על החלטת העצרת הכללית של האו"ם להכיר בפלסטין בשנת 2012, והאפיפיור עצמו תיאר את ביקורו בארץ הקודש בשנה שעברה כביקור ב"ישראל ובפלסטין".

עוד בוואלה חדשות:
ייבדק מידע על התנהלות לא תקינה של עו"ד דוד בכהונתה כפרקליטת מחוז
עיראק: מנהיג דאעש החדש נהרג בתקיפה אמריקנית
המפכ"ל הפתיע: "יש לבחון מחדש את העמדה לגבי סמים קלים"

נשיא המדינה שמעון פרס האפיפיור פרנציסקוס ויושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בתפילה משותפת לשלום בוותיקן, רומא איטליה, יוני 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
האפיפיור פרנציסקוס ואבו מאזן בפגישת השניים בוותיקן, ביוני האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

החידוש היחיד בידיעה שפורסמה היום הוא ששתי המדינות עובדות כעת על הסכם סחר משותף, מה שמצביע על עלייה בשיתוף הפעולה ביניהן. לצעד זה יש אמנם משמעות מדינית וכלכלית, אך היא פחות דרמטית מכפי שהוצגו הדברים לפני שעות ספורות.

העובדה הזו לא מנעה ממשרד החוץ הישראלי להעביר לכתבים שפנו אליו לבקשת תגובה הודעה נגד הוותיקן: "אנו מאוכזבים מההחלטה שקיבל הכס הקדוש. החלטה זו לא תסייע להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן". בהמשך, כאשר התברר טיבו האמיתי של האירוע, מיהרו במשרד להודיע שיבדקו את ההשלכות של הודעת הוותיקן.

האפיפיור פרנציסקוס מתכוון לארח בקרוב בוותיקן את יו"ר הרשות הפלסטינית (או בלשונו - נשיא פלסטין), אבו מאזן, כדי לדון בהמשך שיתוף הפעולה בין המדינות וקידום תהליך השלום. בקיץ שעבר האפיפיור אירח את נשיא המדינה דאז, שמעון פרס, ואת אבו מאזן לתפילה משותפת למען השלום. בחודשים הקרובים הוא מתכוון לנסות לפעול גם מעבר לתפילות כדי לקדם את הנושא, שקרוב מאוד ללבו.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully