וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מפתים מהגרים אל מותם דרך הפייסבוק

המבריחים שאחראים להגעתם של מהגרים רבים מהמזרח התיכון לאירופה מתגאים ב"מסע כיף כל הדרך לאיטליה" ומבטיחים שלנוסעים לא יאונה כל רע. תחקיר ה"גרדיאן" חושף את שיטות הפעולה שלהם ברשתות החברתיות

פרסומים להברחות מהגרים לאירופה 09 מאי 2015. מתוך The guardian, צילום מסך
"הדרך לאירופה מטורקיה"/צילום מסך, מתוך The guardian

לצד תמונה של אוניית פאר, מופיע הכיתוב האטרקטיבי: "נסיעה לאיטליה בשבוע הבא, ביאכטה תיירותית גדולה ומהירה. שתי קומות, מיזוג אוויר, מותאמת לתיירים. מומלץ למשפחות". לא מדובר בפרסומת לסוכנות נסיעות, כי אם בהודעה שפורסמה בדף הפייסבוק של אחד ממאות המבריחים שמשתמשים ברשתות החברתיות כדי לשכנע את המהגרים הרבים המקווים להגיע לאירופה להשתמש ב"שירותיהם".

תחקיר של פטריק קינגסלי, כתב העיתון הבריטי "גרדיאן", שופך אור על השיטות המתוחכמות של המבריחים. אם בעבר הקשר עמם היה דרך מתווכים עלומי שם, כיום המבריחים לא חוששים לפרסם מספרי טלפון, מחירים ואף לוחות זמנים, במטרה למשוך "לקוחות". למרות השימוש בשמות שלא היו מביישים חברות המציעות שיט תענוגות בים התיכון, המציאות העגומה הוכיחה כי מעבר לתנאי המסע הקשים, רבים מהמהגרים מוצאים את מותם בלב ים ללא כל סיוע מאותם מבריחים, שפעמים רבות נוטשים אותם במקרה של טביעת הסירה הרעועה שהובילה אותם.

עוד בוואלה חדשות:
המאמצים האירופיים נכשלו? מאות מהגרים נתפסו בים, עשרות טבעו
לוב דורשת סיוע אירופי לגירוש אלפי מהגרים במחנות מעצר
אירופה מעדיפה הרפתקה צבאית מסוכנת מלהתמודד עם המהגרים

פרסומים להברחות מהגרים לאירופה 09 מאי 2015. מתוך The guardian, צילום מסך
דף הפייסבוק של המבריח אבו עלא א-דין/צילום מסך, מתוך The guardian

אחד המבריחים שפועל ממצרים קרא לדף הפייסבוק שלו "הדרך לאירופה", ובתמונת הנושא (קאבר) איור של משה רבנו חוצה את ים סוף. מבריח מצרי נוסף, אבו עלא א-דין, העלה תמונות של הסירה המיועדת, ישנה וחלודה, בצירוף הכיתוב "בטוח מאוד", באותיות גדולות ובוהקות. "היא אולי לא יפה, אבל מושלמת", כתב. "זה כמו חליפה טובה שתלבשו לחתונה. כל החלקים עשויים מברזל".

הלשון החלקה של אבו עלא והסבריו למשתמשים הסקרנים חריגים למדי ביחס למבריחים אחרים, שמבקשים לצייר תמונה אחרת לחלוטין. בדף הפייסבוק של נאסר, למשל, מובטח "מסע כיף כל הדרך לאיטליה". הוא מוסיף ומדגיש כי התשלום עבור אותו תענוג מפוקפק מבוצע "במשרד", וכמובן מכחיש כל סכנה לנוסעים.

דרכי הכניסה הפשוטות ביותר לאיחוד האירופי - סירות מנוע מטורקיה ליוון - יאלצו את מבקשי המקלט והמהגרים להיפרד מכ-1,500 אירו. לפי פרסום נוסף, מסע באוניית משא לאיטליה יעלה כ-6,500 אירו, אולם ההורים ישמחו לשמוע ודאי כי ילדים קטנים זוכים להנחה של 50%. "בגלל הבעיות עם הנתיבים הימיים, יש לנו נתיבים יבשתיים מיוחדים לאוסטריה ולגרמניה במכוניות מיוחדות, על פי הסכם עם משמר הגבול", נכתב בפרסום נוסף, שמציע את המסע עבור 9,000 אירו לאדם. "זה בטוח", מבהיר המבריח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פרסומים להברחות מהגרים לאירופה 09 מאי 2015. מתוך The guardian, צילום מסך
"בטוח מאוד"/צילום מסך, מתוך The guardian

רוב המהגרים יודעים שהקשר בין התעמולה המפולפלת של המבריחים למציאות הקשה של נתיבי ההברחה ברחבי הים התיכון הוא קלוש, אולם פייסבוק מהווה מקור מעולה להשגת פרטים של מבריחים פוטנציאליים. האשם, אזרח סורי בן 40 שהגיע למבריח שצפוי לקחת אותו לאיטליה דרך פרסומים ברשתות החברתיות, סיפר: "לא מאמינים לכל מה שהמבריחים אומרים. רוב האנשים משיגים מידע על מבריחים מקרובי משפחה או מחברים".

דף הפייסבוק של המבריח הופך לעתים גם למקור לעדכונים שוטפים בנוגע להתקדמותו של המסע עבור בני משפחה מודאגים. ב-15 באפריל, למשל, כתב אבו עלא בדף הפייסבוק שלו: "מסע ממצרים בדרכו לאיטליה. הוא כעת במים בינלאומיים, וכולם במצב טוב". יומיים לאחר מכן, הוסיף: "הים התיכון מעולה כרגע. הים רגוע מאוד, מלבד האזור הסמוך לבנגזי ומיסרתה".

פרסומים להברחות מהגרים לאירופה 09 מאי 2015. מתוך The guardian, צילום מסך
"מחר נגיע לאיטליה". דיווחים שוטפים בדף הפייסבוק/צילום מסך, מתוך The guardian

כמובן, אבו עלא משמיט את העובדה שהסירה שבה למצרים לאסוף "לקוחות" נוספים, או את סכנת המעצר בידי כוחות משמר החופים היווני. בקבוצות אחרות מתחילות שמועות על בעיות במנוע של הסירה, וקרובי משפחה של המהגרים שעל סירתו של אבו עלא פונים אליו בבקשה למידע. בתגובה, המבריח מפרסם צילומי מסך של שיחות באפליקציית "וייבר", של אנשים שהועברו בבטחה לידי חיל הים האיטלקי, לא מבלי להוסיף עקיצה למי שפרסם את "השקרים" על בעיות המנוע ועל כך שקברניט הסירה נטש אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully