וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מסתיר חיזבאללה את מספר ההרוגים שלו בלחימה בסוריה

העיתון הלבנוני NOW התחקה אחר ניסיונות הארגון לטשטש את מניין הנפגעים במלחמת האזרחים במדינה השכנה. בין היתר, הופסקו ההלוויות הציבוריות ללוחמים, שחלקם נקברים באתרים הקדושים לשיעים בסוריה

הלווייתו של ג'יהאד מורנייה, מפקד בחיזבאללה שנהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי בקונייטרה, ינואר 2015. AP
הלווייתו של ג'יהאד מורנייה בלבנון, ינואר/AP

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני יותר מארבע שנים, נחלץ חיזבאללה להגנתו של בעל בריתו בשאר אסד. לאורך התקופה שלח הארגון הלבנוני אלפי לוחמים למדינה, שהשתתפו בקרבות רבים עם שלל ארגוני המורדים שפועלים על אדמת סוריה. עם זאת, חיזבאללה לא חשף מעולם את מספר ההרוגים הרשמי מקרב אנשיו, שרבים מהם נקברו בהלוויות חשאיות במעוזיו בלבנון. תחקיר מעמיק של האתר הלבנוני NOW מנסה להתחקות אחר הסיבות למסתוריות שאופפת את מעורבות הארגון השיעי בלחימה בסוריה, ולגלות את מניין ההרוגים האמתי.

אחת הסיבות להסתרת מספר ההרוגים האמתי, לפי התחקיר, היא חוסר הרצון של הארגון לחשוף את היקף האבדות הגדול שלו במסגרת ההגנה על משטר אסד. סיבה שנייה ואפשרית היא סירובו להודות בכך שלוחמים רבים יותר משורותיו נהרגו במלחמה זרה בהשוואה למספר ההרוגים במלחמת לבנון השנייה, שהייתה גלויה ושאותה הצדיק חיזבאללה ב"הגנה על המולדת". כמו כן, בחיזבאללה מנסים לתרץ את מעורבותם בסוריה בשלל סיבות, בין היתר באמצעות תיאוריות קשר שלפיהן ישראל, מדינות זרות וארגוני מורדים חברו יחד כדי לפגוע בו וב"התנגדות".

עוד בוואלה חדשות:
חיזבאללה רוצה מאזן הרתעה מול ישראל, אך לא מוכן להסתכן
מלחמת המוחות של ישראל עם הארגונים מעבר לגבול
יעלון: "לא נאפשר לחיזבאללה להקים תשתית טרור בסוריה"

חסן נסראללה. AP
ההרוגים הרבים גרמו לוויכוחים בחוג הפנימי של חיזבאללה. מזכ"ל הארגון נסראללה/AP

אף על פי כן, מספר הנופלים ההולך וגדל גרם לוויכוחים בתוך החוג הפנימי של חיזבאללה. לפי התחקיר, גורמים בצמרת הארגון משוחחים בחדרי חדרים על השפעות הלחימה בסוריה, ולא רק בשל ההפסדים בשדה הקרב. תדמית הארגון, שעליה עמל ב-30 השנים האחרונות, נפגעה עקב השתתפותו במלחמת האזרחים בסוריה ויש מי שטוען כי מספר ההרוגים בשורותיו במלחמה זו גבוה יותר מכל מה שספג בעימותיו עם ישראל מאז 1982, אז החלה מלחמת לבנון הראשונה. בנוסף לכך, העובדה שלוחמי הארגון היו מעורבים בהרג של אזרחים סורים, שאותם אף אילצו לעזוב את כפריהם ועיירותיהם, העלו תהיות לגבי תכלית המעורבות של חיזבאללה במלחמה.

בין הקרבות הקטלניים ביותר שבהם היה מעורב חיזבאללה, היה הקרב על העיר קוסייר, שנמצאת בסמוך לגבול סוריה-לבנון. רק בקרב זה נהרגו 130 לוחמי חיזבאללה – מספר דומה לאלו שנהרגו במלחמת לבנון השנייה, על פי טענות הארגון. מערכה נוספת ומדממת מתחולל בהרי קלמון, שהחלה ב-2013, ובמהלכה איבד הארגון 400 מאנשיו. ארגוני המורדים הסוריים, בהם ארגונים סוניים קיצוניים, מתמקדים בעמדות של חיזבאללה השיעי, ולדברי מקורות בארגון, מספר ההרוגים של הארגון גבוה יותר מאלף.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הלווייה בלבנון של בכיר בחיזבאללה, שנהרג בקרבות בסוריה, 2013. AP
הלוויית בכיר בחיזבאללה בלבנון, 2013/AP

העלייה המתמדת במספר ההרוגים הביאה לכך שהארגון חדל מלארגן הלוויות פומביות ובמקום זאת החל לקבור את אנשיו במקומות קדושים לשיעים בסוריה. פרט לכך, גם ההנהגה הבכירה בחיזבאללה לא התייחסה לגובה האבדות בקרבות בסוריה ולתומכיה נאמר בפשטות: "אין מלחמה ללא הקרבה וציבור 'ההתנגדות' יודע זאת". בינתיים, הארגון משתתף בשלוש חזיתות שונות בסוריה, שגם בהן כוחות המשטר לא נוחלים הצלחה גדולה.

בעיה נוספת שעמה הארגון נאלץ להתמודד הייתה הסתרת המידע מהרשויות בלבנון. כשאדם מת בלבנון, המוכתר - הפקיד הבכיר - של השכונה שבה התגורר האדם צריך להנפיק תעודת פטירה רשמית. יתרה מכך, התעודה אמורה לכלול גם דוח רפואי על סיבת המוות, אולם לא כך המקרה עם הרוגי הארגון. עיתון לבנוני נוסף, "אל-מודון", ציטט מקורות שמסרו כי הארגון מינה מוכתרים המזוהים עמו באזורים השיעיים בלבנון. עליהם הוטלה המשימה לדאוג למסמכי הלוחמים שנהרגו בסוריה, שבתעודות הפטירה שלהם נכתב כי סיבת המוות היא תאונת דרכים או כל תאונה אחרת. כשהמוכתרים נשאלו על מספר ההרוגים הרשמי, הם רק אמרו כי הם לא היו מעורבים בתיעודו וכי ועדות מיוחדות הוקמו כדי להסתיר את הנתונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully