וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: הטריק הזה ישנה את הראייה שלכם לשלושה חודשים

התמונות שיטריפו לכם ת'מוח: הטריק הביזארי הבא יהפוך פסים שחורים ולבנים לאדומים וירוקים - וההשפעה המפחידה על הראייה יכולה להימשך עד שלושה וחצי חודשים. זהירות: הצפייה מסוכנת לבריאות ואסורה על חולי לב ונשים בהריון

יוטיוב

כשסנסציית השמלה הטריפה את הרשת מוקדם יותר השנה, אז כל העולם התחלק לאלו שראו אותה בצבעה המקורי - כחול ושחור - ואלו שראו שמלה אחרת לגמרי - בלבן וזהב. עכשיו מגיעה סנסצייה חדשה שבניגוד לשמלה - יכולה להשפיע עליכם לטווח ארוך במיוחד.

הטריק החדש שסוחף את הרשת נקרא אפקט מק'קולו, והוא התגלה לראשונה ע"י הפסיכולוג האמריקאי סלסט מק'קולו הווארד בשנת 1965. הוא מתרחש כשמביטים בתמונה של פסים אנכיים ואופקיים בצבעים שחור ולבן ואחר כך בתוספת הצבעים ירוק ואדום - וזה יכול לגרום לכם לראות במשך כמה חודשים את הצבעים ירוק ואדום לצד פסים שחורים - על אף שאינם מופיעים לכם מול העיניים. קריפי? טום סקוט, מנהל ערוץ היוטיוב הפופולארי "דברים שכנראה לא ידעת", מתאר את הטריק כ"מפחיד, נדיר ואמיתי לגמרי". "אפקט מק'קולו, מסיבה כלשהי, עובד על המוח שלנו. התמונות ננעלות במוח ומביאות לשינויים ארוכי טווח בראייה".

שימו לב: הצפייה מסוכנת לבריאות ואסורה על חולי לב ונשים בהריון. האמיצים שמעוניים לנסות את זה בבית - הנה השלבים:

השלב הראשון

הביטו בפסים האנכיים והאופקיים שבשחור ולבן המופיעים בתמונה הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השלב השני

הביטו לסירוגין בריבוע עם הפסים האופקיים בצבעים אדום ושחור ובריבוע עם הפסים האנכיים בצבעים ירוק ושחור. עברו מריבוע לריבוע לסירוגין במשך 3 דקות - כשעליכם להתמקד במרכז הריבוע כמה שניות לפני שאתם עוברים לריבוע השני, בו עליכם גם להתמקד במרכזו מספר שניות וחוזר חלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השלב השלישי

חזרו להביט בתמונה המקורית של הפסים בשחור ולבן. כעת הפסים שבפינה הימנית העליונה והשמאלית התחתונה יקבלו גוון ורדרד, ואילו הפסים שבפינה השמאלית העליונה והימנית התחתונה יקבלו גוון מעט ירקרק. האפקט יתחזק יותר אם תבהו יותר זמן בתמונות המופיעות בשלב השני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השלב הרביעי: ביטול האפקט

בשלב הרביעי והאחרון, אם אינכם מעוניינם להמשיך לראות פסים ירוקים וורודים לאורך זמן - יש לכם אפשרות לבטל את האפקט או לפחות להפחית את השפעתו. בשביל זה עליכם לבהות בתמונה הפוכה ב-90 מעלות (נגד כיוון השעון) של הפסים הירוקים-שחורים והאדומים-שחורים, למשך פחות מחצי הזמן שבהיתם בהם במקור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך זה בעצם עובד?

אמנם אין סיבה ברורה לחלוטין שתסביר את התופעה הזאת, אך ישנן 3 תיאוריות עיקריות שמנסות להסביר אותה: הראשונה אומרת שבהייה בתמונות הצבעוניות גורמת לקליפת הראייה במוח שלכם (האזור המרכזי במוח בו מועבד מידע חזותי הנקלט במערכת הראייה) לראות צבע נוסף ליד קצוות ישרים מסוימים. התיאוריה השניה אומרת שהמוח אינו מצליח לתקן את עצמו אחרי שהוא בוהה בתמונת השחור-לבן ומפצה על כך בהוספת צבע היכן שלא הופיע צבע לפני. התאוריה השלישית טוענת שיתכן ויש קשר בין אפקט מק'קולו לתסמיני גמילה – כשהמוח שלכם מקשר עכשיו בין קווים אופקיים לירוקים ואנכיים לאדומים, על אף שלא כך הם נראים במציאות.

"זה אפקט חכם שמשחק עם המוח ומתחבר לתהליכים שהם בדרך כלל מאוד חשובים ושימושיים", אמרה ד"ר ג'ורג'ינה פאוול, שותפה למחקר בפקולטה לפסיכולוגיה שבאוניברסיטת קרדיף, המעדיפה את התיאוריה הראשונה על פני האחרות "תחשבו על המעבר מחדר חשוך לחדר מואר באור שמש בהירה – תחילה אנו מסונוורים מהאור אבל המוח מתאים את המצב במהירות כדי שנוכל לראות בצורה ברורה יותר את הדברים. בהשפעת מק'ולו, המוח חושב שהזיווג של הצבעים והקווים היא איזו שגיאה פנימית וזה מה גורם לטעות הזאת, כי זה מאוד לא טבעי להיחשף לדפוסים כאלה לאורך זמן", היא אומרת ומוסיפה: "רק אז המוח מתחיל לתקן את הבעיה ע"י הפחתת הצבעים עד שהתמונה חוזרת שוב לצבעייה הרגילים - שחור ולבן. התהליך הזה מתרחש בקליפת הראייה במוח- המשלב מידע חזותי על צבע, צורה וכיוון".

על הזמן הממושך שהאפקט הזה יכול להימשך היא הסבירה: "אין הרבה הזדמנויות טובות למוח לכייל את עצמו מחדש. אנחנו לא רואים מספיק דפוסים בעולם האמיתי שדומים לתבניות המקוריות שאמורות לעזור לנו לכייל את המוח. המוח זקוק לסוג נוסף של חשיפה חזותית כדי להיפטר מההשפעה של האפקט. האפקט לא יעלם אם נסגור את העיניים, כמו במהלך השינה בלילה. האפקט ימשיך לדעוך כל עוד העיניים ישארו פקוחות".

כך טום סקוט מסביר את זה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully