וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גננות מתחננות לקורס עזרה ראשונה: "מודות על כל יום שעובר בשלום"

שנתיים מתלוננות גננות שהן מבקשות לעבור את ההשתלמות מצילת החיים, אך ללא מענה. ע' מספרת על ילד שעבר התקף לב, וניצל - אך הגננות סוחבות טראומה. "עד שלא יקרה אסון, איש לא יתעניין"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פציעות, התעלפויות, נפילות או מחלות הן שגרה יומיומית/מערכת וואלה!, צילום מסך

גננות בגני ילדים מתלוננות כי במשך שנתיים הן מתחננות בפני משרד החינוך להשתלמות עזרה ראשונה, אשר שתסייע להן להתמודד עם מצבים בריאותיים יומיומיים בגן - אך לא נענות. בחלק מהמקרים המצב מגיע לסכנת חיים שמותירה את הגננת והסייעת חסרות אונים. גננות רבות לא עברו את הקורס עד היום, ואלו שכן עברו טוענות שהדבר נעשה לפני עשרות שנים. כמו כן, הן טוענות כי לא עברו קורס רענון ותרגול החומר, בניגוד לנהלי חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא, שמחייב קורסי רענון שנתיים לאחר סיום ההכשרה להוראת הגיל הרך.

"זה קרה בשנה שעברה, אני הייתי בהשתלמות בצפון כשילד בגן, רק בן ארבע, חטף התקף לב", משחזרת ע', גננת מזה 16 שנה ומנהלת גן באזור ירושלים. "עד אותו מקרה לא ידענו שהוא סובל מבעיות לב, גם ההורים לא ידעו. הוא היה ילד חיוור מטבעו, עבר בדיקות דם ולא מצאו כלום. באותו היום הגננת המשלימה (מחליפה – ר"ב) ריכזה את הילדים בצורת ח' למפגש בוקר ברחבה וראתה אותו מתחת לכיסא. היא חשבה שהוא משחק איתה או שנרדם, היא פנתה אליו אבל הוא לא הגיב לה, כשהרימה אותו היא ראתה שהעיניים שלו מתגלגלות. היא ממש נלחצה אבל ניסתה לדבר איתו, לקחה אותו לשטוף את הפנים וכלום, הוא לא התעורר לה. היא לא ידעה מה היא צריכה לעשות במצב הזה וכיצד לפעול בדקות הראשונות זה עניין קריטי. כל הילדים בגן התחילו לצרוח ולבכות, והיא והסייעת לא ידעו מה לעשות קודם, לנסות להרגיע 30 ילדים בגן או לטפל בילד, היה כאוס מטורף".

עוד בוואלה! NEWS:
הקרב על השאריות: איך יחולקו התיקים שנותרו לליכוד?
ניסים, קמעות ומשקה קדוש: סוד הקסם של ההילולה במירון
שוב: קצין צה"ל הותקף על ידי חרדים בבית שמש

ע' ממשיכה ומספרת שהסייעת התקשרה להורים של הילד, אבל הם לא ענו. "הגננת המשלימה התקשרה אליי ובכתה שהילד התמוטט. אני גם נלחצתי נורא, אבל הייתי רחוקה מהם. זה מצב של חוסר אונים מוחלט. אמרתי לה מהר להזמין אמבולנס ולא לחכות להורים, אבל גם אני פועלת מהאינסטינקטים שלי ולא מידע מבוסס. הילד התעורר קצת לפני שהאמבולנס וההורים הגיעו. הוא הובהל לבית החולים ועבר כמה ניתוחים בלב, הייתה לו חסימה מאסיבית. אבל האמבולנס לא היה מגיע, היינו יכולים לאבד אותו", היא מספרת בכאב ומוסיפה: "אותה גננת משלימה עובדת הרבה שנים ויש לה המון ניסיון אבל היא לא התאוששה מזה. היא הייתה על כדורים כמה ימים, ועד היום סוחבת את הטראומה. הסייעת שלי הצטרפה לאמבולנס בהחלטה של אותו הרגע, בדרך היא קיבלה טלפון מהמפקחת שלה שכועסת שהיא עזבה את הגן עם 30 ילדים, אז היא ירדה באמצע הדרך וחזרה ברגל לגן. פשוט טראומה".

המקרה של ע' הוא מקרה קיצון, אך כל אחת מהגננות בארץ יכולה להעיד על פציעות, התעלפויות, פתיחת סנטר או ראש, נפילות או מחלות כשגרה יומיומית. בישראל עובדות כ-14 אלף גננות בגני ילדים המפוקחים על ידי משרד החינוך (גילאי 3-6) ומספר זהה של גננות שעובדות בגני ילדים בחינוך המוכש"ר (מוכר שאינו רשמי), מגזרי ובגנים פרטיים. אף אחת מהן לא מחויבת על ידי משרד החינוך לעבור השתלמות עזרה ראשונה, למעט בזמן הכשרתן למקצוע גננות.

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"גננת השוהה בגן עם 35 ילדים שש שעות ביום אחראית לשלומם ולבטיחותם"/ראובן קסטרו

לפי חוזר מנכ"ל, כל בוגר קורס מגישי עזרה ראשונה מסגל הוראה מחויב לבצע ריענון עזרה ראשונה בהיקף של 20 שעות, אך בפועל גננות רבות מדווחות כי הדבר לא נעשה כלל. רוב הגננות עברו את ההשתלמות לפני עשרות שנים וכולן מעידות שאינן זוכרות מה עליהן לעשות. משרד החינוך פרסם בעבר חוזר מנכ"ל בנושא בטיחות בגני ילדים ופינוי תלמידים למוסדות רפואיים, אך הן אינן עוברות השתלמות או תרגול מעשי, קורסי החייאה וטיפול בילדים בהתקפים, וגם לא ריענון לחומר שהועבר להם לפני שנים רבות.

ארגון גננות מחנכות בישראל פנה בשנתיים האחרונות להנהלת משרד החינוך ואף לחברי כנסת שעוסקים בזכויות ילדים בבקשה להעמיד לרשות הגננות השתלמויות בנושא, אך לא נענו עד כה. "גננת השוהה בגן עם 35 ילדים שש שעות ביום אחראית לשלומם ולבטיחותם. משרד החינוך מפיץ הוראות חוזר מנכ"ל, אך אינו דואג ליישומן ואינו מציע השתלמות שתכשיר את הגננות למצב חירום, ענין שעלול לעלות בחיי אדם", כתבו בארגון למנכ"לית משרד החינוך הקודמת בתפקיד, דלית שטראובר במרץ 2013.

"לאחרונה קרה מקרה חמור במחוז ירושלים שבו ילד קיבל התקף אפילפטי בגן. הגננת פעלה על פי הוראות ישנות וניסתה לפתוח לילד את הפה כדי לתפוס את הלשון ולמנוע חנק. כתוצאה מכך, הגננת שברה לילד את השן. פגיעה זו הייתה יכולה להימנע אם הגננת הייתה מקבלת הוראות עדכניות לטיפול באפילפסיה", כתבו בארגון והוסיפו את דרישותיהם: "השתלמויות מתוקשבות בעזרה ראשונה לכל אזורי הארץ בשנה הבאה, מתן אישור גורף לכלל גננות המדינה להשתלם בקורס עזרה ראשונה וליידע את המפקחות על אישור זה. כמו כן, ארגון השתלמויות מרוכזות לגננות בתקופה הקרובה, גם אם יש צורך להרחיב את שעות ההשתלמות המאושרות לשנה זו מעבר להקצבה המצומצמת של אופק חדש".

דורית חזן. באדיבות המצולמים
"המערכת לא מעודדת, אלא רק מכשילה". דורית חזן סגנית יו"ר ארגון "גננות מחנכות"/באדיבות המצולמים

משלא נענו, שלח הארגון כמה מכתבים, האחרון שבהם למפקחת על הבריאות במשרד החינוך, ד"ר אירית לבנה. "האחריות היא של משרד החינוך, שגורר רגליים כבר חצי שנה מאז הפניה האחרונה שלנו בחודש יולי האחרון. אנו מתריעות כבר שנים על המחדל של משרד החינוך בנושא הכשרת הגננות בקורסי עזרה ראשונה. במקביל, אנו מנחות את הגננות חברות הארגון על כך שמוסרת מהן כל אחריות פלילית על ילדים בעלי צרכים רפואיים מסכני חיים, בימים שהם מגיעים לגן ללא ליווי סייעת רפואית".

דורית חזן, סגנית יו"ר ארגון "גננות מחנכות" וגננת בעצמה, מספרת כי כאשר הן פנו לאחראים עליהן בבקשה לקבלת קורס עזרה ראשונה, נמסר להן כי הן יכולות לעשות את הקורס על חשבונן ועל חשבון הזמן הפרטי שלהן. "גננת שמצליחה להשיג השתלמות עזרה ראשונה לא מתוגמלת על זה ומכיוון שהיא לא יכולה לעזוב את הגן היא צריכה לעבור את הקורס בחופש הגדול, על חשבון הזמן הפרטי שלה. זה אבסורד. המערכת לא מעודדת, אלא רק מכשילה. וברגע שקורה אסון המערכת מסירה מעצמה אחריות", אמרה חזן. "לדעתי גם הסייעת צריכות לקבל הכשרה. הן מבלות כל בוקר 40 דקות עם הילדים לבד בגן עד שהגננת מגיעה, מה קורה אם בזמן הזה קרה משהו?".

"אנחנו נמצאות בפחד יומי"

גם ע' מוסיפה את דאגתה: "מה שקרה אצלנו היה מקרה קיצוני אבל לא חסרים מקרים יומיומיים, ילדים נפצעים, מישהו נחנק מהאוכל, אני כבר לא זוכרת כלום מההכשרה שעשיתי על חשבוני לפני שבע שנים. אנחנו כל שנה מדברות על זה מחדש עם המפקחות אבל התשובה היא שאנחנו יכולות לצאת ולעשות את זה על חשבוננו, מטעמם אין כלום. אנחנו נמצאות בפחד יומי ומודות לאלוהים כל יום שעובר בשלום".

ד', גננת בתל אביב מזה 27 שנים מספרת כי בקיץ האחרון נרשמה לקורס שנפתח אבל קיבלה סירוב מאחר שלא היה מספיק מקום בקורס "עד שכבר פותחים קורס עזרה ראשונה אז יש רק 30 מקומות, ואנחנו 700 גננות לפחות רק בתל אביב. זה מחדל ארצי בגני הילדים בארץ, במיוחד לילדים עם רגישויות. עד שלא יקרה פה מקרה מוות לאיזו גננת מסכנה, זה לא יעניין אף אחד. לא סופרים אותנו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "כל עובדי ההוראה, כולל גננות, עוברים קורס עזרה ראשונה במסגרת לימודיהם, כתנאי לקבלת תעודת הוראה. יודגש כי עובדי הוראה אשר מבקשים לבצע קורס עזרה ראשונה נוסף, יכולים לעשות זאת במימון מלא של אגף הביטחון במשרד החינוך אשר מעודד זאת".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully