וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה דרמטית בארה"ב: תכנית המעקבים של ה-NSA אינה חוקית

שלושה שופטים מבית המשפט לערעורים בניו יורק הפכו פסיקה קודמת, וקבעו כי ההאזנות הנרחבות בוצעו ללא אישור. "מדובר בסתירה חסרת תקדים בעיקרון הפרטיות". התכנית לא תופסק, אך ייתכן שהממשל ייאלץ להגן עליה בבית המשפט העליון

בית משפט פדרלי בארצות הברית קבע כי תכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) פעלה בניגוד לחוק, מכיוון שלא אושרה על ידי הקונגרס, וחרגה מהמגבלות שהוקצו לה. הפסיקה הדרמטית סוללת את הדרך לערעור בפני בית המשפט העליון, ועשויה לאלץ את ממשל אובמה, או את הממשל הבא, להתמודד באופן משפטי עם תכנית ההאזנות השנויה במחלוקת.

הפסיקה פורסמה בצהריים (חמישי) על ידי שלושה שופטים מבית המשפט לעירעורים בניו יורק. הם הפכו קביעה קודמת שניתנה ב-2013, ושדחתה על הסף את התביעה שהוגשה על ידי האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות. בבסיס התביעה עמדה הטענה כי "חוק הפטריוט" ללוחמה בטרור אינו מקנה לממשל זכות לאסוף באופן גורף את נתוני השיחות של אזרחי המדינה. השופטים הסכימו היום כי הפרשנות שמעניק הממשל לחוק, שאושר אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001, אכן רחבה מדי.

השופטים אמנם לא הורו להפסיק את התכנית, ואמרו כי זה תפקידו של הקונגרס לדון בעתידה. עם זאת, הם מתחו ביקורת חריפה על סעיף החוק הזמני שאיפשר את קיומה. הם הגדירו את המעקבים כ"סתירה חסרת תקדים בעיקרון הפרטיות, שכל האמריקנים מצפים לה". עוד נכתב בפסיקה כי "ייתכן שסתירה כזו היא הכרח של ביטחון לאומי, לנוכח סכנות פנימיות זמניות וטרור בינלאומי - אך אנו מצפים שהחלטות זמניות כאלה ילוו בדיון מהותי, ויובעו בשפה חד משמעית. אין כל ראיות שדיון כזה התקיים".

נשיא ארה"ב ברק אובמה משוחח בטלפון. AP
נשיא ארה"ב ברק אובמה משוחח בטלפון/AP

ממסמכים שהדליף אדוארד סנודן החל מ-2013, עולה כי ה-NSA אוספת נתונים על שיחות הטלפון, המסרונים והמיילים של מיליוני אזרחים אמריקנים שמעולם לא נחשדו בעבירות פליליות. המעקבים התבצעו גם אחרי בעלי ברית של ארה"ב ומנהיגים כגון אנגלה מרקל, אחרי ארגונים לזכויות אדם, חברות מסחריות, משרדי או"ם ואחרי שגרירויות בבירות מערביות ברחבי העולם. ממסמכים שהדליף סנודן עולה כי ה-NSA העבירה את המידע הגולמי לשירותי ביון זרים, בהם 8200 והמוסד וה-GCHQ בבריטניה.

מסמכים אחרים חשפו את היקף המעקבים העצום של הסוכנות. כך למשל, מצגת של ה-NSA משנת 2011, שכותרתה "הודעות טקסט: מכרה זהב שיש לנצלו", העלתה כי הארגון יירט בממוצע 194 מיליון מסרונים מדי יום באפריל באותה שנה. מעבר לאחסון ההודעות, תכנית אחרת בשם "Prefer" עשתה ניתוח אוטומטי של התקשורת שיורטה – כגון התראות על שיחות שלא נענו או מסרונים שהודיעו על תשלום עבור "נדידה" בין מדינות. במצגת של הסוכנות הוסבר כי "פנינים כאלה אינן במאגרי המידע הקיימים, והן יעצימו את הניתוחים הקיימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully